Hallo php'ers!

Ik zit met een probleem. Ik heb een database met een aantal velden waar een id in gevoerd word. In een andere database, staat bij dat id een naam. Nu wil ik in een pagina die alle gegevens ophaalt uit de database waar het id staat, de naam die in de andere database bij dat id staat weergeeft. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg zo. Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!
Luc de Wit
Na ON hoeven geen haakjes.
dan zou het dus neerkomen op:
<?php
$sql = "SELECT
vluchten.nummer,
vluchten.type,
vluchten.van AS van_id,
vluchten.naar AS naar_id,
bestemmingen.bestemmingid,
bestemmingen.bestemmingnaam AS van
FROM vluchten
vluchten.van = bestemmingen.bestemmingid OR vluchten.naar = bestemmingen.bestemmingid

WHERE vluchten.van = ". $_GET['id'] ." OR vluchten.naar = ". $_GET['id'];
?>
Maar ook dit geeft een error:
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '.van = bestemmingen.bestemmingid OR vluchten.naar = bestemmingen.bestemmingid ' at line 9

P.s. Sorry van het bumpen, dacht dat het na 2 uur was, hoe ik daarbij kom, weet ik eigenlijk niet:P
<?php
$sql = "SELECT
vluchten.nummer,
vluchten.type,
vluchten.van AS van_id,
bestemmingen.bestemmingid,
FROM vluchten
LEFT JOIN bestemmingen ON (vluchten.van = bestemmingen.bestemmingid OR vluchten.naar = bestemmingen.bestemmingid)
WHERE vluchten.van = ". $_GET['id'] ." OR vluchten.naar = ". $_GET['id'];
?>
Naar mijn idee zou dit moeten werken?

@Jezpur: Wel als je meerdere condities hebt voor de ON
Ja dat wel, maar dat was op dat moment niet het geval. Bij twee condities hoeft dat nog niet, dan heb je of OR of AND, heb je eigenlijk nog geen haakjes nodig. Pas bij 3, want dan kan er onderscheid ontstaan.

Voer je query eens in phpMyAdmin o.i.d. uit, en kijk wat die zegt. Volgens mij is het gewoon een goede query maar zit er iets anders dwars...
Oh, dat wist ik dan weer niet, dat het bij 2 nog goed ging. Maar ja, in ieder geval kan het geen kwaad voor de fout die hij krijgt nee. Tenminste, doe het zelf altijd me haakjes eromheen :)
Kun je natuurlijk altijd voor de zekerheid doen. Is misschien ook wel zo overzichtelijk.

Dan nog snap ik deze fout niet. Het lijkt wel of hij iets mist bij de JOIN...
Heb de querry eens uitgevoerd in PHPMyAdmin, dit is het resultaat:
MySQL gaf een lege resultaat set terug (0 rijen). ( Query duurde 0.0003 sec )
Geen foutmelding dus.

@ WillemJan Z:
De querry die je gepost hebt laat helaas weer alleen '. $row["van"] .' zien.
Kan maarzo eens zijn dat het onzin is wat ik nu zeg hoor, maar kan het niks te maken hebben met het feit dat dit:
er alleen met van staat en niet voor naar?

Edit:
Kom er zojuist achter dat het wel werkt, maar niet helemaal goed. Ik heb even een screenshotje gemaakt van het resultaat:
<a href="http://www.aviaworld.net/vluchten.jpg"; target="_blank">Klik</a>
Zoals je wel kan zien word eerst van weergegeven en daaronder naar. Maar het is de bedoeling dat alle nummers er maar 1x staan, zo:
5 Amterdam naar Uithuisedricht uitgevoerd door een Douglas DC-9. Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel en iemand een oplossing weet.
$sql = "SELECT 
    vluchten.van AS van_id, 
    vluchten.id,
    bestemmingen.naam AS van
    FROM vluchten 
    LEFT JOIN bestemmingen ON (vluchten.van = bestemmingen.id OR vluchten.naar = bestemmingen.id)
    WHERE vluchten.van = ".$_GET['id']." OR  vluchten.naar = ".$_GET['id']."
	GROUP BY vluchten.van, vluchten.naar;";

Deze werk bij mij prima. Heb wat velden weggelaten omdat ik geen zin had de complete tabel na te maken :P Maar ik krijg netjes de vluchten terug waarvan 'van' of 'naar' als bestemming het ID had.
Ook die werkt niet, geeft een error. Baal hier echt van. Tot nu toe lukte alles aan dit systeempje en leer er veel van, maar blijf hier nu heel lang steken. :(
Wat is de error dan? Want waarschijnlijk doe je dus ergens iets fout. Aangezien hij hier gewoon in 1x werkt.

Reageren