Door
Ozzie PHP
op 02-12-2013 14:02
gewijzigd op 02-12-2013 14:04
8.611 views
Ola mensen,
Ik huur momenteel een kleine VPS. Deze kost me ca. € 25,- per maand. Ik heb geloof ik iets van 25GB schijfruimte, 512 MB intern geheugen. Dataverkeer per maand is geloof ik iets van 250gb.
Nu ben ik heel benieuwd of er betere/prettigere/handigere admin-panels zijn. Mijn VPS werkt op basis van cPanel (voor het beheer van de websites), WHM (beheer van de user accounts, beveiliging, php instellingen e.d.) en Power Panel (basis server beheer). Ik vind dit niet altijd even prettig werken en ben benieuwd welk admin-panel jullie aanraden in combinatie met welke provider.
Omdat ik mijn VPS niet commercieel benut, wil ik graag wat minder geld kwijt zijn aan maandelijkse kosten (in ieder geval niet meer kosten dan dat ik nu heb). Daarnaast is het zo dat ik het idee heb dat mijn website soms traag opstart, het duurt een paar seconden voor ie "wakker" wordt. Vandaar dat ik benieuwd ben of jullie nog aanraders hebben voor een goede provider met een goed/handig admin panel.
Wat ik belangrijk vind, is dat ik bijv. makkelijk php.ini instellingen kan aanpassen, dat ik makkelijk kan upgraden naar de nieuwste php versie e.d. Daarnaast moet ik aan 1 vps meerdere domeinnamen kunnen koppelen en moet er webmail aanwezig zijn.
Mochten jullie tips hebben dan hoor ik het graag zodat ik me er eens in kan gaan verdiepen.
>> Volgens mij is domeinen niet hun prioriteit, maar je kan het altijd vragen. Qua backup kan je enkele dagen terug uit mijn hoofd, en support is snel en kundig.
Heb je het nu over transip of over directvps?
By the way... als ik wil leren hoe ik uit het niets een kale server kan installeren, weet iemand dan een goed boek of een goede tutorial waar alles in staat? Dus hoe je een OS installeert, welk OS je het beste kunt gebruiken, hoe je APACHE server installeert, hoe je een controlpanel en e-mail installeert enz. Kortom... een boek of tutorial die je als het ware aan de hand meeneemt en waarbij je aan het eind van de rit een volledig werkende VPS hebt?
De domeinen koppelen is in het controlpanel heel simpel bij transip.
Dat kan je een aap nog leren.
Wat ik heb gedaan is een oud pctje gepakt en gewoon begonnen. Na 100 keer het in de soep te laten lopen leer je heel veel.
Alle kennis heb ik gewoon van het net.
Het werkt niet met een boek.
Je komt altijd dingen tegen die net even anders zijn. Er bestaat niet zo iets als:
Zo moet het en dan is het goed.
Goede aanbieders van een vps zijn oa: TransIp, IntoVPS, etc.
Wanneer je wilt experimenteren met (virtuele)servers, maak gebruik van programma's als Virtualbox (gratis), of VMWare Fusion (Mac) / Workstation (Windows), hierop kan je ongelimiteerd fouten maken, experimenteren, etc.
Verder kan ik je als controlpanel adviseren om Ajenti te gebruiken, dit is een betrekkelijk nieuw, maar zeer (visueel) geavanceerd controlpanel voor hetgeen jij zoekt.
Wanneer je liever hebt dat het beheer uit handen genomen wordt, zou ik gaan voor een managed vps, maar helaas zijn hier altijd hogere kosten aan verbonden. Ik kan je dit wel aanbieden, maar stuur mij dan even een pm, om het een en ander door te nemen.
Ik heb nu een managed VPS, maar ik vraag me dus af of er betere en eventueel goedkopere oplossingen zijn dan die ik nu heb. Ik kan het wel allemaal zelf uitzoeken, maar ik heb daar nu nog niet de tijd voor. Lijkt me overigens wel leuk om het zelf allemaal te kunnen, maar misschien moet ik me dan eerst gaan verdiepen in hoe Linux werkt. Ik heb geen flauw idee hoe je een OS moet installeren en vervolgens ook nog een admin-panel, e-mail, firewall enz. Het lijkt me behoorlijk ingewikkeld. Geen idee of het dat ook is??
Zelf heb ik ontzettend goede ervaringen met Leaseweb. Ik heb zelf geen VPS maar een eigen server draaien (collocated). Goede support en nooit problemen. Ik heb zelf nooit een VPS gehad, maar ik denk dat Leaseweb ook goede VPSen verkoopt. Directadmin kan je los aanschaffen voor 5,- per maand.
Ik heb nu een managed VPS, maar ik vraag me dus af of er betere en eventueel goedkopere oplossingen zijn dan die ik nu heb. Ik kan het wel allemaal zelf uitzoeken, maar ik heb daar nu nog niet de tijd voor. Lijkt me overigens wel leuk om het zelf allemaal te kunnen, maar misschien moet ik me dan eerst gaan verdiepen in hoe Linux werkt. Ik heb geen flauw idee hoe je een OS moet installeren en vervolgens ook nog een admin-panel, e-mail, firewall enz. Het lijkt me behoorlijk ingewikkeld. Geen idee of het dat ook is??
Bij DirectAdmin gaat alles automatisch.
Een kale server is het enige. Dan volstaat het om install.sh te runnen waarna je koffie kan drinken ;-)
Daarna volgt wel wat extra fijn-tuning, maar daar zijn zat tutorials over te vinden.
@Aar: ah, oké dat klinkt wel goed. Kan je met DirectAdmin ook je server restarten e.d.? En kun je bijv. ook je php.ini aanpassen? Of doe je dat soort dingen nog steeds via de commandline?