ik heb hier even een klein begin gemaakt voor een blog systeem maar nu loop ik telkens tegen hezelfde probleem. Hoe kan ik mijn database hieraan toevoegen? Ik zou het graag met pdo doen omdat je daar het meeste met kan maar dan moet ik eerst de pdo class ergens vandaan halen. Ik heb al gekeken op php.net maar de start lukt me niet echt goed..
<?php
class Blog
{
# Lees één specifiek blogbericht adhv een id
leesBlog($id)
{
}
# Geef een lijst van blog berichten
lijstBlog()
{
}
}
class Reactie
{
# Voeg een reactie toe
maakReactie($auteur, $datum, $email, $ip, $bericht)
{
}
# Lees reacties voor een speciefiek blog bericht
leesReactie($id)
{
Wouter, ik begrijp dat het tijd kost. Vandaar ook mijn vraag aan Pim of hij er tijd voor heeft. Is gewoon een vraag en geenszins bedoeld om Pim onder druk te zetten.
Ik zou zo'n start-tutorial wel heel erg prettig vinden als houvast. Vandaar dat ik benieuwd ben of Pim tijd heeft om zo'n tutorial te maken. Dit hoeft geen megalange tutorial te zijn overigens. Het gaat mij vooral om de basisprincipes. Ik zou graag weten hoe ik die op een goede manier moet implementeren.
Oei, er ligt druk op mijn schouders ;).
Ik ga rustig de code van de datamapper en het framework schrijven. Als dat af is, plaats ik het op het forum en maak er daarna een tut van. Die voorbeeldapplicatie komt dan daarna wel.
Met die DI tut ben ik wel wat uurtjes bezig geweest. En dan zijn de eerste twee pagina's nog grotendeels gejat/vertaald.
Zonder enige druk op je schouders te leggen ;) heb je een idee wanneer je de eerste code (ongeveer) zou kunnen plaatsen? Praat je dan over een week? 2 Weken? Een maand?
Zouden jullie het een goed idee vinden als ik in het micro framework wat bestaande componenten gebruik en die goed toelicht? Dat wordt de framework code een stuk simpeler en hoef ik me niet bezig te houden met autoloading en het request en response object. Evt kan ik dan ook nog iets voor routes gebruiken, ik ben niet zo goed in het parsen van bijvoorbeeld /car/:type naar een nuttige regex, maar als iemand me daarbij kan helpen is dat ook prima.
Je bedoelt bijv. dat je voor het autoload component een reeds bestaande class gebruikt? Als dat het voor jou makkelijker maakt dan heb ik daar geen bezwaar tegen. Als het dan nog maar wel allemaal simpel te volgen is en op een duidelijke manier wordt geimplementeerd. Het gaat mij persoonlijk vooral om een simpele basisopzet.
Hoe vang je de url af, hoe maak je er een route van die je vervolgens koppelt aan een controller / model / view. Als een class een database nodig heeft om gegevens op te halen / weg te schrijven, wat is hier dan de beste manier voor (active records e.d.). Dat soort dingen zou ik graag weten. En ook bijvoorbeeld... is DI van toepassing en zo ja... hoe integreer je dat?
Ik noemde al eerder het voorbeeld van de autodealer. Wellicht is het een idee om bijvoorbeeld 3 url's uit te werken:
En alles heeeeel simpel uitgewerkt. Bij voerautoin hoef je dus niet te kunnen inloggen ofzo. Gewoon een simpel formulier met 1 veld (bijvoorbeeld "merk").
Het gaat er dus vooral om, hoe kom je van een request (invoeren van de url) tot een view gebruikmakende van OOP.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd en dat je hier iets mee kan!
Die urls zouden dan op een wat meer framework volwaardige manier gemaakt moeten worden:
- mijnsite.nl/auto/show (of gewoon index)
- mijnsite.nl/auto/show/31
- mijnsite.nl/auto/new
Hierbij wordt de url opgebouwd uit %domeinnaam%/%controller%/%action%/%parameter%/ zoals Zend Framework ook doet.
Ik weet dat je in Zend Framework je route volledig flexibel kunt opbouwen, dus exact zoals jij zelf wilt, bijvoorbeeld:
-mijnsite.nl/toon/auto/4/collectie/10 (waarbij de controller bijvoorbeeld Car is en de action showCollection). Maar ik vrees dat dit te complex is om in de tutorial mee te nemen.