Heeft iemand hierzo ervaring met een NAS (Network-attached storage)? En dan namelijk met een NAS die je als ftp server kunt gebruiken. Welke zou je aanbevelen en waarom? Want ik ben van plan om een NAS te komen die ik altijd kan benaderen waar ik ook ben, dmv ftp.
Dat kunnen ze volgens mij allemaal, tenzij misschien die spotgoedkoppe niet, maar die zullen dan ook niet lang werken..
Het ligt er vooral aan wat je wilt.
Pak je een kastje zoals Bram laat zien.
Of ga je voor sneller werk met raid controller erin etc. Wil je gbit of is 100mbit genoeg. Hoeveel ruimte heb je nodig etc.

Oftewel zoals met alles. Maak een lijst met eisen en ga dan kijken.
Bram Boos op 04/06/2010 09:38:39

Hmm. Ik wil geen reclame maken maar zelf verkoop ik NAS behuizingen. Je kunt er zelf een HDD in hangen, er zit FTP, samba op. Je kunt hem ook met USB aan je computer hangen...

http://www.bramboos.nl/11-externe-hdd-behuizing-ethernet-network.html

In plaats van 27,50 mag je voor 24 euro kopen.

Als je geen reclame wilt maken, moet je ook geen link posten ;)

Synaps Framework op 04/06/2010 12:20:55

[quote="Bram Boos op 04/06/2010 09:38:39"]
Hmm. Ik wil geen reclame maken maar zelf verkoop ik NAS behuizingen. Je kunt er zelf een HDD in hangen, er zit FTP, samba op. Je kunt hem ook met USB aan je computer hangen...

Als je geen reclame wilt maken, moet je ook geen link posten ;)

[/quote]

Topicstarter vraagt om advies, geld dus gewoon als actief. Graag weer ontopic blijven ;-)
Ik wil hem in eerste instantie gaan gebruiken voor backup van mijn laptop en pc. Heb nogal veel foto's en scripts die ik graag wil behouden voor als mijn laptop crasht.

In tweede instantie wil ik experimenteren met ftp server/domeinen etc. Zodat ik meer kennis krijg over websites gehost worden etc, deze kennis komt eventueel later ooit nog weer eens van pas.

Leek mij verstandig om zowiezo 1 a 2 tb opslagruimte te hebben zodat ik genoeg dingen kan opslaan en moet wel redelijk snel kunnen werken.
1 a 2 TB geheugen?
je doelt op opslagruimte.

Ikzelf heb een QNAP 119-Turbo Station welke van alle gemakken voorzien is, FTP server, complete webserver, samba-server, Twonkymedia om te streamen naar PS3 etc, squeezeserver.....

Oh ja, er zit 2TB HD in van WD
Bram Boos op 04/06/2010 09:38:39

Ik wil geen reclame maken, maar voor een paar eurotjes meer heb je een serverdinggeval (torrent, ftp, nas, noem het maar op). Het is alleen wel chinees spul. Niet dat dat verkeerd is, dat ding van bramboos is ook chinees. Maar hij moet een wettelijk verplichte garantietermijn van twee jaar leveren. Alleen is bramboos géén bedrijf, hij heeft geen kvk nummer vermeld op zijn site, dus in wezen is het vergelijkbaar met iets kopen op ebay.
Goed opgemerkt Karl! Zowiezo krijg ik 2 jaar garantie van Gembird zelf, daarnaast ga ik echt niet moeilijk doen als een apparaatje stuk gaat net na die 2 jaar.
Natuurlijk kun je ook op DX kopen.

Ik zit nou wel te denken; voor 1 à 2 TB is veel beter om met een klein moederbordje te gaan prutsen. Dan heb je zelf helemaal in de hand wat je wel en niet op je NAS wilt draaien.
Zoiets kan je natuurlijk ook doen. Gewoon gebruik maken van een oud pc'tje.
Hieronder mijn server conf:

- XP Pro
- Xampp voor Webserver
- Filezilla FTP Server voor FTP
- VisualSVN voor SVN checkout's
- VirtualBox met XP Pro om veilig te downloaden
- Defraggler met auto defrag voor je HDD
- RealVNC voor Remote Desktop connecties
- Mecury Mail voor een mail server
- De instelling voor WFirewall om alle inkomende connecties niet te acsepteren behalve de handmatig open gezette poorten van de programma's hierboven.

Zo heb je toch een redelijk geavanceerde server naar mijn mening.
Je hebt hiervoor echt niet veel processorkracht of werkgeheugen nodig.
Ikzelf gebruik momenteel een Dell Optiplex GX260 als server.

Reageren