Er zitten wel grote verschillen in de verschillende Linux distributies. Bij linux is de commandline belangrijk, 99,9% wordt via dat gedaan, ook de tuts worden via de commandline gedaan.
Ik neem aan dat het servertje gewoon voor lokaal is en dus geen mail server, DNS server, etc hoeft te hebben? Als je een bekende distributie pakt, zijn er meestal al kant en klare packages (lamp bijvoorbeeld) in de repositories aanwezig.
Dat is dan een questie van binnenhalen en runnen. Dan hoef je alleen nog de tut te gebruiken om wat instellingen aan te passen etc.
Wat aar zegt, ga eerst zorgen dat je weet wat je doet en hoe het werkt.
Het betekend dus ook dat je een Mail server, FTP server, DNS server en het gebruik van vhosts nodig hebt. Aangezien je er meerdere site's op wilt hebben.
Tevens is het belangrijk dat je alles goed configureerd zoals niet in mappen browsen als ik bijv naar www.jewebsite.nl/css ga, maar een access denied melding krijg.
Zo zijn er nog veel meer security problemen waar je rekening mee moet houden. Ook het feit dat als je dit in je thuis omgeving doet, je van je provider een dynamisch ip adrs krijgt. Wat betekent dat deze dus kan wijzigen en niemand meer bij je site's uit komt.
Denk ook aan de kosten, je pc 24/7 aanlaten staan a 350W kost je een hoop geld.
De stroom kosten maken mij niks uit. Die betaal ik niet :P .
Dus als ik even snel alles samen zet dan moet ik dit als volgt doen;
Ik moet eerst ubuntu 9.10 installeren.(9.10 omdat die tuut dat ook gebruikt)
Vervolgens begin ik met het installeren van Apache, PHP, MySQL en als klap op de vuurpijl ISPconfig. Juist?