Graag zou ik jullie (designers, ontwerpers en developers) deskundige ervaringen meenemen in mijn afweging bij het kopen van een nieuwe laptop. Zelf heb ik geen enkele ervaring met een Mac. Je hoort altijd dat ‘echte’ ontwerpers ’t liefst een Mac willen. Maar waarom precies? Wat zijn jouw ervaringen?
Het moet persé een laptop zijn en geen desktop. Mijn nieuwe laptop ga ik gebruiken om websites te ontwerpen (php, css, fotobewerking, etc.), films af te spelen en verder het normale werk. Niet om te gamen.
Ik twijfel tussen:
- 17 inch Mac Book Pro (http://www.apple.com/nl/macbookpro met resolutie 1920x1200, Intel Core 2 Duo T7500(2,4 GHz, 800 MHz), intern geheugen 2 GB, natuurlijk ’t fraaie MAC OS 10.5 Leopard, nVidia GeForce Go 8600 GT met 256 MB, geen tv-tuner, 3 kg
- 17 inch laptop met Windows als besturingsysteem, zoals bijvoorbeeld een XXODD (http://www.xxodd.nl/index.php?p=bestel&ID=185&a=1 met ook 1920x1200, Intel Core 2 Duo T7800 (2,6GHz, 800MHz, 4Mb), intern geheugen 4GB DDR2 667MHz, Vista Ultimate (32 of 62 bits?), nVIDIA GeForce Go 8700GT met 512MB GDDR3, Hybride TV-Tuner, DVI uitgang, 2 goede speakers + subwoofer), 4 kg.
maar je mag ook een ander goed systeem voordragen.
Beide systemen zijn flink aan de prijs, maar daar letten we nu ff niet op.
Waarom adviseer jij welk systeem (Mac/Windows)? De Mac is zeer aantrekkelijk vanwege ’t fraaie OS, terwijl de XXODD erg compleet is qua hardware. Wat is voor jou van doorslaggevende aard? Wat adviseer jij?
Stel eens een laptop samen van een andere fabrikant met dezelfde hardware (dus ook dezelfde processor!), dan zul je zien dat een Apple niet of nauwelijks duurder is.
In Brazilië maakt het misschien niet uit, hier wel.
Ik gebruik al jaren Windows, en een paar maanden Linux. Ik vind Linux erg mooi, maar ik heb ook een aantal keer gewerkt met Mac, en wat vind ik dàt mooi! Het werkt zo makkelijk. Maar ik vind het zo jammer dat je met .exefiles (bijna helemaal) vastzit aan windows...
ik werk op vista, omdat xp niet eens afsloot, moet je 10x op afsluiten klikken, vista is verder niet speciaal, windows suckt nogsteeds, ik zou het liefst mac osx 10 op me pc zetten (als het kan xD), ik heb eigenlijk nogsteeds niet mìjn os gevonden..
1) op een powermacG4 & imacG4 (of G5 whatever) kan je al helemaal windows niet installeren, tenzij met een virtual machine
2) dat dat nog eens rapper zou werken zou mij al helemaal betwijfelen...
3) stel een laptop samen met precies dezelfde hard & software en je zit zeker gelijk aan eender welk ander merk qua prijs (voor macbookpro zelf goedkoper)
4) hij noemt itunes drama zonder geldige argumenten, terwijl het hier wel heel erg super werkt op een oude laptop.
5) oke, misschien had hij slechte ervaring met apple, maar wie zegt dat jij dat ook zal hebben, hij vermeldt ook niet welk os erop stond, kan goed zijn dat het nog OS 9 was ipv OS X, ...
Ga gewoon eens naar een apple center en ga daar eens met een macbook een beetje spelen en vraag wat info aan de persoon achter de balie, die zal je graag wegwijs maken.
Ik zeg niet dat je een Apple MOET kopen, Toshiba vind ik ook zeer goede laptops.
(mijn 2 zussen hebben er net elk een gekocht)
Zo beetje rustig Hipska. Je eerste punt klopt niet, dat kan wel. Je moet alleen weten hoe. Je tweede punt al helemaal niet, test maar. Mac is een stuk trager dan XP. Je derde punt mag je aantonen. Je vierde punt is al uitgelegd in een topic over Apple, iTunes geeft altijd zwarte schermen en loopt graag vast, neemt veel geheugen in en is vrij traag met beeld-renderen, vooral in Vista. En wat betreft punt 5 heb ik al aangegeven dat mensen zelf moeten kijken wat ze willen.
Dus jij hebt XP of een andere windows op een G4/G5 gehad? Dat bewijst zeer zeker dat je uit je nek lukt
Ik heb het niet zelf gedaan, ik hou me niet bezig met hardwaredingen, dat is mijn werk niet, maar ik heb toch echt windows zien draaien op zo'n zwarte mac-kast met 4 2,5 ghz's. Daar kan ik weinig aan veranderen.
ik werk op vista, omdat xp niet eens afsloot, moet je 10x op afsluiten klikken, vista is verder niet speciaal, windows suckt nogsteeds, ik zou het liefst mac osx 10 op me pc zetten (als het kan xD), ik heb eigenlijk nogsteeds niet mìjn os gevonden..
Leuke argumenten ;-)
Ik heb zelf sinds enkele weken Vista, bijgeleverd bij m'n nieuwe laptop. Werkt lekker, totnogtoe nog geen enkel probleem aan gehad.