Ola,

Op deze pagina vind je de downloads voor Putty: http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html

Ik vraag me af of ik de versie nodig heb onder het kopje "For Windows on Intel x86" (putty.exe) of de versie onder het kopje "A Windows installer for everything except PuTTYtel" (putty-0.63-installer.exe). Weet iemand dat?
Ik ben zelf ook alleen bekend met Putty, en ik weet nog niet wat voor mij de meerwaarde is van Kitty. Als iemand dat kan verduidelijken hoor ik het graag.

@Jacco:

Zijn die tabs de enige reden? Ik heb maar 1 server, dus voor mij dan geen toegevoegde waarde?
Voor 1 server heeft het inderdaad weinig toegevoegde waarde, maar ik gebruik hem voor 15 servers.

En het ging mij om tabs , iets makkelijker stored sessions beheren beheren en direct files van de server naar de pc verplaatsten met ingebouwde sftp.

Verder zit er nog legio aan mogelijkheden in die ik niet gebruik :P dus bovenstaand (wat allemaal in putty minder geregeld was ten tijde van overstap , weet niet hoe het nu is) waren voor mij de voornaamste redenen om over te stappen
Oké, thanks Jacco.

Wat gebruiken de overige leden hier? Putty, Kitty of iets anders?
> is het net zo veilig als Putty, en als er tzt een nieuwe versie van Putty komt,
> komt er dan ook weer een nieuwe versie van Kitty?

Wat veiligheid betreft: als het een paar jaar kost om een security fix voor PuTTY te krijgen, is KiTTY al snel veiliger. ;-) Ik heb geen idee wat het ontwikkelbeleid van KiTTY is met betrekking tot nieuwe PuTTY-versies, maar het zou me niet verbazen als wijzigingen in PuTTY ook doorgevoerd worden in KiTTY. Het zou me evenmin verbazen als het andersom is. Volgens mij zitten in KiTTY al diverse dingen van de PuTTY-wishlist.

> Wat vind jij trouwens de belangrijkste feature die Kitty wél heeft en Putty niet?

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik PuTTY en KiTTY alleen gebruik als er niets beters voorhanden is, maar een van de pluspunten van KiTTY is dat daar een portable build van is die je (sessie-)instellingen niet opslaat in de Windows-registry maar in een lokale .ini-bestanden, zodat je de boel kan draaien vanaf een USB-stick. Het grote nadeel, wat Jacco al noemt, is dat ook KiTTY geen tabbed interface heeft.

Wat ik ook handig vind aan KiTTY is de autologin-feature, maar die vind ik bij IVT beter geregeld (want daar kun je een master password instellen, automatisch inloggen op een hele groep servers, en gewijzigde wachtwoorden worden automatisch aangepast).

Als je 1 server hebt waar je misschien een uurtje per week op zit te werken, maakt het overigens niet zoveel uit wat voor programma je gebruikt. De echte winst behaal je pas wanneer je zo ongeveer leeft in je terminalpakket.
@Willem:

>> als het een paar jaar kost om een security fix voor PuTTY te krijgen, is KiTTY al snel veiliger.

Bedoel je daarmee te zeggen dat Kitty op dit moment veiligheidsfixes heeft die Putty niet heeft?

Ik zal Putty vooral gebruiken om af en toe iets aan te passen waarvoor ik root-rechten nodig heb. Dan log ik in als niet-root user en maak ik mezelf vervolgens root-gebruiker. Het nadeel vind ik dat er niet een mooie sftp browser aan gekoppeld zit, dus die installeer ik zelf dan eentje (bijv. midnight commander), want ik vind het lastig om via al die commando's het juiste bestand te vinden. Een grafische browser is dan voor mij veel makkelijker.

Het programma dat Jacco noemt (helaas niet gratis) heeft, zo zie ik hier (klik) als je op de knop "Remote edition" klikt, een ingebouwde sftp browser. Ik vraag me af of dat je wanneer je als root-gebruiker bent ingelogd (dus eerst als andere gebruiker en daarna jezelf root-gebruiker maken), je die browser dan ook als root-gebruiker kunt gebruiken. Dat lijkt me wel mooi. Maar helaas is het niet gratis.
http://mobaxterm.mobatek.net/download.html

Personal Edition is wel degelijk gratis ;)

En nee hij neemt je sudo niet mee. Los ik altijd op door een kopie naar tmp te maken , rechten op 777 te zetten, dan terug naar mn gewone gebruiker, kopieren uit temp, rechten goed zetten en file in temp te verwijderen :)
Ah ja, maar is dat niet een heel uitgeklede versie? Of heb je daar genoeg aan? Welke versie gebruik jij?

Weet jij hoe dat zit met die ftp-browser? Als ik in de shell mezelf root rechten geef, kan ik dan die browser als root gebruiken? Dat zou wel heel fijn zijn.

[size=xsmall]Toevoeging op 08/12/2014 11:19:38:[/size]

>> En nee hij neemt je sudo niet mee. Los ik altijd op door een kopie naar tmp te maken , rechten op 777 te zetten, dan terug naar mn gewone gebruiker, kopieren uit temp, rechten goed zetten en file in temp te verwijderen :)

Ah oké. Nog steeds omslachtig dus :( Dan kan ik ook gewoon tijdelijk even WinSCP gebruiken en root login toestaan. Ook omslachtig :-/
Voor vraag 2 zie mn edit, en ik gebruik pro, maar ik weet bijna zeker dat personal voor jou voldoende is :)

ook omdat je eerst putty overwogen hebt en dit al minder functionaliteit heeft dan personal mobaXterm imho
Oké ... maar aangezien die sftp browser niet doet wat ik hoopte ... is er dan nog enige meerwaarde voor mij ten opzichte van Putty/Kitty? En wat zou jij gebruiken, Putty of Kitty?
Daarvoor zou ik me eerst in beiden moeten verdiepen :). En heb wel tijd over op mn werk, maar niet zo veel, dus kan daar helaas geen zinnige dingen over zeggen.

Reageren