Nadat zo ongeveer alles wel werkt op mijn VPS, kom ik aan bij het volgende: email.
Via DirectAdmin heb ik inmiddels een email account aangemaakt. Het versturen van email werkt via de webservice van squirrel mail, maar niet via Thunderbird. Thunderbird geeft aan dat mijn smtp server niet goed is.
Ook bij het versturen van een email naar mijn nieuwe account gaat het niet goed, dan krijg ik de mail terug met de melding "Relaying denied. Proper authentication required.".
Blijkbaar staat er dus het een en ander aan instellingen niet goed, maar mijn kennis van email is niet dusdanig dat ik enig idee heb welke.... Iemand die kan vertellen wat ik moet instellen en hoe?
Afgezien van dat ik zo'n setting niet kan vinden denk ik dat er serverside meer moet gebeuren, want ik krijg de melding "Login to server smtp.domain.com failed.". Klinkt alsof ik dus nog iets moet doen... maar wat?
Volgens mij heb ik die gegevens ingevuld zoals ik denk dat ze moeten zijn (denk... want daar zit wel een deel van het probleem), maar ik blijf er geen mail doorheen krijgen. Password is ingevuld, maar Thunderbird blijft zeggen dat hij niet in kan loggen op de server. Inmiddels wel de smtp server veranderd naar mail.domain.com want dat is wat DirectAdmin aangeeft dat de smtp server is.
Ja is lastig gokken zo, kan geen instellingen of wat dan ook zien. Heb je de SMTP poort goed staan? Gebruik je een versleutelde of onversleutelde verbinding?
Hier kan het allemaal aan liggen, aangezien je webmail wel goed gaat is de server dus goed. Misschien firewall instellingen (van de server)?
Heb je de SMTP poort goed staan? - geen idee, wat is goed en hoe check ik dat? Gebruik je een versleutelde of onversleutelde verbinding? - idem, geen idee, hoe check ik dat?
Verder zit ik zelf wat tutorials door te lezen hier en daar en daarbij vraag ik me al af of mijn DNS record wel goed staat. Overal staat dat je echt 'mail.domain.com' zowel als A alsook als MX record nodig hebt. In mijn geval staat er wel 'mail' (voor beide), maar dus niet 'mail.domain.com'. Kan dat al een probleem zijn?
De versleutelde verbinding kun je testen door je verbinding niet versleuteld in te stellen in je thunderbird, tijdens de nieuwe account wizard gewoon even van SSL afhalen. Heel weinig servers staan namelijk ingesteld als SSL/secure verbinding.
Ik weet je domein niet, maar kun je pingen naar mail.domain.com?
Met SSL, zonder SSL, geen verschil, blijf de melding krijgen dat hij niet in kan loggen.
Pingen lukt me, wat wel vreemd is is dat het ip adres van de mail server anders is dan dat van mijn VPS. Of is dat normaal?
Denk dat je nog steeds op een shared hosting zit? Of heb je een eigen IP afgekocht?
Weet niet of je de mogelijkheid hebt om een test account op te zetten, ben rond kwart voor 5 thuis. Dan kan ik voor je kijken of ik het in outlook goed krijg, gebruik zelf nooit thunderbird.
Nee, dit is een VPS, dus zeker geen shared hosting. Ik heb daar 1 IP adres bij. Als ik mijn gewone domein ping dan zie ik dat dat inderdaad naar dat ip adres gaat, maar als ik mail.domain.com ping dan gaat het naar een andere server (een server bij firstfind.nl). Dat geeft mij in elk geval het idee dat die mail servers niet correct staan ingesteld. Zo komt de mail dus niet bij mij aan... denk ik.