Vanaf 1 juli 2012 mag je als website niet zomaar meer cookies plaatsen, het moet dan puur noodzakelijk zijn of het je moet de gebruiker toestemming vragen om cookies te plaatsen.
Hoewel er nog veel onduidelijk is over deze maatregel, wordt in ieder geval duidelijk dat tracking-cookies zoals het veel gebruikte 'Google Analytics' niet meer legaal zijn.
Dit geldt trouwens niet alleen voor cookies maar ook voor andere methodes zoals 'locale storage' in moderne browsers.
Gaan jullie over op andere statistieken systemen? Of hoe gaan jullie dit verbod aanpakken?
Ikzelf heb een leuke hobbymatige nieuwssite, en kijk eerst even de kat uit de boom voordat ik allerlij 'moeilijke' popupjes door de gebruiker zijn str*t ga duwen.
Pas als de OPTA gaat klagen, of een hele grote klopjacht over de 5 mln site gaat houden (succes heren) dan zal ik ook kijken of ik actie zal ondernemen.
Dat is net als met de garantie termijnen van Apple. Die waren te kort voor Nederland, maar dat was een probleem voor de verkopers omdat die verantwoordelijk zijn voor het nakomen van de Nederlandse wetgeving. Zo ben jij als website houder ook verantwoordelijk voor de cookies van Google want jij levert dat.
Dat vaak de fabrikant de garantie regelt is fijn voor de leverancier, maar dat is een regeling tussen de fabrikant en leverancier.
Het verplichten om te accepteren en anders geen toegang geven tot je website is een optie. Je bent niet verplicht om mensen toegang te geven.
Vraagje tussendoor, vaak staat er in een privacybeleid:
Cookies
Op deze internetsite gebruiken we (mogelijk) cookies. Een cookie is een klein bestand dat verstuurd wordt door een webserver en dat zich op de vaste schijf van uw computer installeert. Dit bestand houdt de sporen bij van de bezochte internetsite en bevat een aantal gegevens over dit bezoek.
Dan informeer je de mensen dat je cookies gebruikt, als je onder de privacybeleid iets zet in de trend van: Met het bezoeken van deze website gaat u akkoord met de bovenstaande privacybeleid.
Is dit niet voldoende of moeten ze echt persee op ok klikken? Via deze methode geven ze toch ook toestemming?
Nee, dit is niet (meer) voldoende.
Chris NVT op 31/05/2012 11:36:51
@Ozzie,
De fabrikant regelt de oplossing, niet de dealer. Vrij simpel.
Uberhaupt de rest van m'n reply gelezen?
Dat klopt niet wat je zegt. Maar goed we laten het erbij.
Ja, de rest heb ik gelezen. Ik neem aan dat je het duidelijk zichtbaar moet plaatsen, maar daar zullen wellicht nog richtlijnen voor komen.
Aannames is geen wetgeving, dus daar ga je al de mist in. Zolang er niet beschreven staat wat de eisen zijn voor dit soort meldingen, kunnen ze ook niets doen als het er in 5pt in de footer staat. Het staat er en de klant moet accepteren ja of nee.
Je kunt ook gewoon besluiten om de site standaard cookieloos te draaien totdat mensen toestemmen. Dan maar geen Google Analystics, dan is de site op zijn minst nog bereikbaar voor de doelgroep waar hij uiteindelijk voor bedoeld is.
Anders heb je welleens kans dat je klanten gaat verliezen, mensen houden niet van dit soort ultimatums. Laatst was er een Dj hier met een site review en een Facebook like me pop up, je moest of 30 sec wachten of liken. Iedereen gaf aan die site te verlaten als zoiets tevoorschijn kwam (en terecht).
Dus dat doen mensen ook als ze op jou site komen, het boeit hun niet of jij nu Google Analystics of wat dan ook wilt gebruiken, die willen gewoon de informatie van je producten, diensten, etc.
Bij nader inzien lijkt het me dus ook niet slim om de gehele site af te schermen maar gewoon cookieloos draaien totdat de bezoeker akkoord geeft.
Aannames is geen wetgeving, dus daar ga je al de mist in. Zolang er niet beschreven staat wat de eisen zijn voor dit soort meldingen, kunnen ze ook niets doen als het er in 5pt in de footer staat. Het staat er en de klant moet accepteren ja of nee.
...
Je hebt explicite toestemming nodig, de manier waarop je dat doet staat niet beschreven. Maar iemand moet het dus actief toestaan (zoals via een knop)
Dus dan kun je de site standaard cookieloos draaien en met toestemming de cookies inschakelen. Mij lijkt dit de beste methode, omdat je site bereikbaar blijft, willen mensen geen cookies accepteren.
Maar wie of wat gaat dit nu daadwerkelijk controleren? Wie gaat er kijken of websites hieraan voldoen, en wat zijn de gevolgen? Een waarschuwing? Een boete? De site uit de lucht?
@Chris: cookieloos draaien totdat iemand toestemming geeft zou ook kunnen, maar... als je dus Google Analytics draait betekent dit dat je cijfers totaal onbetrouwbaar worden. Niemand zal "uit zichzelf" op "cookies accepteren" klikken, je zal mensen een keuze moeten voorleggen.
Je zou er inderdaad voor kunnen kiezen om (gedeeltelijk) cookieloos te draaien, maar dat is je eigen keuze. Als je dan Google Analytics draait worden je gegevens sowieso waardeloos.
Wat is belangrijker omzet draaien (ik ga van bedrijven site's uit) of een correcte Google Analystics hebben? Dit is een keuze die straks gemaakt zal moeten worden, en uiteraard leggen wij die beslissing bij de klant neer. Althans ik ga dit wel doen als ze voor een Analystics pakket gaan.
Dan mogen hun besluiten hoe de melding gaat komen.
Je kunt natuurlijk de functionaliteit van de site omlaag brengen zonder cookies, waardoor mensen gaan besluiten om het misschien toch maar aan te zetten.