Hallo allemaal,

Ik heb sinds vorige week een Raspberry Pi in mijn bezit en ik ben er erg blij mee. Aangezien ik vandaag bij iemand op PHPhulp een plaatje zag van de Pi, leek het me wel leuk om een topic te maken waar mensen met elkaar kunnen praten over de Pi.

Wat is een Raspberry Pi? (bron: Wikipedia)
De Raspberry Pi is een singleboardcomputer gebaseerd op ARM-processors die tegen een minimale prijs wordt vervaardigd en verkocht. De Raspberry Pi werd ontwikkeld aan de Universiteit van Cambridge en is bedoeld voor educatieve doeleinden. De productie is op 10 januari 2012 begonnen. De beschikbare besturingssystemen zijn diverse Linuxdistributies, Plan 9 en RISC OS. Omdat de Raspberry Pi gebruikmaakt van een ARM11-processor moeten bestaande besturingssystemen geport worden.

Wat kost zo'n Pi dan uiteindelijk?
Degene die ik heb kost ongeveer €35,-. Dat is dus absoluut geen geld als je ziet wat je dan hebt voor leuk dingetje wat je voor allerlei dingen kunt gebruiken!

Welke Pi heb ik?
Ik heb het B-model (512 MB RAM en 2 USB slots).

Wat heb ik er al mee gedaan?
Hoofdzakelijk heb ik hem gekocht om hem als XBMC mediacenter te gebruiken (ik gebruik OpenELEC) en ik expertimenteer er wat mee met bijv. een webserver. Gisteren had ik er speakertjes op aangesloten zodat ik vanaf m'n iPhone een live radio kon streamen (beetje aanklooien met SSH, maar het werkte!).

En verder...
Ik heb nog geen extra onderdelen, hoewel ik deze wel graag zou willen hebben. Misschien dat jullie weten waar je deze kunt bestellen (tegen een lage prijs ;-)).

Mocht je nou zelf ook geïnteresseerd zijn na mijn verhaal, dan kun je hem bijvoorbeeld hier kopen (hier heb ik hem gekocht).

Veel Pizier!
Uh, geen ervaring mee. Deze boot gewoon, laat hem ong een minuutje de tijd nemen, en connect dan. SSH is vooraf al enabled dus dan hoor je te kunnen connecten.
Helemaal gelijk, was geen Raspbian maar NOOBS die er op stond! Thanks voor je hulp! :)
Het beste trouwens wat je kunt doen (kwam ik later achter) is geen statische IP aan je Raspi meegeven maar de Dynamische IP te pakken. Je moet je Raspi dan wel aansluiten aan je router via een UTP kabel. In de firmware van je router kun je dan wel de IP van je Raspi vinden. Als je dan connect heb je ook internet op je Raspi (cruciaal voor update/upgrade/installaties).
Hallo :)

Vandaag heb ik naast mijn webserver, een printserver geïnstalleerd.
Dit was mogelijk door "CUPS" - Link: https://www.cups.org/

Nu is het mogelijk om via mijn webserver,
bestanden, afbeeldingen, labels te printen.

Momenteel zal ik nu proberen te scannen naar de webserver :)
Zo'n raspberry pi is echt een ding dat ik niet meer kan missen.

Nu ben ik op zoek naar een LED-scherm, die niet al te groot is.
(De grootte van de Raspberry Pi)

Deze zou dan de status van de printer moeten weergeven, weet iemand zo'n scherm? En het moet goedkoop zijn :)

Diov

[size=xsmall]Toevoeging op 13/07/2014 17:56:39:[/size]

Ook nog even een handing dingetje:
Eerst wist ik niet wat mijn IP van mijn raspberry Pi was.

Door middel van de App "Fling", kon ik heel mijn netwerk scannen, en zien welk ip adres mijn Raspberry pi heeft.
- Link: http://www.overlooksoft.com/
Ik ga SVN op mijn Raspberry Pi installeren. Ik weet dat GIT tegenwoordig veel handiger is, maar ik heb op dit moment meer bekendheid met SVN.
@Aar kwestie van 15 minuten doornemen ? :p
Mensen, ik wil ook graag een raspberry pi kopen.
Ik zou dit graag willen testen als mediaplayer alleen vraag me af of deze dat wel aan kan.

En is er momenteel alleen de 512MB of is er ook een 1024mb? Hier lees ik namelijk niet veel over.
Als ik het internet mag geloven werkt xbmc prima op een Raspberry Pi.
Hallo!

Ik zou graag een webserver op mijn raspberry pi plaatsen.
Het zou voor een klein aantal gebruikers zijn (3à5).

De bedoeling is om een kleine functies te maken.
Vb:
Formulier invullen en daarvan excel/pdf bestanden maken.
Zou dit krachtig genoeg zijn? :)
Dat kan prima. Ik zou zelf Nginx kunnen aanraden, een stuk lichter dan Apache

Reageren