Hallo PHP vrienden,

de laptop van de drummer van onze band is overleden. Weet iemand van jullie trucs/tools om te checken of er nog iets van de HD te halen is?

Bij een desktop zou ik gewoon de HD eruit halen en in een andere comp zetten, maar met laptops heb ik geen ervaring op dat gebied.

Tips zijn welkom!
Bij een laptop werkt het in principe hetzelfde. De harde schijf kun je er relatief makkelijk uithalen, en in een andere laptop prikken, of met een converter aan je pc hangen.
Als je contact opneemt met je lokale computer winkel kun je een stekkertje kopen (voor een paar tientjes) waarmee je je Laptop hd op je pc ide aan kunt sluiten.
Hetzelfde. De HD eruit en aan een andere pc/laptop hangen. Het is vaak wat lastiger bij een laptop om de HD er uit te krijgen.
Jacco schreef op 20.09.2007 11:48
Als je contact opneemt met je lokale computer winkel kun je een stekkertje kopen (voor een paar tientjes) waarmee je je Laptop hd op je pc ide aan kunt sluiten.

Idee is goed. Prijs niet. Het kost echt niets.
Je zou het eventueel, als je handig bent met een soldeerbout, zelf kunnen maken. Je kunt het ook kopen, zoals Jacco zegt, maar dit kost enkele euro's.
Je hoeft namelijk geen uitgebreid ding te hebben. Het is maar een eenmalig iets.
Een geval van: je kunt het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt.
Allereerst gecondoleerd vriend! ;)

Wat ze hierboven al aangeven werkt prima, heb ik zelf ook wel eens gedaan. Let wel op dat er ook tooltjes beschikbaar zijn die net iets meer kunnen terugvinden dan dat je standaard kan via Deze Computer (uitgaande van een Windows systeem)
Hierbij moet je goed op het type programma letten, sommigen proberen de boel op de oude schijf te repareren waardoor je nog meer data kwijtraakt. Onderstaande schrijft niet op de oude schijf, waardoor je de boel niet verergerd:
Klik

Je kan het ook laten doen door een professional, maar dan maak je wel hoge kosten. Ligt aan de aard van de data op de HDD wat aan te raden is. Is het heel belangrijke informatie die echt terug moet:
Klik
Of klik

Danny Koppel schreef op 20.09.2007 11:57
[quote='Jacco schreef op 20.09.2007 11:48']Als je contact opneemt met je lokale computer winkel kun je een stekkertje kopen (voor een paar tientjes) waarmee je je Laptop hd op je pc ide aan kunt sluiten.

Idee is goed. Prijs niet. Het kost echt niets.
Je zou het eventueel, als je handig bent met een soldeerbout, zelf kunnen maken. Je kunt het ook kopen, zoals Jacco zegt, maar dit kost enkele euro's.
Je hoeft namelijk geen uitgebreid ding te hebben. Het is maar een eenmalig iets.
Een geval van: je kunt het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt.[/quote]
@Danny
Waarom zou je bezuinigen op die paar euro, zo'n kabeltje komt altijd wel een keer van pas. + dat je minder risico loopt, dan dat je het zelf maakt.
hd eruit via usb aan je pc of laptop hangen (wel even de goede jumper gebruiken) en leegtrekken maar.
@Robert
Het is niet bezuinigen hoor. De kabel kost gewoon niet meer dan 1 of 2 euro.
Je kunt ook zo'n hele behuizing met een heleboel extra dingen kopen, welke je nooit gebruikt (ik bedoel dus de extra opties! niet het apparaat zelf!) maar welke wel gauw 40 a 50 euro kost.
Nou dan zou ik toch dat kabeltje van 1 of 2 euro kopen.
Mocht er nou niets meer te redden vallen van je harde schijf in je laptop, probeer dan het programma: Get Data Back. Dit haalt werkelijk alles terug, zelfs als je hem geformateerd hebt. Dus wees niet bang om programma's te gebruiken die op je schijf schrijven, want met dit progamma krijg je toch alles weer terug.
In de winkel zo'n stekkertje kopen is inderdaad erg makkelijk. Het kan nooit mis om zoiets in huis te hebben.
Ik doelde op het zelf solderen :) Maargoed zo'n behuizing is inderdaad wel overdreven.
Jordy schreef op 20.09.2007 12:17
Dit haalt werkelijk alles terug, zelfs als je hem geformateerd hebt. ..................... Dus wees niet bang om programma's te gebruiken die op je schijf schrijven, want met dit progamma krijg je toch alles weer terug.

Dat komt omdat formatteren vaak alleen de FAT-tabellen wijzigt.
De tweede opmerking slaat echt helemaal nergens op. Als je eenmaal ergens overheen hebt geschreven, dus letterlijk, dan kan je echt niet de oude data, die dus zojuist is overschreven, terughalen.

Reageren