Vanaf 1 juli 2012 mag je als website niet zomaar meer cookies plaatsen, het moet dan puur noodzakelijk zijn of het je moet de gebruiker toestemming vragen om cookies te plaatsen.

Hoewel er nog veel onduidelijk is over deze maatregel, wordt in ieder geval duidelijk dat tracking-cookies zoals het veel gebruikte 'Google Analytics' niet meer legaal zijn.

Dit geldt trouwens niet alleen voor cookies maar ook voor andere methodes zoals 'locale storage' in moderne browsers.

Gaan jullie over op andere statistieken systemen? Of hoe gaan jullie dit verbod aanpakken?

---------------------------------------------------------------

Ikzelf heb een leuke hobbymatige nieuwssite, en kijk eerst even de kat uit de boom voordat ik allerlij 'moeilijke' popupjes door de gebruiker zijn str*t ga duwen.

Pas als de OPTA gaat klagen, of een hele grote klopjacht over de 5 mln site gaat houden (succes heren) dan zal ik ook kijken of ik actie zal ondernemen.

En jullie?
Session id is functioneel, bevat alleen een key. Dus ja dat mag.

Ja buiten NL maar waarschijnlijk wel binnen de EU! Het is namelijk een europese wetgeving. Maar als ik dus in Iran of Rusland host en registreer, wil ik welleens zien hoe Nederland mij daarvoor gaat beboeten of berechten.
Hoe ze dat doen is een goede vraag. Echter, omdat de cookies worden opgeslagen op Nederlandse randapparatuur valt het toch onder de cookiewet.

Wat ik me afvraag... een opt-in is dus verplicht... maar hoe zit dat met een opt-out?
Ja maar die randapparatuur is niet mijn probleem. Ik kan niet voorzien wie er allemaal op mijn site zitten, aangezien ik volledig buiten de EU val kan ik niet aansprakelijk gesteld worden want die wet is voor mij niet van toepassing.

Er is geen opt-out nodig natuurlijk, jij wil immers cookies gebruiken en niet uitsluiten.

Je opt-out is dus de [accepteren] en [niet accepteren] knoppen, waarna je dus met een cookie deze settings opslaat (functioneel).
"Ja maar die randapparatuur is niet mijn probleem. Ik kan niet voorzien wie er allemaal op mijn site zitten, aangezien ik volledig buiten de EU val kan ik niet aansprakelijk gesteld worden want die wet is voor mij niet van toepassing."

Als je je richt op de NL markt gaat die vlieger dus niet op.

"Je opt-out is dus de [accepteren] en [niet accepteren] knoppen, waarna je dus met een cookie deze settings opslaat (functioneel)."

Dat is maar de vraag. Je kunt je voor iets inschrijven, dan moet je je er ook voor kunnen uitschrijven (zou ik denken). Denk bijv. aan een nieuwsbrief.
@ozzie ik ben het wel een beetje met chris eens over dit stukje

Ja maar die randapparatuur is niet mijn probleem. Ik kan niet voorzien wie er allemaal op mijn site zitten, aangezien ik volledig buiten de EU val kan ik niet aansprakelijk gesteld worden want die wet is voor mij niet van toepassing.

wat als je een website hebt die gewoon op alles en iedereen van toepassing is? stel een blog of iets dergelijks..

en wanneer richt je jezelf eigenlijk op de nederlandse markt. en uberhaupt hoe willen ze iemand willen vervolgen die de wetten naleeft van een land in azie ( waar het gehost wordt ) en niks met EU of NL te maken heeft.
Als je je site registreert in Rusland en host in Rusland (al is dat slecht voor je sEO) dan val je alsnog onder de website, omdat jij (of het bedrijf) in Nederland bestaat.

Een opt-out: Geweldig idee, maar niet mogelijk in Nederland. In Nederland zijn de regels veel strenger, je moet 'ondubbelzinnig' (dus niet via een browser) toestemming verlenen voordat een cookie wordt gebruikt een opt-in dus.
In landen als Engeland mag je sinds een paar dagen ook een opt-out maken.

Je mag wel collectief de toestemming regelen, dus als Meneer X op site Y toestemming geeft mag site Z hier gebruik van maken. Een tool die dat perfect doet is Cookie Consent.
Zelf kom ik binnenkort met WouterJ1.2 en daarin is de Cookie Consent verwerkt.

Ik zag hier ook ergens de vraag voorbij komen wat de boete is als je het niet kunt doen:
De OPTA en de CBP kunnen boetes opleggen die kunnen oplopen tot in de duizenden euro's.
Reshadd farid op 04/06/2012 16:26:50

wat als je een website hebt die gewoon op alles en iedereen van toepassing is? stel een blog of iets dergelijks..

Als het een wereldwijde blog is (in het Engels) dan val je er niet onder. Is het een specifiek op Nederland gerichte blog dan val je er wel onder.

Als het een wereldwijde blog is (in het Engels) dan val je er niet onder. Is het een specifiek op Nederland gerichte blog dan val je er wel onder.

En een meertalige blog ? ;-) Stel ik heb de volgende URL structuur

http://mijnwebsite.nl/:taalcode/:*

Dan moet ik alleen voor http://mijnwebsite.nl/nl/ een popup tonen? (ondanks dat mijn website in Nederland getoond wordt)

Of valt dat onder een wereldwijde blog en hoef ik dus geen toestemming te vragen?

[offtopic]
Ik gebruik overigens geen cookies op mijn blog, maar dat terzijde
[/offtopic]
Ozzie, ik ben benieuwd waar je dat vandaan haalt? Ik heb overal gelezen dat deze wet geldt als je in de EU je bedrijf heb gevestigd, waar je de host hebt maakt niks uit en wie hem opent ook niet.

Niels Kieviet
Ik gebruik overigens geen cookies op mijn blog, maar dat terzijde

Hahah, dat dacht je zeker. Je hebt Google Analytics wat gelijk staat aan tonnen van cookies, 80% van alle resultaten kan niet zonder cookies bepaald worden.
En de tweet buttons heb je niet via de API gedaan, dus daar heb je geluk mee.
Tevens heb je nog Google Adwords die ook cookies gebruikt om een User Profile te maken.
Wouter J op 04/06/2012 22:24:31

Ozzie, ik ben benieuwd waar je dat vandaan haalt?

Dat stond ergens vermeld, maar ik weet echt niet meer waar. Als ik het weer tegenkom zal ik het posten.

Niels Kieviet op 04/06/2012 21:45:46

En een meertalige blog ? ;-) Stel ik heb de volgende URL structuur

http://mijnwebsite.nl/:taalcode/:*

Hehe, da's een leuke... ik denk dat als je NL als taal aanbiedt dat je je dan impliciet automatisch (deels) op de Nederlandse markt richt en dus denk ik idd dat je dan alleen voor de NL versie een pop-up zou moeten maken :D

Hehehe... lol.

Reageren