Hallo PHP vrienden,

de laptop van de drummer van onze band is overleden. Weet iemand van jullie trucs/tools om te checken of er nog iets van de HD te halen is?

Bij een desktop zou ik gewoon de HD eruit halen en in een andere comp zetten, maar met laptops heb ik geen ervaring op dat gebied.

Tips zijn welkom!
De apparatuur om ze via IDE of USB aan te sluiten op je PC heb ik hier liggen, mocht je het nodig hebben, geef even een gil. Grote kans dat je gewoon bij alle bestanden kan, en anders draai je een image en laat daar wat recovery programmas op los.
Ik vraag me ook af hoe Jordy daar bij komt, er staat wel op dat het in staat is om bij perongeluk verwijderen van bestanden, mappen of partities, maar ook na formatteren, stroom uitval, virus aanval en software falen.

Bron: RunTime.org
SanThe schreef op 20.09.2007 12:27
[quote='Jordy schreef op 20.09.2007 12:17']Dit haalt werkelijk alles terug, zelfs als je hem geformateerd hebt. ..................... Dus wees niet bang om programma's te gebruiken die op je schijf schrijven, want met dit progamma krijg je toch alles weer terug.

Dat komt omdat formatteren vaak alleen de FAT-tabellen wijzigt.
De tweede opmerking slaat echt helemaal nergens op. Als je eenmaal ergens overheen hebt geschreven, dus letterlijk, dan kan je echt niet de oude data, die dus zojuist is overschreven, terughalen.[/quote]

Dat is dus precies wat FAT(File Allocation Table) doet. Hij schrijft een nieuwe index. Het heeft nl. vrij weinig nut om alle data er af te halen sector voor sector.
Get Data Back heb ik in het verleden wel eens gebruikt en dat werkte inderdaad wel aardig. Hij haalde hele bestanden terug en ook fragmenten van bestanden, als er al overheen geschreven was.

Wat ik me afvraag, is of het nodig is om die HD er uit te slopen, of dat ik gewoon een kabeltje tussen die laptop en mijn eigen PC kan leggen?
@Jan

Je zou toch die harde schijf er wel uit moeten halen. Je kan zoals je ws wel weet wel een netwerk maken tussen laptop en computer, maar dan moet de laptop wel werken. -> Met een overleden HDD zal die niet meer starten en is dat geen optie.
De enige optie is dus HDD eruit slopen (Lees:voorzichtig eruit halen) en deze aansluiten op je PC.

Overigens om even terug te komen op het "kastje". Het voordeel van zo'n kastje is wel dat je niet in je eigen systeemkast hoeft om die HDD aan te sluiten. -> Normaliter sluit je hem namelijk op je IDE aan, die zit IN je kast. Als je zo'n los kastje gebruikt, dan kan je hem gewoon via USB aansluiten, ziet die het als een gewone externe HDD en kan je er direct mee aan het werk.
Als de laptop echt is 'overleden' dus niet meer opstart dan zal je de HD er uit moeten halen.
Okee ik snap wat je bedoelt. Ik ga eens kijken of ik zo'n kastje op kan scharrelen. Eventueel ga ik wel bij Arjan langs ;-)
SanThe schreef op 20.09.2007 12:27
[quote='Jordy schreef op 20.09.2007 12:17']Dit haalt werkelijk alles terug, zelfs als je hem geformateerd hebt. ..................... Dus wees niet bang om programma's te gebruiken die op je schijf schrijven, want met dit progamma krijg je toch alles weer terug.

Dat komt omdat formatteren vaak alleen de FAT-tabellen wijzigt.
De tweede opmerking slaat echt helemaal nergens op. Als je eenmaal ergens overheen hebt geschreven, dus letterlijk, dan kan je echt niet de oude data, die dus zojuist is overschreven, terughalen.[/quote]

De technische details zal ik je besparen, maar een hardeschijf welke 7x (!) volledig waren herschreven met 1en en 0en kon gerecoverd worden (het budget was onbeperkt), het gevolg was dat er besloten is om de hardeschijven fysiek te vernietigen (eg, platters werden vermalen tot pulp).
Arjan Kapteijn schreef op 20.09.2007 12:47
De technische details zal ik je besparen, maar .......

Vertel .......
@San The Als je de volgorde of het algoritme weet waarmee dit gebeurt dan kan je met reverse enginering het proces terugdraaien ( in jip en janneke taal)

Reageren