Heey, ik heb helaas weer een vraag :(

Ik heb een toevoeg systeem voor informatie dat werkt met ID's. Ik heb nu een script gemaakt waar de titel en tekst goed worden ingevuld, maar het ID moet ook worden ingevuld. Ik wil dit niet zelf typen, maar ik wil het laatste ID uit die tabel hebben +1.

Even voor de duidelijkheid, ik wil dus weten hoe je het laatste ID uit de database kan krijgen.

Miniejjj
Ik heb nu een bestand geinclude, maar hij geeft nog steeds 'No database selected'. Ik heb alles gecontroleerd, dus ik begrijp het niet....:*(

Weet niemand het meer?

Miniejjj
Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden. Het moet zijn:
<?php
mysql_connect('localhost', 'minimachine', 'xxx');
mysql_select_db('minimachine');
?>

De onderste regel is om een database te selecteren die je wil gaan gebruiken. Je database heet geen zoeken je tabel die in de database minimachine zit wel.
YEAH bedankt! Hoe stom kan ik zijn, ik heb de hele tijd zoeken getypt, maar nu doet ie het wel :) Bedankt!

Miniejjj
Geen dank :D

Misschien moet je nog even moet kijken naar de begrippen primary_key en auto_increment.

Wat deze zijn beiden van toepassing op de kolom id.

Hierdoor hoef je bijvoorbeeld niet uit te zoeken wat het hoogste id nummer in de tabel is.
Ja daar kwam ik ook achter. Toen ik in de database iets ging invoegen ( wat ik dus nu in een php bestand kan ) had ik niets ingevuld voor id, toen werd hij automatisch 1 hoger. Dus misschien kan ik dat uit het script halen....

Miniejjj
Martijn! schreef op 24.11.2007 17:09
Geen dank :D

Misschien moet je nog even moet kijken naar de begrippen primary_key en auto_increment.

Wat deze zijn beiden van toepassing op de kolom id.

Hierdoor hoef je bijvoorbeeld niet uit te zoeken wat het hoogste id nummer in de tabel is.
id's en auto_increment zijn tricky. Op het moment dat je gaat denken in 'hoogste' of 'laagste' ga je namelijk hopeloos de mist in. Een id heeft namelijk geen betekenis, er is dus geen hoogste of laagste. 2739 is net zo 'hoog' of 'laag' als 573867. Het zijn beide unieke id's en dat is het enigste waar het om draait. Auto_increment is een hulpmiddel om een uniek id aan te maken, maar ook niet meer dan dat.

Kortom, ken nooit enige betekenis toe aan een id, het betekent niks, zegt niks en doet niks. Sorteren op een id is bv. volkomen zinloos, sorteren op iets wat niks betekent levert niks op.

MySQL is ook wat betreft auto_increment enigzins gehandicapt, je kunt niet eerst een nummer opvragen en vervolgens op je gemak met dit nummer in de diverse queries aan de slag gaan. In PostgreSQL kan dit, uiteraard, wel, NEXTVAL() doet wonderen.
Wat ik doe met een ID is dit:

Als je wat intypt in mijn zoekscript, dan krijg ik mijn resultaten te zien. Dit zijn dus de resultaten uit de tabel. Er wordt een klein stukje tekst gegeven, daarna staat een link 'Meer informatie'. Als je daar op klikt ga je naar:
http:www.website.nl/kijk.php?id=idnummer. Daarna haal ik de informatie van dat ID op, en het werkt.

Nu wilde ik met dit script dus weer in die tabel weer nieuwe informatie met een nieuw ID invoegen, die dus los in de zoeklijst komt te staan. Nu werkt het allemaal, dus is het veel makkelijker een informatie-item toe te voegen.

Miniejjj
@pgFrank:
Ik ga niet alles precies uitleggen, daar moeten mensen zelf achter komen.
Daar leer je ook het meeste van, vind ik.

Weet iemand misschien hoe ik een soort verander script kan maken, dus dat het wordt:

http://www.site.nl/verander.php?id= en dan het id en dat de informatie weer wordt weergegeven van die informatietabel, en dat ik het daarna de informatie weer kan veranderen....Hopelijk is het duidelijk.

Miniejjj
Dit is een basis oefening wat je in iedere PHP boek wel zult tegen komen na de "Hello world!" oefening.

Het bestaat uit de volgende stappen:
1. Haal id uit het adres (zie $_GET)
2. Is er wat gepost (moet er wat worden opgeslagen/veranderd in de database?)
3. Haal iets aan de hand van het id uit de database
4. Toon formulier met ingevulde velden

Je zult een soort gelijk script vast wel ergens op Internet vinden.

Reageren