ik heb hier even een klein begin gemaakt voor een blog systeem maar nu loop ik telkens tegen hezelfde probleem. Hoe kan ik mijn database hieraan toevoegen? Ik zou het graag met pdo doen omdat je daar het meeste met kan maar dan moet ik eerst de pdo class ergens vandaan halen. Ik heb al gekeken op php.net maar de start lukt me niet echt goed..
<?php
class Blog
{
# Lees één specifiek blogbericht adhv een id
leesBlog($id)
{
}
# Geef een lijst van blog berichten
lijstBlog()
{
}
}
class Reactie
{
# Voeg een reactie toe
maakReactie($auteur, $datum, $email, $ip, $bericht)
{
}
# Lees reacties voor een speciefiek blog bericht
leesReactie($id)
{
-mijnsite.nl/toon/auto/4/collectie/10 (waarbij de controller bijvoorbeeld Car is en de action showCollection). Url en controller / action hebben niks met elkaar te maken.
Dat zou ik persoonlijk wel heel mooi vinden. Maar dan zou het op een manier moeten dat het echt flexibel kan (dus geen vaste positie voor parameters).
Hmm, ik denk dat ik niet meer kan volgen in dit topic.. Het is net iets te complex, ik zal dan ook gewoon afwachten op de tut? Ik denk dat deze dan ook wel geschikt zal zijn voor mij?
@Jasper, het gaat hier ondertussen over Design Patterns (handige methoden om problemen op te lossen (zoals bijv. Datamapper)) en over het MVC object (Model View Controller) en hoe je dit integreert met een url.
MVC object in het kort:
Model - De class die de gegevens ophaalt vanuit een database, xml file of wat je dan ook wilt
View - Een HTML pagina die de gegevens toont, zoals een website
Controller - Een class die de gegevens van het model omzet in gegevens voor de view en er eventueel wat dingen mee doet
Ja, het mvc model begrijp ik al ongeveer. Dat heb ik vooral leren kennen via codigniter. Maar ik zou graag eerst zelf OOP kunnen voor ik mezelf vastnagel aan één framework.
Wat ken je dan niet van OO? Kan je nog niet Object geörienteerd denken of heb je nog problemen met de uitwerking ervan?
Als het om het 2e gaat kun je het beste het topic van Ozzie over 'eigen framework' (staat bovenin OO gedeelte van dit forum) doorlezen. Hierin staan heel veel OO technieken, werk ze eens rustig door ga wat google en maak notities. Of google eens op [google]OO design patterns[/google]. Hierdoor krijg je ook een beeld van handige methodes.
Vervolgens moet je dingen gaan maken. Ik ben 2 weken geleden ook begonnen met het opkrikken van mijn OO kennis en ben nu bezig met een CMS systeem (volledig OO).
@Jasper, het MVC model wordt heel veel gebruikt in dit soort gevallen (bij websites en programma's).
Je hebt dan namelijk de ideale verhoudingen. Stel dat je een website hebt gemaakt met een mysql database en er later achterkomt dat dat niet kan en je alleen via een xml file kan werken. Dan is het in het MVC model zeer simpel, je hoeft slechts alleen de Model aan te passen en de rest niet.
Dat is ook de uitgangspositie van OO. Het verdelen van de taken in classes, zodat mocht je iets willen veranderen het makkelijk te doen is en je niet 100% de code opnieuw hoeft te schrijven maar enkel alleen kleine stukjes van classes.
Ok super, dan was ik toch op de goede weg. :) Dus als ik nu eens ga zien hoe een framework in elkaar zit en ik beheers het mvc-model goed dan kan ik zelf een OO programma schrijven?