Ola,

Op deze pagina vind je de downloads voor Putty: http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html

Ik vraag me af of ik de versie nodig heb onder het kopje "For Windows on Intel x86" (putty.exe) of de versie onder het kopje "A Windows installer for everything except PuTTYtel" (putty-0.63-installer.exe). Weet iemand dat?
oke :)
> Bedoel je daarmee te zeggen dat Kitty op dit moment veiligheidsfixes heeft die Putty niet heeft?

Op dit moment zal dat wel meevallen, omdat KiTTY is gebaseerd op een vrij recente versie van PuTTY. Als de updatefrequentie van PuTTY echter in de toekomst net zo is als in het verleden, dan verwacht ik dat de actieve forks van Putty (KiTTY is niet de enige fork) inderdaad zullen gaan voorlopen met veiligheidsfixes.

> Dan kan ik ook gewoon tijdelijk even WinSCP gebruiken en root login toestaan.

WinSCP ondersteunt sudo. Zie ook een post die ik een maand of wat geleden heb gedaan op dit forum: http://www.phphulp.nl/php/forum/topic/lek/95992/3/#689908
Willem, kun jij in kleutertaal uitleggen hoe ik dat in WinSCP zou moeten doen dan, want jouw eerdere uitleg snap ik niks van. Dat ligt niet aan jou overigens, maar aan mij.

Wat ik graag zou willen is dat ik met WinSCP als een normale user kan inloggen (ozzie) én tevens als root user, maar dan zonder dat PermitRootLogin is ingeschakeld. Er zijn dan dus in WinSCP eigenlijk 2 users waaruit ik kan kiezen.

Is dat mogelijk?
Thanks John, ik wil daar wel mee verder. Maar ik snap nog niet hoe ik zoiets moet aanpakken. Het is nog wat teveel abracadabra voor mij. Vandaar ook mijn roep om een uitleg in kindertaal. Wat moet ik installeren en hoe moet ik e.e.a. aanroepen ...
Tijd voor een howto van Willem dus. Wij gebruiken geen WinScp.
Even snel gelezen op het url van eerder:
With SCP protocol, you can specify following command as custom shell on the SCP/Shell page of Advanced Site Settings dialog: sudo -s

Je moet dus in Winscp op je peeceetje in de SCP/Shell page van WinScp een command plaatsen: sudo -s
Voorwaarde is dan wel dat je op je server als user ozzie ingelogd sudo mag doen.
in /etc/sudoers moet staan: yourusername ALL=NOPASSWD: ALL
Thanks John. Maar waar komt dan het wachtwoord van de root te staan? Of hoef je dat niet meer in te geven? Wat is SCP eigenlijk? Ik dacht dat het SFTP was ... :-s
SCP is Secure Copy Protocol
Je hoeft het root password nergens te plaatsen.
Je moet dus twee dingen doen, volgens http://winscp.net/eng/docs/faq_su
1. In Winscp een nieuwe sessie, bijv onder user ozzie, aanmaken en onder advanced bij Shell: sudo -s invullen, sessie opslaan.
2. Op je server in /etc/sudoers moet staan: ozzie ALL=NOPASSWD: ALL
Dit laatste geeft ozzie toestemming om root te worden zonder password.
Nu kan je winscp opstarten en aansluitend wordt je root zoals Willem beschreef
Ik heb zojuist winscp geinstalleerd en getest, fraaie oplossing.

==> hoe stuur ik hier een plaatje mee van de advanced options ter voorbeeld?
>> ==> hoe stuur ik hier een plaatje mee van de advanced options ter voorbeeld?

Tussen *img* tags plaatsen :) (alleen dan met de gebruikelijke vierkante haakjes)

[size=xsmall]Toevoeging op 08/12/2014 20:52:52:[/size]

>> 2. Op je server in /etc/sudoers moet staan: ozzie ALL=NOPASSWD: ALL

Waarin dan? In een bestaand bestand? Is sudoers een bestaand bestand? En ik moest toch ook OpenSSH hebben of zoiets? Of is dat niet nodig?

Is het trouwens niet gevaarlijk dat user ozzie nu root rechten kan krijgen zonder wachtwoord?
Nee, voor SCP heb je verder niets (geen OpenSSH) nodig op je server
en /etc/sudoers is een file.

Winscp instelling:

Reageren