Ik was zonet een beetje aan het nadenken over kunstmatige intelligentie (een computer die kan 'denken'), en ik vroeg me af of jullie denken dat het (in de toekomst) mogelijk is.
Ik denk dat het wel zou kunnen maar zeker weten die ik niet. Trouwens, een leuk boek: Brainstorm (gaat over een ontsnapt kunstmatig intelligent programma).
volgensmij is het best mogelijk.. ik denk ook dat onze techniek er wel goedgenoeg voor is, het is namelijk kunstmatige intelligentie! dus zou het mogelijk moeten zijn om de computer te vertellen hoe hij overal op moet reageren en een soort bestandje aanmaken waar je info in kan plaatsen van dingen die hij beter anders had kunnen doen, zodat hij het volgende keer anders kan doen!
Ik denk eerder dat we met een systeem komen (niet alleen software, maar speciaal voor het doel gemaakte hardware) dat niet alleen emoties kan imiteren, maar door te leren en verbanden te zoeken ze ook zal kunnen voorspellen, en interpreteren. Een soort software-matige intelligentie.
Ik verwacht, en dit is puur giswerk, dat de computer, of beter gezegd computertjes die dit zullen doen voornamelijk kleine 'embedded' apparaten zullen zijn die met elkaar communiceren, en samen (a la peer2peer) al hun gegevens delen. Uiteraard alleen binnen de producten van 1 merk. Ik denk niet dat merken echt goed samen zullen gaan werken :P
Momenteel heb je al 'smart dust', is zelfs helemaal de hype, of althans was het. Ik denk dat je dat, in combinatie met CCTV en een hele lading aan kleine snelle computers samen zal zien, waarbij de computers constant naar verbanden zullen zoeken. Waarschijnlijk zal het in eerste instantie vooral voor terrorismebestreiding gebruikt worden, maar later ook voor normale criminaliteit, en voor bijvoorbeeld verzorgingstehuizen. En later natuurlijk voor alles.
Maar een pratende computer? Mwa, ik hoop eerlijk gezegd toch eerder op iets wat zo werkt dat je niet precies hoeft uit te leggen wat je wilt, maar dat het gewoon weet. Moet toch ook kunnen?
Over films gesproken: The Matrix triologie is hier een mooi voorbeeld van, maar je kan ook kijken naar bijvoorbeeld Steven Spielberg's Artificial Intelligence, of Blade Runner. Of I Robot. Volgens mij heb ik dan wel de bekendere hollywood films genoemd omtrent dit onderwerp.
Over films gesproken: The Matrix triologie is hier een mooi voorbeeld van, maar je kan ook kijken naar bijvoorbeeld Steven Spielberg's Artificial Intelligence, of Blade Runner. Of I Robot. Volgens mij heb ik dan wel de bekendere hollywood films genoemd omtrent dit onderwerp.
Op dit moment hebben we (met superclusters) enkel genoeg rekenkracht om een klein gedeelte van een muizenbrein te simuleren. De ontwikkeling van computers gaat hard, maar niet zo hard dat we binnen een redelijk termijn een menselijk brein kunnen simuleren.
Overigens word ook nu kunstmatige intelligentie veel gebruikt, zelfs in de jaren 60 al. Het ligt alleen een beetje aan de vraag wat je onder kunstmatige intelligentie verstaat. Ikzelf heb veel gewerkt met CLIPS, een programmeertaal van NASA. Sommigen vinden dit kunstmatige intelligentie, ik vind het gewoon simpelweg regels implementeren en bruteforcen naar een oplossing. Hetzelfde geld voor de verschillende algoritmen. Ik denk bij Kunstmatige intelligentie eerder aan neurale netwerken, en dan niet aan het gedeelte handschrift/spraak herkenning maar meer aan het 'zelflerende' gedeelte die verbanden kan leggen.
Ik verwacht niet(net als Arjan zie ik) dat een computer op korte termijn genoeg rekenkracht gaat krijgen om mensen te imiteren.
Volgens mij is dat namelijk gewoon niet mogelijk daarvoor is het menselijk brein te complex gemaakt