Vanaf 1 juli 2012 mag je als website niet zomaar meer cookies plaatsen, het moet dan puur noodzakelijk zijn of het je moet de gebruiker toestemming vragen om cookies te plaatsen.

Hoewel er nog veel onduidelijk is over deze maatregel, wordt in ieder geval duidelijk dat tracking-cookies zoals het veel gebruikte 'Google Analytics' niet meer legaal zijn.

Dit geldt trouwens niet alleen voor cookies maar ook voor andere methodes zoals 'locale storage' in moderne browsers.

Gaan jullie over op andere statistieken systemen? Of hoe gaan jullie dit verbod aanpakken?

---------------------------------------------------------------

Ikzelf heb een leuke hobbymatige nieuwssite, en kijk eerst even de kat uit de boom voordat ik allerlij 'moeilijke' popupjes door de gebruiker zijn str*t ga duwen.

Pas als de OPTA gaat klagen, of een hele grote klopjacht over de 5 mln site gaat houden (succes heren) dan zal ik ook kijken of ik actie zal ondernemen.

En jullie?
Chris NVT op 05/06/2012 09:09:13

Ik woon in Nederland maar ik ben niet 'gevestigd' in Nederland.

En waar ben je dan wel gevestigd? Ik ben even de draad kwijt. Je hebt een server in Rusland? En richt je je met jouw website op Suriname?
Als je gevestigd bent in Nederland of je servers in Nederland staan zal je aan de wetgeving moeten houden. (Anders heeft het Nederlandse recht geen enkele mogelijkheid om invloed op jou website te hebben)

@Daan B, die plugin die ICTRecht gebruikt werkt niet zoals het moet als je third party cookies uit hebt staan (Dan plaatst die al cookies zonder toestemming)
Ozzie,

Het gaat hier toch om aansprakelijkheid, er zijn 1000 registrar's die 'Anoniem' domeinen registreren ook in het buitenland.

Ik als persoon 'woon' in Nederland, bedrijven, instantsies, etc zijn 'gevestigd' in een land. Er zitten enormen verschillen in wetten m.b.t. personen en bedrijven, dus dat kan niet over 1 kam getrokken worden.

Het gaat er toch al bijna 4 pagina's om hoe de wet 'eventueel' te omzeilen is voor bepaalde mensen/groepen. Dus Rusland en Suriname is een voorbeeld, je kunt ook gewoon alles in Suriname zetten.

Het gaat er mij om dat als je een Nederlandse site hebt, je niet automatisch op Nederlanders hoeft te richten. Meer landen praten Nederlands.

[size=xsmall]Toevoeging op 05/06/2012 09:23:28:[/size]

TJVB,

Dank je, eindelijk iemand die snapt dat Nederland je niet wereldwijd kan pakken omdat je toevallig de Nederlandse Nationaliteit hebt.
@TJVB had er verder niet nagekeken kwam op een landingspagina van een artikel.
TJVB tvb op 05/06/2012 09:21:22

Als je gevestigd bent in Nederland of je servers in Nederland staan zal je aan de wetgeving moeten houden. (Anders heeft het Nederlandse recht geen enkele mogelijkheid om invloed op jou website te hebben)

Er is nog een mogelijkheid. Bedrijven kunnen ook actief zijn in een land, zonder er gevestigd te zijn. Ook dan moeten ze zich gewoon aan de wet houden, ook aan de cookiewet.

@Erwin,

Klopt, maar er zijn ook website's zonder bedrijven. Wat dan?
Chris NVT op 05/06/2012 09:22:16

Het gaat er toch al bijna 4 pagina's om hoe de wet 'eventueel' te omzeilen is voor bepaalde mensen/groepen.

Het gaat er mij om dat als je een Nederlandse site hebt, je niet automatisch op Nederlanders hoeft te richten. Meer landen praten Nederlands.

Het gaat mij er niet om de wet te omzeilen hoor. Ik vind het alleen een vervelende wet (wat betreft het Google Analytics verhaal).

Dit zal afhangen van de inhoud van de website. Blijkt (bijv. uit de bedrijfsvoering) dat jij voornamelijk zaken doet met NL klanten dan lijkt het me duidelijk dat jouw bedrijf zich richt op de NL markt. Ben je vooral actief op de Surinaamse markt dan lijkt het me duidelijk dat je niet aan de cookiewet hoeft te voldoen.

In jouw voorbeeld zou het wel heel makkelijk zijn om de wet te omzeilen. Stel de V&D wil de wet omzeilen en plaatst haar website op een server in Timboektoe. De site is Nederlands. Vervolgens komt de OPTA en die zegt... ja, hallo maar u richt zich op de NL markt. En dat V&D dan zegt "nee joh, we richten ons op Suriname!". Ik denk niet dat dat 'm gaat worden :)
Maakt niet uit volgens mij. Als een website ook beschikbaar is in Nederland, moet je je volgens mij aan de wet houden. Neem de Piratebay. Zij zijn geen bedrijf zover ik weet, zijn niet gevestigd in Nederland, maar worden toch op zwart gezet omdat ze de Nederlandse wet overtreden. Nu denk ik niet dat dat snel zal gebeuren als je de cookiewet overtreedt, maar het principe is hetzelfde. Mocht het ooit zover komen dan denk ik dat de rechter je kan verplichten ofwel de wet na te leven, ofwel je site onbereikbaar te maken voor Nederlanders.
Ozzie,

Waarom telkens over bedrijven? Er zijn ook personen die website's hebben, en dus geen bedrijf is.

Dan 'richt' je je dus niet met producten op een bepaalde doelgroep he, waarom hamert iedereen hier toch continu op bedrijven. Weet je hoeveel particulieren een website hebben.
Ja, natuurlijk zijn er personen die websites hebben, maar wat wil je daarmee zeggen? Daar geldt gewoon hetzelfde voor toch. Wat bedoel je precies?

Reageren