Hallo allemaal.

Ik wil graag van mijn PC een webserver maken waar ik website's op kan hosten.

Ik wil dit graag met freeware doen zoals Linux etc.

Weet iemand zo een tut of het liefst een mirror die ik kan downloaden?

Alvast bedankt, Joey
Kijk hier eens

En je topictitel is niet echt veelzeggend, pas deze eens aan naar wat duidelijker omschrijvends...
ubuntu server.
@Joey,

Er zitten wel grote verschillen in de verschillende Linux distributies. Bij linux is de commandline belangrijk, 99,9% wordt via dat gedaan, ook de tuts worden via de commandline gedaan.

Ik neem aan dat het servertje gewoon voor lokaal is en dus geen mail server, DNS server, etc hoeft te hebben? Als je een bekende distributie pakt, zijn er meestal al kant en klare packages (lamp bijvoorbeeld) in de repositories aanwezig.

Dat is dan een questie van binnenhalen en runnen. Dan hoef je alleen nog de tut te gebruiken om wat instellingen aan te passen etc.
Nee dit word geen lokale server. Op deze server wil ik website's hosten waar ik het beheer over heb.
Joey Schroder op 24/05/2012 11:55:21

Nee dit word geen lokale server. Op deze server wil ik website's hosten waar ik het beheer over heb.

Als je weinig van Linux weet, zou ik het niet direct in live gaan uitvoeren. Ga er eerst eens lekker mee oefenen en er rond mee klooien.

Je wilt niet door eigen toedoen en non-ervaring een hele site plat leggen (tenzij het geen belangrijke site is)....

[size=xsmall]Toevoeging op 24/05/2012 11:59:10:[/size]

Joey Schroder op 24/05/2012 11:48:04

Bedankt - Aar - Ik zit nu op
https://www.linux.com/learn/tutorials/288158-easy-lamp-server-installation

Ik ben niet bekent met Linux maar ik kan gewoon een willekeurige Linux pakken en die installeren? Of moet ik er ook nog een speciale voor hebben?

And this article will be installing the LAMP server on a Ubuntu 9.10 machine.

We zijn al bij Ubuntu 12.04, maar dat maakt niet veel uit voor het artikel.
Nee eerst nog niet. Het is gewoon de bedoeling dat daar uiteindelijk website's op komen maar natuurlijk wil ik dat eerst proberen.
Ah okee.....

Het beste is naar mijn mening als je er ook een control panel zoals ISPconfig op zet, dit is freeware en makkelijk te beheren.

Lees eerst even de handleiding van ISPconfig in dit geval, voordat je Apache, PHP, MySQL en de rest van de reutemeut gaat installeren.
Wat aar zegt, ga eerst zorgen dat je weet wat je doet en hoe het werkt.

Het betekend dus ook dat je een Mail server, FTP server, DNS server en het gebruik van vhosts nodig hebt. Aangezien je er meerdere site's op wilt hebben.

Tevens is het belangrijk dat je alles goed configureerd zoals niet in mappen browsen als ik bijv naar www.jewebsite.nl/css ga, maar een access denied melding krijg.

Zo zijn er nog veel meer security problemen waar je rekening mee moet houden. Ook het feit dat als je dit in je thuis omgeving doet, je van je provider een dynamisch ip adrs krijgt. Wat betekent dat deze dus kan wijzigen en niemand meer bij je site's uit komt.

Denk ook aan de kosten, je pc 24/7 aanlaten staan a 350W kost je een hoop geld.
De stroom kosten maken mij niks uit. Die betaal ik niet :P .

Dus als ik even snel alles samen zet dan moet ik dit als volgt doen;

Ik moet eerst ubuntu 9.10 installeren.(9.10 omdat die tuut dat ook gebruikt)
Vervolgens begin ik met het installeren van Apache, PHP, MySQL en als klap op de vuurpijl ISPconfig. Juist?

Reageren