Hallo php'ers!

Ik zit met een probleem. Ik heb een database met een aantal velden waar een id in gevoerd word. In een andere database, staat bij dat id een naam. Nu wil ik in een pagina die alle gegevens ophaalt uit de database waar het id staat, de naam die in de andere database bij dat id staat weergeeft. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg zo. Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!
Luc de Wit
Dit is de error:
Warning: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in C:\xampp\htdocs\ofm\luchthavengegevens.php on line 41

Rij 41 = if (mysql_num_rows($res) >= 1)
$res hoort dit te zijn:
$res = mysql_query("SELECT ......");
Dat klopt?
Dat denk ik niet, want die error gaf hij niet toen de querry nog anders was of als ik helemaal niet join.
Ik wou ook de error van de query weten.
Je opbouw van je script hoort iets als dit te zijn:

<?php
    $sql = " HIER DUS JE QUERY";
    if(($res = mysql_query($sql)) !== false) {
        if(mysql_num_rows($res) > 0) {
            while($row = mysql_fetch_assoc($res)) {
                echo $row['van'];
            }
        } else {
            echo 'Geen vluchten';
        }
    } else {
        echo mysql_error().'<pre>'.$sql.'</pre>';
    }
?>
Die code doet het opzich wel, maar vrijwel hetzelfde als wat ik had. Van word goed weergegeven, maar als in naar wil echoén, doet hij niks. Dan zie ik nogsteeds alleen maar van. Dat lijkt mij te komen doordat er alleen dit:
bestemmingen.bestemmingnaam AS van
staat en niet zoiets met AS naar. Nog zon regel toevoegen of "AND naar" erachter zetten heb ik al geprobeerd..
Zolang jij je niet verdiept in joinen en aliassen blijven het 2 queries die je moet uitvoeren.

1 voor van
1 voor naar
Ik kan werkelijk nergens wat vinden over hoe je in een tabel 2 velden joint met één andere tabel. Ben zelf al vanalles aan het proberen maar het verste dat ik nu gekomen ben is dat hij bij van én naar weergeeft wat bij van hoort te staan. Neem aan dat ik dit met een alias kan oplossen?
Luc,
Volgens mij heb je ook ergens anders een topic lopen waar het antwoord op die vraag beantwoord is...

Als van en naar in dezelfde tabel staan dan moet je dat in je query splitsen
vluchten vl
inner join bestemming as vanbestemming on vl.id = vanbestemming.id
inner join bestemming as naarbestemming on vl.id = naarbestemming.id
Ja klopt. Maar dat begrijp ik niet helemaal, en aangezien ik (nog) geen tutorial erover heb gevonden blijf ik hier steken.
Gokje, niet getest:

SELECT vluchten.id, bv.naam AS van, bn.naam AS naar
FROM vluchten
LEFT JOIN bestemmingen bv ON vluchten.van = bv.id
LEFT JOIN bestemmingen bn ON vluchten.naar = bn.id

Reageren