Graag zou ik jullie (designers, ontwerpers en developers) deskundige ervaringen meenemen in mijn afweging bij het kopen van een nieuwe laptop. Zelf heb ik geen enkele ervaring met een Mac. Je hoort altijd dat ‘echte’ ontwerpers ’t liefst een Mac willen. Maar waarom precies? Wat zijn jouw ervaringen?
Het moet persé een laptop zijn en geen desktop. Mijn nieuwe laptop ga ik gebruiken om websites te ontwerpen (php, css, fotobewerking, etc.), films af te spelen en verder het normale werk. Niet om te gamen.
Ik twijfel tussen:
- 17 inch Mac Book Pro (http://www.apple.com/nl/macbookpro met resolutie 1920x1200, Intel Core 2 Duo T7500(2,4 GHz, 800 MHz), intern geheugen 2 GB, natuurlijk ’t fraaie MAC OS 10.5 Leopard, nVidia GeForce Go 8600 GT met 256 MB, geen tv-tuner, 3 kg
- 17 inch laptop met Windows als besturingsysteem, zoals bijvoorbeeld een XXODD (http://www.xxodd.nl/index.php?p=bestel&ID=185&a=1 met ook 1920x1200, Intel Core 2 Duo T7800 (2,6GHz, 800MHz, 4Mb), intern geheugen 4GB DDR2 667MHz, Vista Ultimate (32 of 62 bits?), nVIDIA GeForce Go 8700GT met 512MB GDDR3, Hybride TV-Tuner, DVI uitgang, 2 goede speakers + subwoofer), 4 kg.
maar je mag ook een ander goed systeem voordragen.
Beide systemen zijn flink aan de prijs, maar daar letten we nu ff niet op.
Waarom adviseer jij welk systeem (Mac/Windows)? De Mac is zeer aantrekkelijk vanwege ’t fraaie OS, terwijl de XXODD erg compleet is qua hardware. Wat is voor jou van doorslaggevende aard? Wat adviseer jij?
Keuze Mac/Windows is denk ik persoonlijk. Ik vind zelf de GUI van de Mac niet handig, te veel schermpjes. Verder heb ik er zelf slechte ervaringen mee qua stabiliteit en performance. Maar andere mensen zweren er weer bij.
Het enige wat ik wil opmerken is dat je wel naar heel grote laptops kijkt. Echt draagbaar zijn die dingen niet. Weet je zeker dat je dit wil? Ik had hiervoor een 15.4", echt veel te groot om elke dag mee te sjouwen. Ik werk nu op een 12.1" en het scherm is absoluut groot genoeg om alles op te doen en het dingetje voel je niet eens als het in je tas zit. Je hebt er dan ook niet zo'n ingewikkelde laptoptas voor nodig, gewoon een hoes kopen.
Bij een Mac heb je het voordeel dat je eigenlijk geen omkijken meer hebt naar dingen als backups, virussen, spyware en andere meuk. Leg een externe HDD neer en time machine zorgt voor de rest. Tel daarboven op het gebruikersgemak (iLife en iWork werken erg prettig) en ikzelf weet weer waarom ik voor de Mac gekozen heb.
Bij een Mac heb je het voordeel dat je eigenlijk geen omkijken meer hebt naar dingen als backups, virussen, spyware en andere meuk. Leg een externe HDD neer en time machine zorgt voor de rest. Tel daarboven op het gebruikersgemak (iLife en iWork werken erg prettig) en ikzelf weet weer waarom ik voor de Mac gekozen heb.
Echt een argument om het te kopen is dat denk ik niet Arjan. Hoeveel tijd ben ik kwijt met virussen, spyware, backups en andere meuk? Nou die tijd is te verwaarlozen. Bijna 0 uur per maand.
Voordeel van Windows is dat werkelijk alles er op draait en je er alles over kan vinden op internet als er problemen zijn bijvoorbeeld.
@PHPerik,
mijn laptop zal zelden buitenshuis meegaan, maar versleep ik alleen in huis naar verschillende kamers, dus daarom is 't gewicht voor mijn geen groot probleem.
En omdat ik vele uren achter 't scherm doorbreng, is 't wel prettig als ie lekker groot is.
?
Onbekende gebruiker
09-10-2007 16:53
Je zal bijna denken dat PHPerik en ik wat gemeen hebben; we vinden het beide niet fijn werken achter een Mac. - Mijn keuze zal daarom zeker niet op het appetlje vallen.
Voor Windows heb je keuze uit Vista of XP. Ik zelf vind Vista tamelijk onhandig en onprettig werken. Als gewicht geen probleem is is een breedbek zeker aan te bevelen. Verder voor Vista minimaal 1 Gb geheugen.
Het is inderdaad de keuze tussen draagbaarheid of niet. Verder mag je zelf het OS kiezen. Merk op dat je op die Mac ook wel Windows kan zetten, maar dat je dan wel apart een windows-licentie erbij moet kopen.
Ik zit hier zelf thuis achter 2 12" schermpjes. Laptop (Powerbook G4) en een extern lcd-schermpje. Mooi even groot, zelfde resolutie, en het werkt prima. Kan zo schermpje van links naar rechts slepen, en terug. Werkt heel natuurlijk. En m'n laptop is zo klein dat hij prima in m'n schooltas overal mee naar toe kan. En je sleept hem even snel mee naar benenden, of neemt hem mee naar je vrienden om wat films te kopiëren (of te zien op een beamer) Je kan hem gewoon onder je jas houden, of in 1 hand tillen.
Ik denk dat je een grotere laptop veel minder snel ergens mee naar toe zal nemen, of even meeneemt naar beneden om tijdens de reclames op TV even te internetten, of om even snel iets aan anderen te laten zien.
Ik schaar me bij PHPErik en Webmakerij.
Mijn zusje had een macbook waar het beeldscherm van kapot ging. Er zaten geen krassen of wat dan ook op (hadden ze zelf ook in de papieren gezet toen we hem inleverde) Na tig keer heen een weer verschuiven binnen apple hadden we er ineens krassen opgemaakt (best knap als je hem zelf niet meer in handen hebt gehad) en moesten we eerst even betalen voordat ze hem wilde repareren. Tevens moesten we maar bewijzen dat we onschuldig waren want zo deden ze het altijd. Na een hoop gedoe inclusief advocaat erbij (gelukkig wel verzekerd voor juridische bijstand) is de koop ontbonden. Uiteindelijk heeft er ruim een jaar gezetten tussen het inleveren en het moment dat we het geld terug kregen.
We hebben hier ook nog een beeldscherm op een bolletje (ben de naam kwijt) die hadden we al voordat mijn zusje die laptop aanschafte. Ik zit er bijna niet achter maar hij crash bij mij vaker dan mijn Windows laptop.
Verder ligt de besturing van Mac mij niet maar dat is misschien ook gewenning. En om een apple te komen en er dan windows op te zetten vindt ik ook zonde.
Over grote, dat is net wat je prettig vindt. Maar de grote zegt lang niet alles over het gewicht. Ik heb nu een 17 inch van Toshiba en die is lichter dan mijn oude 15 inch laptop.
XP of Vista? Ook een beetje smaak. Vista ziet er weer mooier uit maar zeker wat oudere software draait niet altijd lekker (of als je echt pech hebt gewoon geheel niet)