Hey,

Ik heb tijd over en dus is het tijd om een programmeertaal te leren. Ik heb veel gehoord over XML, en ik dacht, laat ik dat dan maar gaan leren.

Voordat ik hieraan begin wil ik eerst aan jullie vragen wat jullie ervaring met XML is.

Is XML wel zo'n geweldinge taal zoals ik mensen hoor zeggen? Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? Waar kan je XML het best voor gebruiken?

Thnx voor de reacties, :-)
Bienze
XML word vaak(altijd) gebruikt voor rss meer weet ik er ook niet van ^^.
Ik gebruik het wel eens om informatie uit te wisselen tussen server-server of server-client. Om nou helemaal je opmaak te maken in xslt en dan de inhoud in xml, nee, daar ben ik nog niet zo wilt van.

Voor dat wat ik eerder zei, daar is het zo ontzettend heerlijk voor, aangezien het vrij gemakkelijk te verwerken is in verschillende programmeertalen.

Even voor de duidelijkheid: xml is een structuur, niet een programmeertaal. Je kan er dus geen programma's in schrijven zoals in PHP. Maar het is zeker ideaal om data in op te slaan.
Ik ben er een paar dagen geleden ook mee begonnen, maar eigenlijk ben ik er ook niet meer zo wild van. Ik weet ook nog niet zeker of ik er wel mee verder ga, want ik wil eigenlijk alleen maar gewoon een website maken. Misschien dat het voor andere dingen wel handig is, maar zoals ik het nu heb, schrijf ik dus eerst een soort document met XML en dan maak ik er met XSLT weer (X)HTML van, dus nu vraag ik me een beetje af hoe nuttig dat nou eigenlijk is.
Aan de andere kant is het denk ik wel flexibeler, want nu kun je de data (XML) met verschillende templates (XSLT) op verschillende manieren weergeven. Maar ik denk dat ik nu maar even ga bekijken in hoeverre dat ook gewoon met CSS kan.

Maar goed, als je er andere dingen mee wilt dan websites maken, dan is het geloof ik wel de moeite waard. Bovendien vind ik het eigenlijk wel vrij simpel en heb ik het in één dagje min of meer geleerd (XML en XSLT). Ik ben nu natuurlijk geen expert ofzo en er zijn vast heel veel dingen die ik niet weet of goed doe, maar ik ben nog niet echt veel problemen tegengekomen. Behalve dan natuurlijk dat ik het gewoon een stuk minder snel kan maken dan HTML, maar dat is logisch, want ik ben net pas begonnen.
XML is geen programmeertaal, maar een opmaaktaal!
Weet iemand waar ik info kan vinden over XML <-- > RSS, want ik zou wel een eigen RSS feed willen hebben. of zou je me dit afraden.
Zoja, wat kan ik daarvoor in de plaats doen, dat even goed werkt.
Zonee, bedankt ^^'
Aha,

Ja, ik had dus in gedachten om iets (ik weet nog niet wat) te maken met XMLHTTPrequests en daar achter dan XML voor de werkelijke data.

Bestaan er in XML ook mogelijkheden tot zoeken zoals in een database? Of is het echt gewoon een structuur voor de data die opgemaakt 'moet' worden?
XML is bijna een database. Via Xpath (in xslt bijv) en javascript kan je er mee doen wat je maar wilt.

Waar info te vinden over RSS? AllRSS ^^,

@Legolas: XML is ook geen opmaaktaal, dat is XSLT of CSS. XML is een, tja, datastructuurtaal?
Hmm, talen die ik nog echt wil gaan leren:

XML: ik ben van plan er binnen kort aan te beginnen
C++: voor mijn 20e ;)
ASP: Van horen zeggen net iets als PHP ofzo...

PHP en Javascript kan je denk ik niet binnen 10 jaar zijn uitgeleerd :p
Extensible Markup Language (XML) :). Persoonlijk ben ik het met je eens Jelmer, maar ja de naam zegt het al :P.
Ja, dat is waar. Ik denk dat ze dat bedoelen van hoe je de informatie opmaakt in de database, dus hoe je database eruit ziet. Zo zou CSF (comma separated file) ook een Markup Language zijn, alleen is die niet bepaald makkelijk extenable.

In XML definieer je dus als het ware wat de gegevens zijn, en haal je alleen de gegevens op die je wilt gaan gebruiken. In een CSF moet je altijd alle gegevens ophalen (met bijv. explode()), en staat niet duidelijk aangegeven welke informatie nou wat is.
Das is volgens mij het grootste voordeel van XML. Het is iig de hoofdreden waarom ik het gebruik (af en toe).

Reageren