Google wilde WhatsApp ook kopen, voor een bedrag van maximaal 7,3 miljard euro. Dat meldt een verslaggever van CNN op basis van twee anonieme bronnen. Facebook koopt WhatsApp voor 11,6 miljard euro.
Het is inderdaad een hoog bedrag, maar hiermee hebben ze wel zeker 400 miljoen mobiele nummers in bezit...
Interessant. Ik vraag me af of ik hier (via de Algemene Voorwaarden) toestemming voor heb gegeven. Of zouden er straks nieuwe Algemene Voorwaarden komen die je moet gaan bevestigen? Zoiets als dit:
Geachte klant,
Whatsapp is overgenomen door Facebook en de volgende Algemene Voorwaarden zijn van toepassing:
Bla bla bla bla bla bla bladie bla bla bla bladie blablabla bla bla bla bla bla bla bladie bla bla bla bladie blablabla blablabla bla bla bla bla bla bla bladie bla bla bla bladie blablabla bla bla bla bla bla bla bladie bla bla bla bladie blablabla bla bla bla bla bla bla bladie bla bla bla bladie uw telefoonnummer en al uw gesprekken worden eigendom van Facebook en kunnen op iedere door Facebook gewenste manier commercieel worden ingezet, doorverkocht en uitgebuit blablabla bla bla bla bla bla bla bladie bla bla bla bladie blablabla bla bla bla bla bla bla bladie bla bla bla bladie blablabla bla bla bla bla bla bla bladie bla bla bla bladie.
>> Ik vraag me af of ik hier (via de Algemene Voorwaarden) toestemming voor heb gegeven.
Heb je ooit in de algemene voorwaarden toestemming gegeven dat het bedrijf achter de website/app jouw inlognaam (in whatsapp is je inlognaam je telefoonnummer) mag weten?
>> Heb je ooit in de algemene voorwaarden toestemming gegeven dat het bedrijf achter de website/app jouw inlognaam (in whatsapp is je inlognaam je telefoonnummer) mag weten?
Ik zou het je niet kunnen vertellen. Waarschijnlijk wel. Maar heb ik daarmee diezelfdetoestemming ook aan Facebook gegeven?
Facebook is nu officieel de eigenaar van Whatsapp en daarvoor gelden dus dezelfde voorwaarden als je ooit voor WhatsApp alleen als bedrijf hebt gegeven.
En natuurlijk geef je geen expliciete toestemming voor het onthouden van je inlognaam, dat is naast je wachtwoord 1 van de 2 dingen die altijd nodig zijn, daarvoor geef je impliciet al toestemming door een account te maken.
Het is maar net wat je verstaat onder "onthouden". Als mijn tel.nr. gecodeerd in een database staat is er niks aan de hand. Het wordt een ander verhaal als mijn tel.nr. straks gekoppeld wordt aan mijn naam en op wat voor wijze dan ook commercieel geƫxploiteerd gaat worden. Heb ik daar wellicht ooit impliciet toestemming voor gegeven? Ik hoop maar van niet, want wie weet wat Facebook dan ooit met deze gegevens gaat doen.
Na het te horen heb ik ben ik al eigenlijk vast besloten een einde te maken aan het gebruik whatsapp. Heb persoonlijk iets tegen Facebook. Hou graag me berichten van mijzelf.
Na het te horen heb ik ben ik al eigenlijk vast besloten een einde te maken aan het gebruik whatsapp. Heb persoonlijk iets tegen Facebook. Hou graag me berichten van mijzelf.
Dus wat wordt het? Lime ofzo?
Telegram Messenger, vergelijkbaar met Whatsapp en dit is geen made in US product waardoor ook de NSA niet met je meeleest..... ;-)
Ik snap niet waarom veel mensen Telegram als alternatief noemen. Ja ze coderen de berichten, maar de app is wel van de Russische 'facebook'. Waarom is dat wel betrouwbaar?
Ik zou het liefst gaan voor Heml.is, van de makers van the pirate bay, alleen is deze app nog volop in ontwikkeling en zal zo goed mogelijk dichtgetimmerd worden.
Nooit whatsapp gehad, weet niet eens wat het is en hoe het werkt. Ik heb me altijd prima kunnen redden met hangouts van Google. Die is namelijk ook direct gekoppeld aan G-talk en zet de backups van je berichten in je gmail. Ik ga whatsapp niet missen ofzo, maar merk wel dat mensen nu massaal op een andere chatdienst gaan stappen. Zijn er hier ook mensen die gaan veranderen van chatdienst?