Hallo,

Ik was zonet een beetje aan het nadenken over kunstmatige intelligentie (een computer die kan 'denken'), en ik vroeg me af of jullie denken dat het (in de toekomst) mogelijk is.
Ik denk dat het wel zou kunnen maar zeker weten die ik niet. Trouwens, een leuk boek: Brainstorm (gaat over een ontsnapt kunstmatig intelligent programma).

Mvg,
Jonathan
Toekomst? Dat is er al....

In het IRC-Channel waar ik zit (simpele vorm) zit een bot die 'leert' wat er gezegd wordt en over wie, en kan op die manier complete gesprekken voeren.

Opzich is het wel mooi, maar of het ook in de webbuisiness wordt gebruikt is een tweede, ik zou het in ieder geval niet prettig vinden als het systeem beslissingen voor mij maakt.
Ok, maar ik bedoel iets 'intelligenter'. Eigenlijk dat de Turing-test lukt (wat nog nooit gebeurt is, zie Wikipedia.)
Wat ik me afvraag, is of een computer kan leren om emoties te voelen en ervaren zoals een mens dat doet.
Film aanrader: Klik!

Ik denk dat het nooit volledig zal lukken, en ik hoop dat ze ook niet te dicht in de buurt komen ;-)
Ik denk ook niet dat het volledig zou lukken. Emoties verschillen per persoon. Een robot emoties "leren" bestaat eigenlijk niet. Emoties kan je niet leren, die heb je van jezelf.
Een robot kan wel reageren of hij emoties heeft..
@Danny:
Die film reserveer ik zo wel even, ziet er wel tof uit.

@Lotte:
Idd, zal best eng zijn als het lukt, maar het likt me ook stoer als de wetenschap zo ver is...

@Robert:
Je zal je eerst af moeten vragen of de hersenen ons enige denk-ding is, zo ja kunnen we denk ik wel een mens namaken, maar ik denk niet dat alles in je hersenen zit.
Jonathan schreef op 05.09.2007 18:51
@Danny:
Die film reserveer ik zo wel even, ziet er wel tof uit.

@Lotte:
Idd, zal best eng zijn als het lukt, maar het likt me ook stoer als de wetenschap zo ver is...

@Robert:
Je zal je eerst af moeten vragen of de hersenen ons enige denk-ding is, zo ja kunnen we denk ik wel een mens namaken, maar ik denk niet dat alles in je hersenen zit.

Lijkt het jou stoer als de wetenschap zo ver is dat hij voor jou kan nadenken? En dan iets gevoeliger dan het 'nadenk' werk van de computers niet. Is dat nu iets té overdreven?
Iets zegt me dat het wel gaat lukken. Natuurlijk is een emotie per persoon verschillend, maar deze wordt ook opgevoed tot dat persoon.

Ik ben ervan overtuigd dat er een dag komt dat er robots worden opgevoed (dat doen ze nu al in testfase) zodat deze eigenlijk hetzelfde leert, en op dezelfde manier zou kunnen reageren als de mens.

Natuurlijk is dit gedrag altijd afhankelijk van regels, maar dat wil niet zeggen dat het niet zo lijkt dat de robot een mens is. Met andere woorden, die Turingtest komt nog wel als je het mij vraagt.
@Lotte:
Zolang het goed gebruikt wordt (gaat ongetwijfeld niet gebeuren) vind ik het wel leuk, maar zodra het misbruikt gaat worden (zal vanaf de eerste dag zo zijn) zal het één grote bedreiging vormen.

@Martijn:
Ja, die mening heb ik (gedeeltelijk) ook wel.
Martijn schreef op 05.09.2007 18:10
Toekomst? Dat is er al....

In het IRC-Channel waar ik zit (simpele vorm) zit een bot die 'leert' wat er gezegd wordt en over wie, en kan op die manier complete gesprekken voeren.

Ik heb ook een (PHP) IRC-Bot.. Die probeer ik ook een eige wil te geven zeg maar.. zodat hij opeens tegen iemand begint te praten..
Alleen wil het nog niet egt lukken..

Reageren