Hey,

Ik heb tijd over en dus is het tijd om een programmeertaal te leren. Ik heb veel gehoord over XML, en ik dacht, laat ik dat dan maar gaan leren.

Voordat ik hieraan begin wil ik eerst aan jullie vragen wat jullie ervaring met XML is.

Is XML wel zo'n geweldinge taal zoals ik mensen hoor zeggen? Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? Waar kan je XML het best voor gebruiken?

Thnx voor de reacties, :-)
Bienze
Ik vind XML super. Je kunt ermee communiceren tussen verschillende applicaties op alle platforms terwijl je alle uitbreidings- en koppelingsmogelijkheden open houdt. Verder kun je er een "database" mee aanleggen zonder dat er enige vorm van database-server aan hoeft te staan. En weer met het voordeel dat het overal aan te koppelen is.

Om nu een website volledig met XML te maken is naar mijn mening niet handig. Maar voor exporteren, importeren en koppelen is XML perfect.

XML is ook de toekomst. De nieuwe Office van Microsoft gaat bijvoorbeeld helemaal over op XML. Er komen dan ook .docx en .xslx (etc) extensies. Verder zijn uiteraard de RSS feeds zeer populair en is Google ook hard bezig XML een entree te laten maken in hun systeem.
En we hebben natuurlijk nog de XML-RPC, SOAP en al die andere 'protocollen' om informatie tussen servers uit te wisselen. Allemaal XML.
Overigens is het CSV, comma separated values :P
Als je XML gebruikt als database, dan is dat toch ontzettend langzaam lijkt me? Want in principe is XML gewoon een gestructureerd plain-text bestand, dus je moet het gewoon regel voor regel doorlopen om te vinden wat je zoekt (met een SELECT bijvoorbeeld).

Of heb ik het mis?
Daar is XPath voor uitgevonden, welke dat in feite heel snel doet. Maar XML is niet bedoeld om als database te gebruiken, maar meer als middle-layer om informatie uit te wisselen naar andere systemen.

Voordeel t.o.v. CSV is dat je informatie kunt nesten, dat gaat met CSV eigenlijk niet.

Textfiles als DB gebruiken is altijd een slecht idee, een database is gewoon veel sneller.
Zoals ik al eerder zei, ben ik nu dus een beetje bezig met XML en ik heb al een aantal tutorials gelezen en wat daar in staat snap ik over het algemeen wel, alleen eigenlijk weet ik niet zo goed waar ik het nou goed voor kan gebruiken.

Want zoals ik het nu begrijp, is het vooral handig om informatie op te slaan, maar daar gebruiken de meeste mensen (sitebouwers) volgens mij toch een database voor, dus er zal vast wel iets anders zijn waar XML handig voor is.

Ik heb denk ik gewoon echt een concreet voorbeeld nodig. Bijvoorbeeld: als je een forum/website zou maken met XML, XSLT, XML Schema's/DTD's (en PHP), hoe zou je dat dan doen? Alleen zoiets kan ik niet vinden op internet. Is er hier misschien iemand die zoiets heeft gemaakt en het niet erg vindt om zijn broncode openbaar te maken? Misschien een idee voor een tutorial/script...
Legolas schreef op 27.08.2005 22:02
XML is geen programmeertaal, maar een opmaaktaal!

XML is een geen opmaaktaal of een programeer taal. Het is gewoon plaintext dat op zo'n manier wordt geplaatst. Dat XST de opmaak kan maken. Eigelijk is het meer formaat om data over te brengen van server naar client, en van clien naar de server en tussen servers.

(Mijn ervaring met XML is startpagina's maken)
Ik gebruik XML als tussenlaag tussen mijn chatscript en de server. Chatscript werkte via javascript en xmlhttprequest, dus dan is xml wel makkelijk te parsen. Bevalt me veel beter dan CSV-achtige dingen.

(Helaas heb ik ooit een keer iets verkeert verandert, en krijg ik hem niet meer aan de praat :'( )
Dus, je kan XML files direct aan de eindgebruiker tonen (met stylesheet dan) en je kan het als tussenlaag gebruiken zoals jelmer hierboven schrijft.

* Die tussenlaag is neem ik aan gewoon een .php bestand dat je aanroept die de xml tags voor je klaar zet? of heb ik het mis...
Jep (of een asp, jsp enz..)

Reageren