Graag zou ik jullie (designers, ontwerpers en developers) deskundige ervaringen meenemen in mijn afweging bij het kopen van een nieuwe laptop. Zelf heb ik geen enkele ervaring met een Mac. Je hoort altijd dat ‘echte’ ontwerpers ’t liefst een Mac willen. Maar waarom precies? Wat zijn jouw ervaringen?

Het moet persé een laptop zijn en geen desktop. Mijn nieuwe laptop ga ik gebruiken om websites te ontwerpen (php, css, fotobewerking, etc.), films af te spelen en verder het normale werk. Niet om te gamen.
Ik twijfel tussen:

- 17 inch Mac Book Pro (http://www.apple.com/nl/macbookpro met resolutie 1920x1200, Intel Core 2 Duo T7500(2,4 GHz, 800 MHz), intern geheugen 2 GB, natuurlijk ’t fraaie MAC OS 10.5 Leopard, nVidia GeForce Go 8600 GT met 256 MB, geen tv-tuner, 3 kg
- 17 inch laptop met Windows als besturingsysteem, zoals bijvoorbeeld een XXODD (http://www.xxodd.nl/index.php?p=bestel&ID=185&a=1 met ook 1920x1200, Intel Core 2 Duo T7800 (2,6GHz, 800MHz, 4Mb), intern geheugen 4GB DDR2 667MHz, Vista Ultimate (32 of 62 bits?), nVIDIA GeForce Go 8700GT met 512MB GDDR3, Hybride TV-Tuner, DVI uitgang, 2 goede speakers + subwoofer), 4 kg.
maar je mag ook een ander goed systeem voordragen.

Beide systemen zijn flink aan de prijs, maar daar letten we nu ff niet op.

Waarom adviseer jij welk systeem (Mac/Windows)? De Mac is zeer aantrekkelijk vanwege ’t fraaie OS, terwijl de XXODD erg compleet is qua hardware. Wat is voor jou van doorslaggevende aard? Wat adviseer jij?

groet en alvast bedankt voor 't meedenken, Pim
Ik gebruik bij advies toch nog altijd de simpele 'vuistregel': Bij twijfel blijf bij wat je hebt. Windows in jouw geval dus. Je bent er bekend mee, en snakt niet genoeg naar iets anders. Anders had je jezelf niet voor de keus gezet, maar wist je het al van begin af aan.

OS X is een hele andere omgeving, een andere 'scene'. Je hebt er een boel hobbyisten en fanatiekelingen die goed om kunnen gaan met Cocoa, en je hebt de grote bedrijven zoals Adobe & Microsoft. De kleine programmaatjes van de hobbyisten daar wil je gewoon voor betalen om ze te bedanken, terwijl de 400-500 dollar programma's niet vooruit te branden zijn.

Met Windows is het volgens mij meer dat je echt een hele reeks aan programma's hebt. Alle groepen zijn vertegenwoordigd. Maar er zitten ook zoveel amateurs tussen die onhandige programmaatjes maken en dan er toch nog geld voor vragen. Maar daarentegen heb je wel een overload aan grote developers die zich bijna volledig focussen op Windows, en dat dus als geen ander ondersteunen.

Het is gewoon waar je thuis hoort. Ik voel mij thuis op de Mac, niet in de Windows-cultuur. Ik houd van slimme kleine programmaatjes en ben tevreden met het beperkte aanbod. En mocht er eens niet iets tussen zitten wat ik leuk vind, maak ik het zelf wel op basis van Open Source - lang leven de Unix opbouw van OS X - en ruby, python, obj-c, of wat dan ook wat allemaal uit de doos ondersteund wordt. Op Windows zou ik gewoon even verder googlen, grote kans dat ik dan nog wel een ander programmaatje vind dat het ook kan, maar dan beter.

Maar als je Windows gewend bent, en niet zeker weet dat je naar de Mac wilt, blijf bij Windows. Ik ken mensen die met twijfels naar OS X overstapte, en ze hebben allemaal weer Windows inmiddels.
Mijn zusje had een macbook waar het beeldscherm van kapot ging.
Noem mij eens een merk waarvan de schermen niet kapot kunnen... Er zijn maar paar een paar fabrikanten van schermen en vrijwel alle notebook-fabrikanten maken van hun diensten gebruik. Dit verhaal heeft dus niks met een Mac te maken.

Dan OSX. Ik ben na jaren DOS, Windows 95, 98, NT, 2000 en XP overgestapt naar OSX. Binnen 5 minuten voelde ik me helemaal thuis en na wat tips van een collega was het allemaal gesneden koek voor mij. Alle programma's die ik nodig heb zijn ook voor de Mac verkrijgbaar, of er is wel een goed alternatief beschikbaar. Ik heb ook Windows XP draaien op m'n MacBookPro, maar gebruik dat uitsluitend om te kunnen testen met IE. Verder heb ik geen enkele behoefte meer om Windows te gebruiken.

Wij hebben hier een Airport Express met daarop de printer aangesloten, iedereen op het netwerk (3 Apple-laptops) kan zonder enige installatie-ellende printen en via Apple TV lopen klooien met de tv. Werkt allemaal precies zoals het hoort: aanzetten en gaan met die banaan. Dát is voor mij het grootste verschil tussen Windows en OSX, geen ellende met installeren meer.

Overzichtje van de belangrijkste niet-standaard programma's die ik gebruik:
- Zend Studio Professional
- Eclipse (met een vracht plugins)
- pgSQL
- PHP (op de aanwezige Apache-server geinstalleerd)
- MySQL 5 (ja ja!)
- pgAdmin3
- Microsoft Office
- Oxygen (XML tool)
- Cyberduck
- Firefox en Opera
Ik kan je alleen maar aanraden om eens een uurtje met OSX te gaan spelen in de Apple-store, dan kun je een eigen mening vormen. Als tip zou ik je dan nog willen meegeven om even te kijken naar de vele sneltoetsen, dat maakt een OS altijd nog veel gebruikersvriendelijker. (geldt dus ook voor Windows)
@pgFrank het ging er niet om dat die kapot ging maar om de afhandeling ervan. Bij elk merk gaat wel eens wat kapot.
Neem die XXODD, om de hardware.
TJVB schreef op 10.10.2007 08:19
@pgFrank het ging er niet om dat die kapot ging maar om de afhandeling ervan. Bij elk merk gaat wel eens wat kapot.
Tja, ik kreeg na 1 telefoontje een nieuwe acculader toegestuurd (stekkertje was kappot) met direct ook een nieuwe accu omdat ze toch een omruilactie hadden.

Ik had de boel in NL gekocht, maar dat was geen enkel probleem. Bij ontvangst het oude spul ingeleverd, handtekening gezet en klaar was ik.

Dus een totaal andere ervaring dat wat jij hebt. Lijkt me handiger dat de TS kijkt naar het grote plaatje en niet naar individuele gevallen. Daar zitten namelijk altijd uitschieters bij, zowel zeer negatief als zeer positief. Daar zijn wij een mooi voorbeeld van!
@ pgFrank,
je hebt kennelijk al een MacBookPro? Welke versie 15 of 17 inch en welke resolutie?

Hey, je maakt me wel enthousiast over de MacBookPro!

Binnen mijn huidige netwerk (thuis) functioneren een aantal Windows pc's. Is het gemakkelijk hierin een Mac Book op te nemen?

groet Pim
Ik heb een MacBookPro 15.4, 2Ghz processor met 2 Gb ram. Deze heeft een resolutie van 1440x900

Thuis werk ik via mijn eigen Airport Express, maar ook regelmatig op openbare netwerken die automatisch worden herkend. Even klikken op Ok en je kunt aan de slag. Mocht er een wachtwoordbeveiliging op zitten (voor je eigen netwerk onmisbaar), dan geef je het wachtwoord op en klaar is kees. Het is allemaal zó eenvoudig, dat was ik met XP niet gewend (ook draadloos, maar wel dikke ellende met netwerken).

Ik zweer nu bij Apple, wil echt niet meer anders. Ook mijn vriendin heeft nu een Apple (had een Dell, nu een MacBook) en is daar uitermate blij mee. Het werkt allemaal gewoon net eventje iets eenvoudiger en sneller. Wat ook erg handig is, is dat OSX in een hele serie talen kan worden geinstalleerd en dat je spellingchecker weer op een andere taal kunt laten checken. Ik werk met een NL-instelling, maar gebruik de spellingchecker in het Portugees. Mijn vriendin gebruikt de combinatie Portugees - Engels, voor ieder wat wils.

Persoonlijk zou ik alleen wel even wachten met de aanschaf, Leopard (nieuwe versie van OSX) komt eraan. Dan zou het lullig zijn om nu nog met Tiger opgescheept te zitten.
Mac is naar mijn mening veel te duur voor wat je krijgt. Softwarematig zijn veel pakketten wel weer iets goedkoper. Neem bijvoorbeeld CS3 de prijs voor Mac of Win verschilt in het voordeel van de Mac. Verder werken de goede zaken van Mac ook op Windows (werkt ook andersom hoor!) dus heb ik een Windows machine om toch zo compattible mogelijk te zijn. Maar zoals sommigen al zeiden is het enorm persoonlijk hoe en wat je kiest.

Ga eens naar een Mac-zaak heen en bekijk daar het OS eens. Vind je dat wat?

Wellicht leuk:
http://www.apple.com/nl/getamac/
Mac is naar mijn mening veel te duur voor wat je krijgt.
Stel eens een laptop samen van een andere fabrikant met dezelfde hardware (dus ook dezelfde processor!), dan zul je zien dat een Apple niet of nauwelijks duurder is.

Maar waar is jouw uitspraak op gebaseerd? Waar vergelijk jij mee?
Oh nu ik kijk naar de hardware zou ik sowieso kiezen voor de Windows-bak. Ik zou niet eens twijfelen. Mac-hardware is altijd veel minder voor dezelfde prijs. Het argument dat men geeft is dat de Mac ook minder nodig heeft. Nou fijn. De laatste keer dat ik met Macs heb gewerkt hadden we 4 iMacs staan en 2 Powermacs (4x 2,5 ghz) en na 5 maanden is overal Windows op gezet omdat de Macs continu crashen en trager waren dan een 2,4 ghz P4 met winXP.

En I don't trust Apple. Kijk naar al het gezeik om de iPhone. Het bedrijf dat Microsoft wás, arrogant en eigenwijs, dat is Apple nu. Times have changed my friends.

Ik ben misschien niet objectief omdat ik bij Microsoft binnen ben geweest en een telefoontje met de directeur 1 sneltoets van me verwijderd ligt, maar dan nog moet ik toegeven dat hun huidige beleid m.b.t. service, pers en ontwikkeling een stúk verbeterd is. Erg flexibel en veel beter dan Apple. Alleen dat al is voor mij een reden om geen Apple-producten te kopen. Het enige positieve dat ik ze ooit heb zien maken is de iPod, al is die ook volledig gehyped en krijg je ook veel minder dan voor alternatieve producten. En iTunes is al helemaal drama. Oké ik hou op, ik kan nog uren typen. Kies de snelle Windows bak en verneuk je tijd niet aan het leren van de Mac en aan de psycholoog die je nodig gaat hebben na gebruik.

[edit]typo, uniek moment voor mij[/edit]

Reageren