Hallo allemaal,

Ik heb sinds vorige week een Raspberry Pi in mijn bezit en ik ben er erg blij mee. Aangezien ik vandaag bij iemand op PHPhulp een plaatje zag van de Pi, leek het me wel leuk om een topic te maken waar mensen met elkaar kunnen praten over de Pi.

Wat is een Raspberry Pi? (bron: Wikipedia)
De Raspberry Pi is een singleboardcomputer gebaseerd op ARM-processors die tegen een minimale prijs wordt vervaardigd en verkocht. De Raspberry Pi werd ontwikkeld aan de Universiteit van Cambridge en is bedoeld voor educatieve doeleinden. De productie is op 10 januari 2012 begonnen. De beschikbare besturingssystemen zijn diverse Linuxdistributies, Plan 9 en RISC OS. Omdat de Raspberry Pi gebruikmaakt van een ARM11-processor moeten bestaande besturingssystemen geport worden.

Wat kost zo'n Pi dan uiteindelijk?
Degene die ik heb kost ongeveer €35,-. Dat is dus absoluut geen geld als je ziet wat je dan hebt voor leuk dingetje wat je voor allerlei dingen kunt gebruiken!

Welke Pi heb ik?
Ik heb het B-model (512 MB RAM en 2 USB slots).

Wat heb ik er al mee gedaan?
Hoofdzakelijk heb ik hem gekocht om hem als XBMC mediacenter te gebruiken (ik gebruik OpenELEC) en ik expertimenteer er wat mee met bijv. een webserver. Gisteren had ik er speakertjes op aangesloten zodat ik vanaf m'n iPhone een live radio kon streamen (beetje aanklooien met SSH, maar het werkte!).

En verder...
Ik heb nog geen extra onderdelen, hoewel ik deze wel graag zou willen hebben. Misschien dat jullie weten waar je deze kunt bestellen (tegen een lage prijs ;-)).

Mocht je nou zelf ook geïnteresseerd zijn na mijn verhaal, dan kun je hem bijvoorbeeld hier kopen (hier heb ik hem gekocht).

Veel Pizier!
Heb je toevallig een kant en klare image gehad op die SD kaart toen je hem kocht? want ik heb ergens gelezen voor ik hem kocht dat de kant en klare inderdaad vaak voor problemen zorgen. Ik zelf heb een sd kaart van 8 gig gekocht en zelf alles erop gezet via de shell dus ook geen 3th party software gebruikt en ik moet zeggen hij doet het nog altijd prima.
Klopt ja. OpenELEC 3.0.3 stond erop toen ik hem kocht bij kiwi-electronics.
Maar het is toch raar dat Windows hem wel ziet?
Ik ben kort geleden begonnen met een LPI cursus, en daarbij ook een Raspberry Pi gekregen met de kerst. Hij doet een aantal dingen in het thuisnetwerk, meest constante gebruik is als ipv6 router, SSH server en webserver, sinds kort staat er php bij geinstalleerd :)
Hoi :)

Ik zou graag ook een Raspberry pi aankopen, maar weet er misschien iemand een webshop voor België?

Ook stel ik mij de vraag,
Kan ik de Raspberry Pi aansluiten op mijn laptop, want daar heb ik een scherm + toetsenbord?

Op alternate kun je een raspberry pi kopen. Hier heb je een noobs versie, zit iets meer in om direct mee te beginnen.

Een raspberry pi is een computer, alleen superklein. Voor zover ik weet kun je niet een laptop gebruiken voor zoiets.

[size=xsmall]Toevoeging op 28/10/2013 12:07:50:[/size]

Alternate.nl is de raspberry pi 2 euro goedkoper...
@Diov je kan hem met een usb toetsenbord en een hdmi kabel op de tv aansluiten. eenmaal je ssh erop hebt staan kan je gewoon via je laptop inloggen op je PI en alles via je shell doen.
De bedoeling van me PI zou zijn om er een webserver van te maken, zodat ik voorbeeld naar 1 ip hoef te surfen, en mijn website zie.

Die zou ook voor buitenaf zichtbaar moeten zijn (school).

Daarnaast wil ik er ook nog een ftp server van maken, waar iedereen in ons huis (maximum 4) een eigen ftp inlog krijgen, waar iedereen dan bestanden kan inzetten.

En bestanden makkelijk kunnen delen.

Dit heb ik denk ik nodig:
- Raspberry PI Model B 512MB
- Voeding
- SD-card 32GB (maar welkeen? Er zijn verschillende)
- HDMI Kabel
- Een internetkabel, maar ik zou ook dit eventueel aanschaffen:
http://www.kiwi-electronics.nl/netwerk/wireless-adapters/TPLINK-TL-WN725N

Usb toetsenbord heb ik thuisliggen, en een muis ook (ook met usb).

Nog iets dat ik vergeten ben eventueel?
32GB is meer dan overbodig. 8GB is meer dan voldoende om te hebben.
Ik denk dat je eerder SAMBA ( fileserver ) nodig hebt om bestanden op te kunnen zetten werkt toch net even wat lekkerder ;) overigens raad ik je aan om een lege SD kaart te kopen en zelf de OS erop te zetten
Welke SD kaart werkt er nou echt super goed mee?

Reageren