Ola mensen,

Ik huur momenteel een kleine VPS. Deze kost me ca. € 25,- per maand. Ik heb geloof ik iets van 25GB schijfruimte, 512 MB intern geheugen. Dataverkeer per maand is geloof ik iets van 250gb.

Nu ben ik heel benieuwd of er betere/prettigere/handigere admin-panels zijn. Mijn VPS werkt op basis van cPanel (voor het beheer van de websites), WHM (beheer van de user accounts, beveiliging, php instellingen e.d.) en Power Panel (basis server beheer). Ik vind dit niet altijd even prettig werken en ben benieuwd welk admin-panel jullie aanraden in combinatie met welke provider.

Omdat ik mijn VPS niet commercieel benut, wil ik graag wat minder geld kwijt zijn aan maandelijkse kosten (in ieder geval niet meer kosten dan dat ik nu heb). Daarnaast is het zo dat ik het idee heb dat mijn website soms traag opstart, het duurt een paar seconden voor ie "wakker" wordt. Vandaar dat ik benieuwd ben of jullie nog aanraders hebben voor een goede provider met een goed/handig admin panel.

Wat ik belangrijk vind, is dat ik bijv. makkelijk php.ini instellingen kan aanpassen, dat ik makkelijk kan upgraden naar de nieuwste php versie e.d. Daarnaast moet ik aan 1 vps meerdere domeinnamen kunnen koppelen en moet er webmail aanwezig zijn.

Mochten jullie tips hebben dan hoor ik het graag zodat ik me er eens in kan gaan verdiepen.
Ah oké, thanks voor de info.

>> Ook kan je sommige instellingen van php.ini veranderen vanuit een GUI, maar sommige andere instellingen zul je zelf php.ini in moeten. Dit is dan wel mogelijk met Webmin.

Heb je dan een soort editor ofzo?

Hoe kom je trouwens bij Webmin terecht. Ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord?
http://www.webmin.com/

Bij de meeste ControlPanels is er wel een hele grote textarea waarin je je php.ini kan wijzigen.
Hmmm, jammer, de demo doet het niet... :-s Dat begint goed.

Gebruiken nog meer mensen Webmin? Zijn er nog meer van dit soort (al dan niet gratis) panels?
Ik hoor het graag!

Zijn er nog meer van dit soort (al dan niet gratis) panels?
Ik hoor het graag!

pfff.. zou bijna zeggen google eens... :P
Zou je bijna het advies geven: stap over naar een windows server...
O nee, daar hebben we ook de o zo boze cli voor nodig.. :)
http://www.webresourcesdepot.com/10-free-web-hosting-control-panels-to-manage-servers-easier/

Heb ooit in het begin eens webmin gebruikt.
Tja.. tis een controlpanel, het doet zijn ding netjes.
Zou je wel adviezeren om een SSL certificaat er op te zetten.
En dan heb ik het niet over zo'n eigen gedraaid ding, maar een echte.

Ik begrijp echt niet dat je zo allergies bent van een beetje tikwerk.
Het is echt even wat simpele commando's leren en je kan aan de slag.
Begin met een eenvoudige distro. Bijvoorbeeld Ubuntu. Als je snapt wat apt-get install kan dan is de overstap naar yum install bij een andere distro eigenlijk niet meer zo groot.
du en df top, nano, cp, mv, ls enz. dat zijn dingen die iedere distro snapt.
En waarom in hemelsnaam een textarea om een php.ini aan te passen?
Met nano gaat dat perfect. ctrl-w (where is) kan je een stukje string zoeken wat je eventueel moet aanpassen..
Kind doet de was.
@Bart, ik begrijp dat het voor jou gesneden koek is, maar ik ben er gewoonweg niet voldoende in thuis. En heb voorlopig ook nog niet de tijd om me er echt heel goed in te verdiepen eerlijk gezegd.

Wat gebruik jij zelf dan?
In tegendeel ozzie.
Het is ook voor mij soms achter de oren krabben.
Alleen wat jij doet is van uitstel afstel maken. Daarmee maak je jezelf heel moeilijk.

Die kennis die je daarmee opdoet helpt je vooruit. Ook in je programmeren.

Overigens gebruik ik geen cp.
Ze voldoen niet aan mijn eisen.
Dan zou ik het zelf moet maken, en dat is een stapje te ver.
Gebruik je dan helemaal geen beheer-tool?

>> Alleen wat jij doet is van uitstel afstel maken.

Nope, ik zou het eerder prioriteiten stellen noemen. Ik wil er zeker nog wel een keer werk van gaan maken.
Ozzie het zit soms zo dat je genaaid wordt van alle kanten wanneer je ergens van een service gebruik maakt of juist niet ( hoe je het bekijkt ) dus mijn advies zou zijn. probeer de vps waarvan je denkt dat die bij jou past.. past deze niet bij je? next one! :P zo kom je het snelst erachter welke geschikt is voor jou.
Ja, maar hoe weet ik in 1e instantie welke bij mij past... :-s
Er zijn heel veel aanbieders en ook heel veel van die controlpanels.

Het voordeel van een managed VPS zou moeten zijn dat de hostingpartij ook ervoor zorgt dat e.e.a. up to date en veilig is, maar volgens mij doet mijn hostingpartij daar weinig aan. Dus wat dat punt betreft kun je het net zo goed zelf doen. Alleen ik ben niet zo heel technisch en daarom zoek ik een panel wat makkelijk werkt. Ik wil dus verschillende domeinnamen aan mijn VPS kunnen koppelen en ieder domein moet ook e-mail kunnen hebben. Lastig om de juiste keuze te maken.

[size=xsmall]Toevoeging op 03/12/2013 01:21:36:[/size]

P.S. Ik zie op de website van directvps.nl geen mogelijkheid om een domeinnaam te kopen. Kan dat niet?
Ik heb mijn domeinen bij transip staan.
Dus in zekere zin is dat zo ongeveer het enige controlpanel. :-)

Nee dat lieg ik voor email gebruik ik iredmail. Is een kriem om alles betreffende mail te installeren dus daarom die keuze.

De rest doe ik handmatig.
Volgens mij is domeinen niet hun prioriteit, maar je kan het altijd vragen. Qua backup kan je enkele dagen terug uit mijn hoofd, en support is snel en kundig.

Reageren