Hey mensjes!

Ik had afgelopen avond een discussie met mijn zus, ze wilde de computer niet uitzetten. Ik denk (net als mijn vader) dat de computer er langzamer van wordt als je hem niet uitzet, dus dag en nacht aan laat staan.

Is dat zo of is dat niet zo? Ik vraag het aan de experts ;-)

Groetjes,
Lotte
Lotte schreef op 28.07.2007 09:48
[quote='pgFrank schreef op 28.07.2007 01:26']Een server (is ook een computer) staat 24 uur per dag, 365 dagen per jaar en jaren achterelkaar heerlijk zijn werk te doen. Als het goed is gaat deze nooit uit en wordt deze er ook niet langzamer op.

Op een client (bv. jouw pc) kunnen wel diverse programma's actief zijn die de boel vroeg of laat gaan vertragen. Door de pc uit te zetten, begin je dus weer met een schoon geheugen. Dat kan verschil maken.

Maar waarom zou je de pc aan laten staan wanneer niemand er wat mee doet?

Omdat mevrouw (mijn zus dus) op internet een winkelwagentje vol heeft gepropt met dingen die ze wil hebben, pap moet er nog naar kijken of ze de spullen dan ook echt mag hebben. En madame print hem niet uit ofso, nee, de computer moet persé aan blijven staan zodat het niet 'verloren' gaat...[/quote]

lol :P
en dan maar hopen dat het wagentje niet automatisch elk uur wordt geleegd.
Omdat mevrouw (mijn zus dus) op internet een winkelwagentje vol heeft gepropt met dingen die ze wil hebben, pap moet er nog naar kijken of ze de spullen dan ook echt mag hebben. En madame print hem niet uit ofso, nee, de computer moet persé aan blijven staan zodat het niet 'verloren' gaat...
Vrouwen....:')

Maar vaak zit er - als je ingelogd bent - ook een optie om je winkelwagentje te bewaren voor een volgende keer, of om een zgn. 'wishlist' of verlanglijstje naar jezelf te mailen. Vind ik persoonlijk wel handig (en soms wel schrikwekkend als ik zie wat ik allemaal wil hebben :P). Daarnaast heb je ook de kans dat je browser crasht bijvoorbeeld, en dan ben je je winkelwagentje ook kwijt. ;)
Kasper schreef op 28.07.2007 11:13

Vrouwen....:')

Daarnaast heb je ook de kans dat je browser crasht bijvoorbeeld, en dan ben je je winkelwagentje ook kwijt. ;)

Ik hoop het zo xD

Ohja, niks tegen vrouwen hé :-P
Niks tegen vrouwen, wel iets tegen sommige acties van hun :)
Hou rekening met de kosten, zo uit mijn hoofd kan dat redelijk oplopen. Als we ervan uit gaan dat zo'n pc gemiddeld over de dag genomen zo'n 100w gebruikt...

24 uur x 100W = 2,4 kWu / dag. Aangezien je 0,10€ betaald per 1kWu (zonder transportkosten en al die andere meuk) kom je dus uit op 85 euro per jaar. En dan ga ik maar uit van 100W, wat waarschijnlijk aan de lage kant is.
Wat anderen al zeggen over dat memory is waar.
Daarom restarten sommige servers s'nachts ook vaak.
Koop een laptop zou ik zeggen..

Dan kan je de pc op een slaapstand Sluimerstand zetten en dan bewaard hij je zogenaamde "Sessie".

Hij bewaart dan ook alles wat je (bijvoorbeeld) in FireFox hebt geopend (Met internet explorer geen ervaring, zo snel mogelijk verwijderd...)

Behalve msn, die krijgt geen verbinding en dan ga je natuurlijk offline. (ervan uitgaand dat dat ook bij jou draait :P)

Dit doe ik eigenlijk altijd als ik naar me werk ga, of bijvoorbeeld ga stappen zoals straks. Als ik dan geen zin heb om te zoeken naar dit topic, laat ik de browser open staan op deze pagina, en zet ik hem op slaapstand. Als ik dan morgen met een kater wakker word en wil kijken of er is gereageerd, hoef ik niet meer te zoeken!

Greetz,
Chris
Paul schreef op 28.07.2007 12:14
Daarom restarten sommige servers s'nachts ook vaak.
Dat zullen dan ongetwijfeld Windows bakken zijn. Normale servers hebben dat niet nodig en doen dat dus ook nooit.
Koop een laptop zou ik zeggen..

Dan kan je de pc op een sluimerstand zetten en dan bewaard hij je zogenaamde "Sessie".
Laptop is niet hetzelfde als pc. Maar pc heeft, net als laptop, ook vaak de mogelijkheid om hem in een sluimerstand te zetten hoor. :)
Kasper schreef op 27.07.2007 22:48
Ik heb altijd geloofd dat Windows er trager op wordt, terwijl Linux (en vast ook Mac) er juist beter van wordt. Maar dat kan ook best een fabeltje zijn >:)

Maar voor het klimaat en de portemonnee is het vast beter als hij uitgaat 's nachts.

En het klimaat in de portemonnee, dan vliegt ie niet zo snel in de fik.

Maar in ieder geval zit hier wel een kern van waarheid alleen moet je wel beseffen dat het ook te maken heeft met de gebruikers. Een linux gebruiker pompt er niet zo snel allerlei processen op en het is makkelijker er wat van weg te knallen door de everything is a file policy,

Reageren