Heey, voor school moet ik alles op een laptop gaan doen, en alle proefwerken etc op een usbstick aan de docent geven, nu heb ik genoeg usbstickjes, maar ik vraag mij af of het verstandig is om er eentje met een wachtwoord te beveiligen, en zo ja, hoe doe ik dat....

Zelf lijkt het me erg handig, om met de docenten een wachtwoord af te spreken, en het daarmee te beveiligen, maar hoe doe ik zoiets.
Koop een U3 stick, daar zit vaak al een beveiliging bij ingebouwd. Anders zal je de bestanden met een programmaatje moeten beveiligen, en zal je leraar ook dat programmaatje moeten hebben.
hmmm, das balen, een andere stick kopen vind ik zonde, aangezien er hier al 39 voor me liggen, ik zet het anders wel in een zipje, met een wachtwoord (i)
en alle proefwerken etc op een usbstick aan de docent geven
Hallo zeg! Anno 2007 data nog via het sneaker-netwerk versturen? Daar zijn toch vele betere oplossingen voor te bedenken, of niet dan?

Lijkt me handiger dat ze een fileserver neerzetten met een goede virusscanner (die ook wordt onderhouden) dan dat honderden/duizenden leerlingen met usb-sticks de PC's van de docenten al dan niet bewust de vernieling in helpen...
idd en U3 stick. Ik heb er nu sinds een week een.
Werkt erg mooi, en een goede beveiliging. Duur zijn ze ook niet. 50 € voor een 4 Gig stick!

Perfecte oplossing. Helaas moeten de programma's u3 compatible zijn.
Maar de programma library zal binnenkort wel uitbreiden.

Klik

jep klopt, maar ik ben de enige die dat doet, omdat ik niet leesbaar kan schrijven, de rest van de leerlingen schrijft alles :P en het netwerk wat daar op school ligt is ook 3x niks, simpele pIIIjes.
zet anders gewoon een passwoord op de documenten op de usb
pgFrank schreef op 27.08.2007 20:33
Lijkt me handiger dat ze een fileserver neerzetten met een goede virusscanner (die ook wordt onderhouden) dan dat honderden/duizenden leerlingen met usb-sticks de PC's van de docenten al dan niet bewust de vernieling in helpen...

Zolang ze maar niet overdrijven zoals op 'mijn' school.

I-schijf: persoonlijke netwerkschijf, te benaderen van overal (beschikbaar via internet)
J-schijf: docentenschijf, kunnen studenten bestanden van lezen (beschikbaar via internet)
K-schijf: drop-schijf, opgeloste opdrachten op plaatsen
N-schijf: docentenschijf, enkel beschikbaar vanop de campus
X-schijf: software schijf
Thomas schreef op 27.08.2007 20:09
Heey, voor school moet ik alles op een laptop gaan doen, en alle proefwerken etc op een usbstick aan de docent geven, nu heb ik genoeg usbstickjes, maar ik vraag mij af of het verstandig is om er eentje met een wachtwoord te beveiligen, en zo ja, hoe doe ik dat....

Zelf lijkt het me erg handig, om met de docenten een wachtwoord af te spreken, en het daarmee te beveiligen, maar hoe doe ik zoiets.

Mijn vraag is waarvoor heb je een wachtwoord nodig?
Ik heb zelfs mijn eindexamen op een laptop gemaakt (dat was het enige dat ik niet op mijn eigen laptop mocht maken) en nooit een wachtwoord nodig gehad.
Het gebeurde bij mij op een paar manieren.
[*] Ik zette het op een USB stick, melde dat ik klaar was en moest even naar de administratie, daar printe hun dan het document uit, nietje erdoor en ik kon terug naar het lokaal om het in te leveren net als de rest. De docent kijkt eerst of het klopt met wat ik op mijn scherm heb staan.
[*]Er waren meerdere docenten/controleurs aanwezig, ik zet het op een USB stick geef het aan een docent/controleur, die gaat het uitprinten en komt terug. Ik lees het door en plaats op elk vel een handtekening dat het klopt dat die van mij is. (Dit was bijvoorbeeld bij alle eindexamens).

In beide gevallen haal ik daarna het document van de laptop.

[*]Ik zet het op een USB stick en geef die aan de docent, de docent meld de volgende les dat het afgedrukt is en ik krijg de USB stick terug. Daarna verwijder ik het document.

Je moet er wel op letten dat als je USB sticks weggeeft je ze ook weer terug krijgt.

Je moet er trouwens voor je eindexamen wel rekening mee houden dat het officeel aangevraagd moet worden en niet pas 2 weken vantevoren, je school moet daar namenlijk toestemming voor krijgen. Als je de eerste op je school bent duurt het lang omdat ze aan moeten tonen dat het veilig gebeurt. (Niet je aantekeningen er gewoon op, geen netwerkverbinding, anderen moeten niet mee kunnen kijken etc.)

Als je vragen hebt over mijn ervaring stuur me dan even een pm.
Thomas schreef op 27.08.2007 21:04
jep klopt, maar ik ben de enige die dat doet, omdat ik niet leesbaar kan schrijven, de rest van de leerlingen schrijft alles :P en het netwerk wat daar op school ligt is ook 3x niks, simpele pIIIjes.

Linux heeft geen enkele problemen met P3tjes hoor.
omdat ik niet leesbaar kan schrijven
Jij gaat naar school maar je kunt niet leesbaar schrijven? Dan ben je dus (gedeeltelijk) analfabeet...

Schandalig dat dit vandaag de dag gebeurt! Jouw school had jou nooit naar een volgende klas mogen laten gaan. Hier ga jij (later) namelijk nog grote problemen mee krijgen.

Ik bedoel dit niet lullig tegenover jou, ik heb serieus met je te doen. Wellicht heb je het nog niet door, maar dat je niet leesbaar kunt schrijven, is wel een probleem.

Tip: Ga meer met pen en papier schrijven en besteed er echt aandacht aan. Oefening baat kunst!

Succes

Reageren