Ik ben absoluut geen Apple fan (zonder directe toeleiding) maar een Linux fanaat. Ultrabooks zijn allemaal leuk en aardig maar vaak dual core. Mijn huidige laptop heeft een I7 processor (4 cores, 8 threads) die tot wel 3.4GHZ per core ondersteund. En voor mij is dat ivm virtualisatie wenselijk.
DVD speler is al gauw 300 gram, en gezien ik hem nooit gebruik alleen maar zonde om elke dag mee te leuren ;)
Het duurste is natuurlijk niet altijd beter he. Ook niet qua prestaties. Stel je eigen de vraag die ik toen ik nog in de retail zat vraagde aan klanten.
"Wat wil je ermee gaan doen?"
En daarop ga je dus je hardware afstemmen. Ik raad zelden aan om het hoogste/duurste model te pakken. Deze zijn letterlijk verouderd binnen een jaar, wat betekend dat je tussen de 2.000,- en 3.000,- gaat uitgeven voor een laptop, die over een jaar nog maat 1.000,- tot max 1.250,- waard is.
Ga je wat photoshopppen, php programmeren. Pak dan gewoon een laptop met:
- Quad core
- 8 Gig geheugen
- 128GB of 250GB SSD schijf.
- Radeon of Nvidia videokaart.
- Windows 7
De reden voor Windows is makkelijk, Photoshop en andere bekende tools zijn niet beschikbaar onder Linux, wel wat altenatieven.
Dan heb je een goed presterend systeem voor +/- 1.200,- tot 1.500,- euro. Zeker weten dat je hier makkelijk mee uit de voeten kunt.
Ga nooit op de hoogste prijs af, fout nummer 1 die mensen maken.
P.S. Als je alleen maar hoge prijzen wilt zien, hoef je alleen maar naar Tweakers pricewatch te gaan.
Ik werk soms wel eens als 'PC technieker'. Ik heb al voor heel wat mensen een systeem gebouwd of een laptop aangeraden. Tevens al een heleboel zaken gerepareerd, terug op orde gezet etc.
Mijn ervaring is dat Asus momenteel veruit de beste kwaliteit/prijs verhouding biedt. Je hebt voor een eerlijke prijs gewoon een degelijke laptop. Of je nu gaat voor een model van 399 of 2999, de kwaliteit is echt altijd wel OK. Verder vind ik persoonlijk het design ook nog wel vrij netjes.
Verder volg ik inderdaad Chris zijn mening, geef nooit te veel uit aan een laptop. Ze verslijten nu eenmaal vrij snel t.o.v. een desktop.
Overigens kan je op T.net zoals Chris al zei veel informatie terugvinden. Bekijk zeker is debest buy guides. Zoals je ziet raadt men in de laatste versie (de notebook versie van augustus) allemaal Asus systemen aan. Zegt denk ik wel al iets :-)
Ik ben terug op zoek naar een nieuwe laptop :)
Dit zijn mijn specificaties:
- 8 GB Ram of meer
- SSD (en eventueel ook nog een SATA)
- 15 of 17 inch
- Geschickt voor programmeren in PHP, Java & C#
- Min 2.5 GHz
- Strak design !
- PC mag niet vastlopen en lieft ook nog goeie koeling.
- Windows (Geen Max, Linux kan ik erzelf opplaatsen via een dual boot)
Vast lopen heeft weinig te maken met welke laptop je koopt (behalve als je er alleen brakke drivers bij hebt, maar dat weet je niet voordat je die koopt)
Wat voor processor wil je hebben? i3, i5, i7?
Wat voor videokaart?
Liefst een SSD & SATA harde schijf. Dit zou de processen versnellen.
Dat van dat vast lopen wist ik niet :) Ik dacht altijd als je veel doet met je pc, en er veel dingen openstaat, dat hij vertraagt en daardoor vastloopt?
Processor: i7 :)
Videokaart maakt mij niet echt uit, want daar ken ik ook niet zoveel van.
Als het (nog) kan, windows 7. Zoniet zal ik W8 downgraden naar W7
Liefst een SSD & SATA harde schijf. Dit zou de processen versnellen.
Dat van dat vast lopen wist ik niet :) Ik dacht altijd als je veel doet met je pc, en er veel dingen openstaat, dat hij vertraagt en daardoor vastloopt?
Processor: i7 :)
Videokaart maakt mij niet echt uit, want daar ken ik ook niet zoveel van.
Als het (nog) kan, windows 7. Zoniet zal ik W8 downgraden naar W7
Diov, hoeveel schijfruimte heb je nodig? Als je voor zowel een SSD en een HDD gaat dan beveel ik je aan om de SSD te gebruiken voor het OS. Een paar dagen geleden een macbook gekocht met 512GB SSD. OSX is binnen 10 seconden volledig opgestart inclusief de opstart-applicaties.