Vanaf 1 juli 2012 mag je als website niet zomaar meer cookies plaatsen, het moet dan puur noodzakelijk zijn of het je moet de gebruiker toestemming vragen om cookies te plaatsen.

Hoewel er nog veel onduidelijk is over deze maatregel, wordt in ieder geval duidelijk dat tracking-cookies zoals het veel gebruikte 'Google Analytics' niet meer legaal zijn.

Dit geldt trouwens niet alleen voor cookies maar ook voor andere methodes zoals 'locale storage' in moderne browsers.

Gaan jullie over op andere statistieken systemen? Of hoe gaan jullie dit verbod aanpakken?

---------------------------------------------------------------

Ikzelf heb een leuke hobbymatige nieuwssite, en kijk eerst even de kat uit de boom voordat ik allerlij 'moeilijke' popupjes door de gebruiker zijn str*t ga duwen.

Pas als de OPTA gaat klagen, of een hele grote klopjacht over de 5 mln site gaat houden (succes heren) dan zal ik ook kijken of ik actie zal ondernemen.

En jullie?
Waar zie je dat op telegraaf?
heeelemaal bovenaan
Ah ja, nu zie ik het... toen ik de site net bezocht kwam die balk helemaal niet tevoorschijn :-s
Haha sneaky! Ik heb die balk niet gemaakt hoor :) Ik zit op Speurdersssss.nl!
ik zou gewoon een mysql database gebruiken en een tabel maken die heet session
en daar zou ik alle gegevens van de bezoeker opslaan pc-naam ip etc en er een tijds limiet op zetten (wanneer de session verlopen is) is volgens mij zo'n beetje hetzelfde als cookie alleen dan server side
@kees: jij werkt voor speurders?

@lex: waar heb je het over? je wil een eigen statistieken-pakket gaan ontwikkelen?
als je cookies gebruikt en er komt een verbod op zou ik al die gegevens in een mysql db zetten dus idd zoiets :P
--edit--
maar dan wel om er gegevens in op te slaan die je normaal op zou slaan in een session niet om te weten welke browser's etc mijn bezoekers gebruiken :P
Ja, maar ik denk dat je de essentie even gemist hebt. Het gaat voornamelijk om het gebruik van Google Analytics.
Oh sorrie dagt dat het ging om een oplossing te zoeken naar verbod cookies :P
Ozzie PHP op 06/06/2012 15:05:58

@kees: jij werkt voor speurders?

@lex: waar heb je het over? je wil een eigen statistieken-pakket gaan ontwikkelen?

Jep al half jaartje, freelance basis hoor :)

Reageren