Ik wouw jullie even melden dat er trojaanse paarden onderweg zijn .Ik leg het even uit .
Gisteren ochtent was mijn vader de krant aan het lezen en zei mij achter af dat er mails de ronde gaan van een soor site als youtube , deze site lijkt exact op die van youtube maar het is hem niet . In de mail staat dat je in een filmpje staat , met daar onder een link . Als je op die link klikt ga je naar een filmpje waar niets gebeurt maar ter wijl je denkt dat je wacht ... slaat het trojaanse paard toe . Enkele minuten later zal je pc zo dood zijn als een lijk .
Tron is een goeie Disney-film, heel toevallig ook over computerprogramma's. Maar mijn favoriet in die film blijft 'bit' :) Ik wou dat ik zo'n zwart-wit leven had. Heerlijk simpel :P
Wat ik niet snap, waarom zou een trojaans paard een computer 'binnen een paar minuten' 'dood' maken? Wat heeft het voor nut? Je kan niemand afpersen door zijn bestanden te encrypten, je kan geen spam versturen, je kan geen creditcard nummers achterhalen. De trojan kan zichzelf niet eens verspreiden in zo'n korte tijd! Naja, niet naar veel personen in ieder geval.
PS: voor een punt hoeft geen spatie volgens de Nederlandse spelling ;)
Nou of dit laatste verhaal over YouTube en de Storm Trojan waar het om zou gaan waar is, je weet het op voorhand niet maar dit ongemak speelt al een tijdje en gaat vooral om website's die YouTube video's presenteren maar zodra je er op klikt wordt er gewoon via javascripts gezocht / misbruik gemaakt van exploits.
Zo spannend is het niet, en ja ah het schijnt dat er ook een codec in de omloop is die benodigd is om bepaalde video materiaal te bekijken online maar zodra je die installeert en je dus ook de filmpjes kunt bekijken heb je een trojan geïnstalleerd.
Maar bezint, eer gij begint.. Veiligheid begint bij je zelf op het moment dat je dingen overweegt en niet klakkeloos zomaar doet.
De school. Dus het wordt zéker tijd dat je weer eens goed oplet bij Nederlands.
Overigens begint XS4ALL binnenkort met het aanbieden van cursussen internetveiligheid. Zij zien ook in dat de zwakste schakel nog altijd de gebruiker achter de computer is. Voor XS4ALL-abonnees (plus één introducee) kost het €25,--. Van alle anderen wordt een bijdrage van €125,-- verwacht ("maar dan heb je ook wat"). Meer info op de website van - hoe kan het ook anders - XS4ALL.