Hallo,

Ik was zonet een beetje aan het nadenken over kunstmatige intelligentie (een computer die kan 'denken'), en ik vroeg me af of jullie denken dat het (in de toekomst) mogelijk is.
Ik denk dat het wel zou kunnen maar zeker weten die ik niet. Trouwens, een leuk boek: Brainstorm (gaat over een ontsnapt kunstmatig intelligent programma).

Mvg,
Jonathan
Klaasjan Boven schreef op 05.09.2007 20:30
(....) daarvoor is het menselijk brein te complex gemaakt

Dankje ma!
Ik weet dat hersenen niet het enige zijn. VOor denken zelf weet ik niet, maar je hart schijnt ook een soort geheugen te hebben:
Het schijnt (heb ik van een paar docenten los van elkaar gehoord) dat er een paar keer iets als onderstaande is voorgekomen (in dit geval een moord die wordt opgelost, maar ook andere herinneringen)
Een Amerikaanse man wordt beschoten en overlijd in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Omdat hij donor is, en er iemand is die hartproblemen heeft, waarvoor het hart van die man zeer geschikt is, wordt het hart van de man getransplanteerd naar de hartpatiƫnt.
Deze herinnert zich de beschieting, en kan de dader identificeren. -> Dit kan niet van de hersenen zijn, omdat deze niet getransplanteerd zijn. Bovendien was de betreffende persoon op de tijd van de beschieting al in het ziekenhuis en zijn er geen connecties met de dader, nog het slachtoffer gevonden.
-> Geheugen van het hart. (zie ook: http://home.wanadoo.nl/mufooz/BFRecensie/hartgeheugen.htm)

Bovendien, bijvoorbeeld een reflex ook is iets wat een computer nooit zou kunnen, een reactie geven voordat die doorheeft wat er gebeurt. Een computer reageert op wat er gebeurt, en reageert pas als er wat gebeurt.
En ik geloof in god.
Bovendien, bijvoorbeeld een reflex ook is iets wat een computer nooit zou kunnen, een reactie geven voordat die doorheeft wat er gebeurt. Een computer reageert op wat er gebeurt, en reageert pas als er wat gebeurt.
Het klopt niet wat je zegt... een reflex wordt ook pas "geactiveerd" zodra je wordt aangeraakt of iets hoort. Dan registreren je zintuigen/zenuwen dus dingen. Het wordt misschien niet verwerkt door je hersenen, maar het is dus gewoon te vergelijken met een sensor. Dus waarom zou een reflex nooit kunnen?

Even in het algemeen. Je zal eerst het woord intelligentie moeten definiƫren maar dat is een filosofisch vraagstuk. Eigenlijk is deze discussie daarom niet eens te voeren. Het feit dat ik dit typ zou je intelligentie van mijn computer kunnen noemen. Wanneer is het intelligentie?

Ik studeer AI tegenwoordig dus ik vind het zeker een interessant onderwerp, maar ik vind dat er veel te makkelijk bepaalde dingen worden gesteld en geconcludeerd.

En dan als reactie op velen van jullie:
2 eeuwen geleden... "Zal de mens ooit kunnen vliegen?" ... "Ja dagggggg"
1 eeuw geleden... "Zal de mens ooit een voet op de maan zetten?" ... "Ja dagggggg"

(wees voorzichtig met wat je zegt)

Gr from PHPerik
Ik wil hier nog even op inhaken. IVM dat ik overal verstand van heb...

Voor nadere toelichting voor de mensen met de zelfde simpele gedachtegang als Arjannetje:

De ijzeren wil, Bas Haring

Profiel Bas Haring: hoogleraar en AI'er en men ziet 'm ook als filosoof.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bas_Haring

Rust!

edit:
gedachtegang ipv gedachte vorm. Jajajajajaja, ik verbeterde mezelf al! Neem daar eens een vb aan mensen.
Ik heb het erover met de reflex dat je het niet "bewust" waarneemd, dus dat je het nog niet door hebt. Een computer heeft altijd door wat hij waarneemt, en reageert daar vanuit het bewustzijn op.
Dat was wat ik probeerde te zeggen met reflex, een computer kan nooit ene echte mensleijke reflex hebben.
een reflex hoeft ook niet menselijk te zijn om een reflex te zijn

Reageren