Nou bij deze dan ook maar even een review van wat experts. Ik ben bezig met een website (DatePunt). Zoals de naam al doet vermoeden is dat een dating website.

Ik ben van plan om vanaf 1 november online te gaan. Ik heb twee domeinnamen:
www.datepunt.nl en www.datepunt.com.

DatePunt.nl is altijd nederlands. DatePunt.com leest de taalinstellingen uit je browser uit (nederlands en anders engels).

Op de gewone site zit er een overlay overheen. Als je die weg wilt hebben moet je even naar index2.php gaan. Dan is de main pagina zonder overlay. Als je echt even de opties van de website wilt bekijken moet je even je ip geven dan haal ik de overlay weg. Er werkt nog niet heel veel (alleen registratie en activatie en dan inloggen, maar verder nog vrij weinig. Maar daar wordt aan gewerkt.

Alle commentaar is welkom, laat maar even weten wat je ervan vind...
@Paradox, sorry dat bericht heb ik niet gezien, maar dat is natuurlijk een goed idee. Staat nu op de TODO list erbij. Ik test zelf met de volgende browsers: IE7, IE8, FireFox 2 en FireFox 3.

@Stefan, ik weet niet of ik het erg vind dat IE6 niet werkt, denk dat ik die misschien ook wel niet ga ondersteunen, maar gewoon een melding ga weergeven dat ze moeten updaten. IE6 is teveel moeite voor een te klein marktaandeel (dat is mijn mening).
Denk je dat xD?
14.4% van de bezoekers gebruikt nog IE6 terwijl er maar 3.3% safari gebruikt, 2.1% opera, 6.5% google chrome, 15.9% IE7 en 9.1% IE8..

Source: World Wide Web Consortium

Als je die 14.4% vergelijkt met de andere browsers behalve firefox dan speelt deze browser toch een belangrijke rol.
Volgens die statistieken is dat aardig veel inderdaad. Echter is de invloed in een jaar bijna gehalveerd en zal alleen maar meer worden, terwijl de support voor CSS enzo niet echt goed is. Ik kijk er misschien wel even naar, maar mijn Awstats komt met andere statistieken over het browser gebruik.

Ik laat mij ook een beetje leiden door het feit dat ook Youtube stopt met de support voor IE6: http://www.techradar.com/news/internet/youtube-to-stop-ie6-support-616309
Die statistieken zijn van W3schools en zijn niet representatief voor de gemiddelde bezoeker.

W3Schools is a website for people with an interest for web technologies. These people are more interested in using alternative browsers than the average user. The average user tends to use Internet Explorer, since it comes preinstalled with Windows. Most do not seek out other browsers.

Feit is wel, dat er nog altijd ruim een kwart van je bezoekers met IE6 surft.

Bron: http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=2
Jacsoft schreef op 06.08.2009 13:25
@home/joost. Welke browser gebruik jij? Ik test het zelf alleen in FireFox en Internet Explorer en daar is het wel goed. Ik heb wel een cross browser check gedaan en daar zagen de pagina's er goed uit, maar niet in dit detail bekeken. Volgens mij heb jij iets van Safari ofzo op een apple? Laat het even weten dan kan ik daar even naar kijken.

Sorrie, vergeten te vermelden! ik heb tegenwoordig FireFox op een Apple :P 3.0.12

Op safari kan ik wel ff checken voor je ;)

Edit:
Op safari zelfde problemen als mijn screenshot, enigste verschil is daar dat bij het inloggen het wel goed word weergeven ;)
@/home/joost zou je het nog eens willen proberen met jouw browser. Ik heb hem namelijk aangepast en ik denk dat het nu wel allemaal moet kloppen.

Ik ga wel even kijken of ik ergens een IE6 kan fixen om het mee te testen
Jacsoft schreef op 06.08.2009 15:01
@Robert. Bedankt voor je reactie. Ja zwart met rood is inderdaad niet de meest dating gerelateerde website, alleen ik vond het er wel mooi uitzien. Ik wil niet zoiets heel erg slijmerigs zoals alles roze enzo. Het moet wel enigszins normaal blijven en niet te verliefd achtig. Het moet niet overdreven worden. Nou is het maken van een interface niet mijn beste kwaliteit, dus als iemand een ander idee heeft. Je kan trouwens wel de background color wijzigen met de kleuren opties rechtsboven in. Misschien dat daar iets leukers inzit. (misschien zou ik daarmee ook de zwarte vlakken van kleur kunnen wijzigen.

Maar alternatieve kleurenschema's sta ik natuurlijk altijd voor open.

Misschien dat je iets met wit/ creme kan proberen, (of een beetje een gelige kleur, een lichte grijs dan wel blauw tint..) Ik heb 't niet geprobeerd, maar lichtere kleuren/ tinten passen vaak al wel meer.

Voor wat betreft testen in verschillende IE browsers:
Je kan voor firefox ook de IE Netrenderer plugin downloaden.
Die plugin voor IE is verre van echt testen in allerhande versies IE.
Het kan je een globale indruk geven. (Maar echt veel meer ook niet)

Maar de enige echt goede manier om allerlei CR*P (sorry) IE versies te testen is middels VPC's.

Er zit zelfs een wezenlijk verschil tussen IE7 op winXP en Vista.
Zijn ook compleet andere versies en builds.

Ik heb ervaring met IE en weet dus wel een beetje wat ik moet doen om het werkend te krijgen/het ergste te vermijden, maar ik run altijd 1 a 2 dagen IE in alle VPC's alvorens een project live gaat.
En alles werkt danook in IE6+ op alle Windows versies.
En als ik mijn statistieken kijk heb ik nog steeds 11% IE6 gebruikers helaas, ondanks de notice die ik ze voorschotel om hun browser te updaten.
(mag ook wel na de eerste final release op 27 augustus 2001)...

Volgens mij werkt het zelfs nog allemaal op IE5.5 als het moet :-]

Jullie hebben mij overgehaald. Ik heb een VPC gedownload en de site IE6 compatible gemaakt. Uiteindelijk viel het toch heel erg mee. In de gewone css een stuk of 15 display:inline; gezet en daarna alleen voor de overlay een aparte css aangemaakt (daarvan klopte de positionering echt niet). Hij zou nu ie6 compatible moeten zijn.

Zou iemand dat nog even voor mij kunnen bevestigen voor de zekerheid? Alvast bedankt.

Reageren