Vanaf 1 juli 2012 mag je als website niet zomaar meer cookies plaatsen, het moet dan puur noodzakelijk zijn of het je moet de gebruiker toestemming vragen om cookies te plaatsen.

Hoewel er nog veel onduidelijk is over deze maatregel, wordt in ieder geval duidelijk dat tracking-cookies zoals het veel gebruikte 'Google Analytics' niet meer legaal zijn.

Dit geldt trouwens niet alleen voor cookies maar ook voor andere methodes zoals 'locale storage' in moderne browsers.

Gaan jullie over op andere statistieken systemen? Of hoe gaan jullie dit verbod aanpakken?

---------------------------------------------------------------

Ikzelf heb een leuke hobbymatige nieuwssite, en kijk eerst even de kat uit de boom voordat ik allerlij 'moeilijke' popupjes door de gebruiker zijn str*t ga duwen.

Pas als de OPTA gaat klagen, of een hele grote klopjacht over de 5 mln site gaat houden (succes heren) dan zal ik ook kijken of ik actie zal ondernemen.

En jullie?
Erwin kijk dit eens, dan zie je dat het niet klopt wat je zegt.

Wat verandert op 5 juni 2012
Op 5 juni wordt de uitbreiding van de Telecomwet op het gebied van de cookiewet actief. Dit betekent dat websites gericht op, of actief binnen Nederland, hun bezoekers moeten gaan informeren over welke cookies en trackingsystemen ze inzetten en ze ondubbelzinnig toestemming moeten verkrijgen van de bezoekers. Bezoekers kunnen hierin zelf actief aangeven (akkoord) dat gegevens mogen worden verzameld. Enkel de bezoeker informeren, via bijvoorbeeld het privacy statement, volstaat niet.

source

Wel waardeloos dat er geen enkele officiele overheid site beschikt over de informatie die wij als ontwikkelaars nodig hebben.

P.S. Volgens mij had Ozzie deze ook al gepost.
Chris NVT op 05/06/2012 12:45:37

P.S. Volgens mij had Ozzie deze ook al gepost.

Correct, dat is ook hetgene waarop ik mijn mening baseer.

Ozzie,

Ja precies daar sluit ik me ook bij aan. Is vrij overduidelijk hoe het daar staat. Alleen jammer dat er geen officiele overheids source is waar het nu beschreven staat.

Hoe kun je nu een wet hanteren die nergens beschreven staat =.= LOL
Chris, ik begrijp wat je zegt, maar begrijp ook dat dit voor interpretatie vatbaar is. De uiteindelijke interpretatie, zoals zo vaak in wetten en regels, zal door jurisprudentie moeten worden vastgesteld. Wat je nu post zou als volgt kunnen worden uitgelegd:

"Websites die Nederland of Nederlanders niet als doel hebben hoeven niet aan de wet te voldoen".

Of:

"websites die het mogelijk maken voor Nederlanders zich in te schrijven voor een dienst, of producten te bestellen, zijn daarmee actief in Nederland en moeten aan de wet voldoen".

Dit maakt nogal een verschil uit. Mijn inschatting is is dat die regel zo is opgenomen zodat het het de wetgever mogelijk maakt om sites die te klein zijn, of niet heel erg veel doen in Nederland niet hoeft te vervolgen. Daarintegen kunnen ze dezelfde regel ook gebruiken om sites die bijvoorbeeld in een inschrijf form ook 'Nederland' hebben staan als land van herkomst het onmogelijk te maken om te zeggen dat ze zich niet op Nederland richten.

Anyway, ik ga dit, in elk geval vanuit mijn perspectief, kort sluiten. In theorie kan het zo zijn dat elke website die in Nederland bereikbaar is zich aan de wet moet gaan houden.
In de praktijk zal het zo zijn dat in het begin een aantal grote sites worden aangepakt als ze zich er niet aan houden (denk Facebook, Google, Microsoft etc) en dat na verloop van tijd de wet zal worden gebruikt om echte misstanden aan te pakken. Alle andere sites zullen denk ik nooit in de problemen komen met deze web mits ze het niet te bond maken.

Wat mij betreft het einde, maar ga vooral door, ik vind het namelijk wel vermakelijk.
Erwin,

Zolang er dus geen offciele source is vanuit de overheid, blijft het giswerk. Alle post's reacties die nu over het internet zwerven zijn niet offcieel. Maar ieder zijn mening :D

We zullen het wel zien, ik haal mijn Google Analystics 'tracker' verlopig nog niet uit mijn site.
Kan iemand misschien aan het eind even een samenvatting geven, kan namelijk wel erg leerzaam zijn, maar heb geen zin om 3 pagina's per 6 uur door te lezen :S

Ik heb het in elk geval in mijn site gezet en vanaf vrijdag (of iets ieder) zou het zichtbaar zijn.
Wouter,

Haha, ja het is een hoop meningen hoor, er is nog geen officiele source vanuit de overheid. Alleen maar blogs, etc. De beste samenvatting die ik kan maken is deze quote+source.

Wat verandert op 5 juni 2012
Op 5 juni wordt de uitbreiding van de Telecomwet op het gebied van de cookiewet actief. Dit betekent dat websites gericht op, of actief binnen Nederland, hun bezoekers moeten gaan informeren over welke cookies en trackingsystemen ze inzetten en ze ondubbelzinnig toestemming moeten verkrijgen van de bezoekers. Bezoekers kunnen hierin zelf actief aangeven (akkoord) dat gegevens mogen worden verzameld. Enkel de bezoeker informeren, via bijvoorbeeld het privacy statement, volstaat niet.

source

Ozzie in ik zijn eigenlijk beide van mening en gaan uit wat hier staat. Echter Erwin denkt dat Nederland wellicht ook iedereen in de wereld kan blokken/beboeten/vervolgen/aanspreken die cookies op Nederlandse pc's zet. Ongeacht of ze zich specifiek tot Nederlanders richten.

Maar voor alle Nederlandse site's is het gewoon om toestemming vragen voor tracking cookies zoals Adsense, Analystics, etc.
Ik denk dat Chris een mooie samenvatting geeft, inclusief mijn mening inderdaad. De rest golft daar een beetje omheen.
Hier nog meer info, tevens een mooie PDF met een complete handleiding!

Source

@Ozzie,

Van je NU.nl link

Cookies die noodzakelijk zijn voor de gebruiker zelf mogen wel zomaar geplaatst worden.

Mmm..... Hoe lees je het :D Ik lees het zo ;)

Wij willen de bezoeker een optimale surfervaring geven op onze website. Dit is noodzakelijk voor de gebruiker zodat hij goed en snel bij de informatie komt. Hier gebruiken wij Google Analystics voor.

Hahaha zo wordt Google Analystics dus toch 'noodzakelijk' en valt hij buiten de wet ;)

Reageren