Nadat zo ongeveer alles wel werkt op mijn VPS, kom ik aan bij het volgende: email.
Via DirectAdmin heb ik inmiddels een email account aangemaakt. Het versturen van email werkt via de webservice van squirrel mail, maar niet via Thunderbird. Thunderbird geeft aan dat mijn smtp server niet goed is.
Ook bij het versturen van een email naar mijn nieuwe account gaat het niet goed, dan krijg ik de mail terug met de melding "Relaying denied. Proper authentication required.".

Blijkbaar staat er dus het een en ander aan instellingen niet goed, maar mijn kennis van email is niet dusdanig dat ik enig idee heb welke.... Iemand die kan vertellen wat ik moet instellen en hoe?
@Erwin,
Welke mailserver heb je geinstalleerd? Je zegt een VPS te hebben, dat betekend dat alles op jou server zou moeten draaien en niet bij firstfind.nl. Ik denk dat er gewoon een verkeerde DNS record is die doorverwijst naar firstfind.nl, wellicht een typefout?

Je kunt intern mailen, dus de servers zijn goed, oorzaak lijkt mij maar 2 dingen te kunnen zijn.

1. je firewall staat nog niet goed (heb je dit inmiddels gecontroleerd?)
2. DNS record verwijst naar het verkeerde IP

Raadpleeg het hosting bedrijf eens waar je de server hebt afgenomen, die hebben het wellicht in een paar minuten opgelost voor je.
Bart V B op 13/08/2013 23:15:43

Wat ik heb gedaan is gewoon iRedMail geïnstalleerd.
Gegarandeerd dat alles gewoon werkt.
http://www.iredmail.org/

Ik heb er naar gekeken en dat ziet er inderdaad wel als een simpele en complete oplossing uit. Het enige wat mij afschrikt is de duidelijke melding dat het moet worden geinstalleerd op een nog verder lege VPS. Dat heb ik al niet meer. Gezien een paar eisen aan bijvoorbeeld de MySQL installatie gaat het voor mij denk ik op dit moment teveel problemen opleveren, tenzij ik het hele zaakje opnieuw installeer (waar ik op dit moment even geen zin in heb).
Maar goed, zelfs als ik het zou doen dan komt mail volgens mij ook niet op magische wijze direct aan. Dus wat moet er dan verder nog worden ingesteld zodat dat wel het geval is? Ik ben echt op zoek naar een stappenplan voor wat ik moet doen om vanaf scratch die mail werkend te krijgen. Elke punt hulp is welkom, maar ga er alsjeblieft niet vanuit dat er al allerlei zaken geregeld zijn, want ik heb geen ervaring en dus ook geen weet van alles wat nodig is.

Op welke poort staat je uitgaande server ingesteld?

Geen idee, hoe zie ik dat?

Wat je moet doen is de poort laten verwijzen in je mail client naar 587 van de uitgaande mail volgens mij.

Hoe doe ik dat? Overigens, uitgaande mail lukt dus wel, alleen inkomende mail wordt geretourneerd.
Chris NVT op 14/08/2013 07:32:16

@Erwin,
Welke mailserver heb je geinstalleerd? Je zegt een VPS te hebben, dat betekend dat alles op jou server zou moeten draaien en niet bij firstfind.nl. Ik denk dat er gewoon een verkeerde DNS record is die doorverwijst naar firstfind.nl, wellicht een typefout?

Ik heb helemaal niets geinstalleerd. Wel weet ik dat er een aantal mail services draaien (bijvoorbeeld Dovecot), maar welke precies weet ik niet.
Chris NVT op 14/08/2013 07:32:16

Je kunt intern mailen, dus de servers zijn goed, oorzaak lijkt mij maar 2 dingen te kunnen zijn.

1. je firewall staat nog niet goed (heb je dit inmiddels gecontroleerd?)
2. DNS record verwijst naar het verkeerde IP

Raadpleeg het hosting bedrijf eens waar je de server hebt afgenomen, die hebben het wellicht in een paar minuten opgelost voor je.

Bij mijn weten heb ik geen eigen firewall, zover ik weet kan ik er dus ook niets aan wijzigen. DNS record heb ik zoals eerder gemeld proberen aan te passen, maar dat duurt enige tijd voor het daadwerkelijk aangepast is, dus dat is voorlopig even afwachten.
@Erwin,
Je hebt een VPS (Virtual Private Server) met 1 ipadres, je geeft aan zelfs al eens een complete her-installatie gedaan te hebben incl. OS. In principe heeft elk OS een onboard firwall, meeste Linux destro's hebben Iptables dit is een Kernell firewall.
@Erwin,

Ben je er nog uit gekomen met de mail?
Nog niet, maar ik ben bezig met mijn provider om het op te lossen. Het zou kunnen zijn dat er aan hun kant ook iets niet goed staat. Zodra ik een oplossing heb zal ik het hier wel melden. Of als ik meer hulp nodig heb uiteraard ook :-)
Ok dat is goed, ben nu wel benieuwd wat het probleem is ;-), succes.
Het lijkt nu dan toch opgelost te zijn (lijkt omdat ik nog niet alle email accounts op al mijn domains heb getest, maar het hoofddomein wel).

Het probleem zat hem in 2 instellingen. In de eerste plaats was er een reverse DNS instelling nodig. Dit kon ik niet direct vanaf mijn VPS instellen, maar moest via de provider. Dit was verder overigens gewoon een aanvraag via hun portal en was binnen een paar uur geregeld.
Het tweede probleem zat in de DNS instellingen. Hier werd ik een beetje op het verkeerde been gezet omdat de DNS instellingen vanuit het DirectAdmin portal correct leken te zijn, maar via de hostingmanager van mijn provider bleek dat dat niet het geval was. Daar stonden nog steeds hun mailservers vermeld. Uiteindelijk heb ik daar alle CNAME records weggehaald en de MX records aangepast. Daarmee bleek het opgelost en kan ik nu dus een mail sturen naar mijn eigen account op mijn eigen domein.

Wel bedankt aan de mensen die mee hebben willen denken.

Reageren