Hoi,

ik heb hier even een klein begin gemaakt voor een blog systeem maar nu loop ik telkens tegen hezelfde probleem. Hoe kan ik mijn database hieraan toevoegen? Ik zou het graag met pdo doen omdat je daar het meeste met kan maar dan moet ik eerst de pdo class ergens vandaan halen. Ik heb al gekeken op php.net maar de start lukt me niet echt goed..

<?php
class Blog
{
# Lees één specifiek blogbericht adhv een id
leesBlog($id)
{

}

# Geef een lijst van blog berichten
lijstBlog()
{

}

}

class Reactie
{
# Voeg een reactie toe
maakReactie($auteur, $datum, $email, $ip, $bericht)
{

}

# Lees reacties voor een speciefiek blog bericht
leesReactie($id)
{

}
}
?>
Kees Schepers op 04/01/2012 08:42:25

Er zit een Doctrine2 smaakje aan je post Pim :p ... heerlijk!

code fetishist! :P

<off topic>
Ik zie heel veel losse topics / vragen van mensen die willen beginnen met / bezig zijn met OOP en / of (onbewust) MVC. Telkens komt Pim dan om die hoek kijken en worden er hele mooie (en in mijn ogen vernieuwende) code voorbeeldjes en bruikbare tips gegeven. Ik denk dan altijd... hé da's handig, dat moet ik ook eens op die manier gaan doen! Aangezien ik over niet al te lange tijd ga beginnen met het programmeren van m'n cms zou ik een mooie tutorial door PIM wel heel gaaf vinden! Nee, dat hoeft natuurlijk geen complete cms te zijn, maar ik zou bijvoorbeeld graag een hele simpele tutorial zien over hoe je het beste vorm kunt geven aan een MVC model, bijvoorbeeld aan de hand van een heel simpel en klein voorbeeld: een autodealer verkoopt auto's. Er moet 1 pagina komen waarop alle auto's getoond worden en 1 beheerpagina waarop de dealer een auto kan aanmaken / invoeren. Hoe werkt dit principe. Hoe voeg je een database toe aan de class die het overzicht met auto's toont. Hoe kun je het beste de auto opslaan in de database op de invoer beheerpagina? Gewoon een heel simpel en klein voorbeeld, wat je (ik en de andere leden) als voorbeeld kunt gebruiken voor je eigen MVC / OOP implementatie. Ik denk dat heel veel mensen daar baat bij zullen hebben. Dus mijn vraag aan Pim... zou jij zo'n tutorial kunnen maken? Hoeft dus absoluut geen grote tutorial te zijn. Mag heel klein zelfs. Het gaat mij (en vele anderen) erom dat duidelijk wordt hoe je het beste bepaalde (veel voorkomende zaken) kunt aanpakken. Lijkt mij super tof als je dat zou willen doen! Mochten er meer leden zijn die dit lezen en die denken... hé ik zou ook graag willen dat Pim zo'n tutorial maakt, typ hieronder dan even een berichtje met de tekst "Go Pim!" zodat we kunnen zien of meer mensen hier behoefte aan hebben.
</off topic>
Waarom niet gewoon een framework met ORM gebruiken?

Bijvoorbeeld een stukje i.c.m kohana
<?php
class Model_Contact extends Model
{
}

$contact = ORM::factory('Contact',15); //nu hebben we het contact met id 15
?>
@ Kees, :-)

@ Ozzie
Ja misschien moet ik dat maar eens doen, eventueel samen met anderen hier die ook wat meer ervaring hebben.
Misschien in drie delen:
Micro mvc framework
Datamapper
Voorbeeldapplicatie

@tvb
Tools gebruiken, maar niet weten hoe ze werken is nooit verstandig...

[size=xsmall]Toevoeging op 04/01/2012 14:47:25:[/size]

En leest allen mijn tutorial over Dependency Injection! :-)
Pim - op 04/01/2012 14:44:49

@tvb
Tools gebruiken, maar niet weten hoe ze werken is nooit verstandig...

Eenmalig tijd steken in het begrijpen van een tool of telkens weer tijd steken in het zelf maken. Het ligt er maar aan of je je verveelt.
Pim - op 04/01/2012 14:44:49

@ Ozzie
Ja misschien moet ik dat maar eens doen, eventueel samen met anderen hier die ook wat meer ervaring hebben.
Misschien in drie delen:
Micro mvc framework
Datamapper
Voorbeeldapplicatie

dat zou fijn zijn. ;)

Pim... dat zou gewéééééldig zijn!!!! Als dat zou kunnen dan heel erg graag! Wat mij betreft mag je het gewoon in je eentje maken, want je legt altijd alles heel duidelijk uit. Ik zou hier in ieder geval heel erg blij mee zijn :)
@Pim Als je het gaat doen en iemand nodig hebt voor feedback. Stuur maar een pm
Mij zou het persoonlijk ook erg helpen. Ik denk dat ik de OOP gedachtegang begin te begrijpen maar om echt een app te maken.. Een duwtje in de rug kan helpen. ;)
Pim, kunnen we deze tutorial verwachten? Heb je er tijd voor?
@Ozzie, uit ervaring weet ik dat tutorials schrijven tijd vergt. Dus even rustig aan. Pim heeft op de dag dat ik het voorstelde al een OO tutorial geschreven: Dependence Injection

Weer een heel erg goede tutorial.

Maar wacht dus nog even rustig af. Eventueel kan ik wel helpen. Ben helaas nog niet goed in OOP, maar heb het in korte tijd goed kunnen uitbreiden. Maar misschien meer voor het controleren en eventueel teksten begrijpbaar te maken voor de OO beginners wil ik best wel aan de slag.

Reageren