Vanaf 1 juli 2012 mag je als website niet zomaar meer cookies plaatsen, het moet dan puur noodzakelijk zijn of het je moet de gebruiker toestemming vragen om cookies te plaatsen.

Hoewel er nog veel onduidelijk is over deze maatregel, wordt in ieder geval duidelijk dat tracking-cookies zoals het veel gebruikte 'Google Analytics' niet meer legaal zijn.

Dit geldt trouwens niet alleen voor cookies maar ook voor andere methodes zoals 'locale storage' in moderne browsers.

Gaan jullie over op andere statistieken systemen? Of hoe gaan jullie dit verbod aanpakken?

---------------------------------------------------------------

Ikzelf heb een leuke hobbymatige nieuwssite, en kijk eerst even de kat uit de boom voordat ik allerlij 'moeilijke' popupjes door de gebruiker zijn str*t ga duwen.

Pas als de OPTA gaat klagen, of een hele grote klopjacht over de 5 mln site gaat houden (succes heren) dan zal ik ook kijken of ik actie zal ondernemen.

En jullie?
http://ddma.nl/ gebruikt het ook.

Merk op dat NU.nl een cookie beleid heeft, maar dat mag niet volgens de nederlandse regels, beetje vreemd...
Ook vreemd is dat rijksoverheid.nl nog niks heeft, zelfde geldt voor de sites van het CDA, VVD, PVDA, PVV en PVDD (andere niet bekeken).

Ook de 'cookie agenten', OPTA en CBP, hebben beide nog niks. Alsof je wordt bekeurd door een politieagent die zelf ook continue de fout in gaat...

@Chris, dat is een zin van Nu.nl. En tja, die hebben het wel vaker mis. Google Analytics mag NIET, hoe dom dat ook is...
@Wouter,

Juist slaat compleet nergens op dat er vanaf nu een wet gehanteerd wordt die niet eens officieel beschreven staat vanuit een officiele outlet!

Ik pas mijn eigen site ook niet aan voordat het via een van de officiele kanalen te lezen is wat nu de exacte eisen en voorwaardes zijn.
Tja, dan gaat het dus om de vraag wanneer een cookie functioneel is. Jouw (Chris) uitleg ben ik het wel mee eens, maar het probleem is dat je die ook kunt toepassen voor trackingcookies die worden gebruikt door sites met advertenties. Door het plaatsen van "advertenties op maat" kunnen wij de bezoeker een advertentie voorschotelen die is afgestemd op zijn/haar behoeften en op die manier kunnen we de site gratis houden, zo zal de eigenaar van de site beredeneren. Ook "functioneel" dus. En die trackingcookies wil men nu juist tegengaan.
Chris, het staat in de Telecommunicatiewet artikel 11.3
Het is gewoon simpele voor alle cookies moet je toesteming vraagen alleen uitgezonder voor login en winkelmandjes mogen ongevraagd geplaatst worden.
Joey, niet alleen login en winkelmandjes. Alles waarbij de gebruiker zelf een handeling voor ondergaat.

Als je dus een button maakt en als de user daarop klikt laat je cookies maken door Analytics dan mag dat. Enige punt is dat je een button alleen voor dat ene doel mag maken en dus zul je een zin moeten bedenken die aangeeft dat het voor analytics is en dat hun persoonlijke gegevens worden opgeslagen.
Phoe wat een reacties :-)

Wouter J

Hahah, dat dacht je zeker. Je hebt Google Analytics wat gelijk staat aan tonnen van cookies, 80% van alle resultaten kan niet zonder cookies bepaald worden.
En de tweet buttons heb je niet via de API gedaan, dus daar heb je geluk mee.
Tevens heb je nog Google Adwords die ook cookies gebruikt om een User Profile te maken.

Sorry, dat is mijn oude blog waar ik niet zoveel meer op doe. Mijn nieuwe blog maakt geen gebruik van Google Analytics, maar een eigen systeem. Waarom? Gewoon omdat het kan :-)

Reageren