Ik vraag me af of ik de versie nodig heb onder het kopje "For Windows on Intel x86" (putty.exe) of de versie onder het kopje "A Windows installer for everything except PuTTYtel" (putty-0.63-installer.exe). Weet iemand dat?
> WinSCP heeft nergens ingebouwde functionaliteit om rechtermuistoets create directory te doen.
Rechter muisknop -> New -> Directory
> Die komt er ook niet spontaan in met de extra zaken die Willem uitgelegd heeft en waarvan ik vooralsnog
> niet begrijp waar die voor nodig zijn.
Nou, om te beginnen: SCP is een legacy protocol en waar mogelijk wordt de voorkeur gegeven aan SFTP. SFTP is een veel uitgebreider protocol, zo uitgebreid zelfs dat je er een compleet file system mee kunt maken (SSHFS, om er meteen maar eentje te noemen). In ieder geval is in de specs te lezen dat het aanmaken van directories wordt ondersteund.
SCP zelf ondersteunt alleen maar het domweg kopiëren van bestanden, maar een specifieke implementatie kan extra functionaliteit toevoegen. Het eindresultaat is echter iets dat niet betrouwbaar werkt, want afhankelijk van de gebruikte server- en clientsoftware.
Overigens merkte ik daarnet dat het aanmaken van remote directories met WinSCP over een gesudo'de SCP-verbinding bij mij ook werkt. De foutmelding die ik kreeg bleek van het ophalen van de directory-listing te zijn. Het netto effect is hetzelfde: je kan niets met die nieuwe directory. ;-)
Al met al geef ik dus toch de voorkeur aan SFTP. En of dat via FileZilla of via WinSCP is, maakt me niet eens zoveel uit. Behalve dan als je met sudo wilt werken, want dat wordt volgens mij niet ondersteund door FileZilla.
>> De foutmelding die ik kreeg bleek van het ophalen van de directory-listing te zijn. Het netto effect is hetzelfde: je kan niets met die nieuwe directory. ;-)
Conclusie: de manier gebruiken zoals door Willem beschreven om te zorgen dat alles werkt. Want met enkel SCP werkt e.e.a. dus niet helemaal zoals zou moeten. Correct?
> de extra zaken die Willem uitgelegd heeft en waarvan ik vooralsnog niet begrijp waar die voor nodig zijn
Ik bedenk me ineens dat je hier wellicht ook mijn requiretty-setting in de sudoers-file mee zou kunnen bedoelen. Als je kijkt in de FAQ van WinSCP waar de sudo-instellingen worden uitgelegd (de url die ergens aan het begin van dit draadje werd genoemd) dan zie je helemaal onderaan een verwijzing naar die instelling staan.
De FAQ suggereert dat de instelling !requiretty (dus: geen tty nodig) standaard is. Dat zal bij sommige Linux-distributies (ik denk aan Ubuntu) zo zijn, maar in ieder geval bij Fedora en CentOS is requiretty (dus: wél een tty nodig) de standaard instelling. Daar moet je dan ook een !requiretty aan je sudoers-file toevoegen om de sudo-constructie via scp/sftp te laten werken. In het kader van het expliciet maken van je instellingen vind ik het geen slechte werkwijze om de instelling ook op te nemen op systemen die het niet vereisen.
Inderdaad maar ook yum install openssh-server, Ozzie denkt ook dat hij nog een OpenSsh server moet installeren maar als hij met putty over ssh werkt dan heeft hij al een ssh service.
Ik werk hier met een debian distro op raspberry en die had wel enig bezwaar tegen het aanpassen van sudoers file. Dus die requiretty-setting is wellicht wat netter. Verder kan ik alles doen wat wenselijk is met die aangemaakte directory.
==>> SCP is een legacy protocol en waar mogelijk wordt de voorkeur gegeven aan SFTP
Nee hoor, ik werk beroepsmatig met ruim honderd Linux servers (RedHat) en we werken nergens met ftp of sftp (geen ftp servers available). We kopieren van en naar servers op command line met: scp [filename] username@targetserver:/directory en dsergelijke. Uiteraard hebben we ook een centrale library mount waarop alle installables staan.
>> Inderdaad maar ook yum install openssh-server, Ozzie denkt ook dat hij nog een OpenSsh server moet installeren maar als hij met putty over ssh werkt dan heeft hij al een ssh service.
John, wat bedoel je? Die openssh-server heb ik toch nodig om de sftp server te laten werken in WinSCP? :-s
> maar als hij met putty over ssh werkt dan heeft hij al een ssh service.
Daar heb jij weer een punt. Het kan overigens geen kwaad om een yum install te doen als het betreffende package al is geïnstalleerd. In het beste/ergste geval is er een update en wordt het package bijgewerkt.
> Nee hoor, ik werk beroepsmatig met ruim honderd Linux servers
Dat er nog met SCP gewerkt wordt wil niet zeggen dat het geen legacy-software is. Ik zou willen dat ik een cent kreeg voor elke computer die nog onder Windows XP draait... ;-)
> en we werken nergens met ftp of sftp (geen ftp servers available)
Even voor de volledigheid: SFTP heeft niets te maken met FTP. Je hebt er dus ook geen FTP-server voor nodig. Alleen een SSH-daemon. En die heb je voor SCP ook nodig. Sterker nog: sommige implementaties van SCP gebruiken onder water SFTP...
[size=xsmall]Toevoeging op 09/12/2014 23:55:26:[/size]
> John, wat bedoel je? Die openssh-server heb ik toch nodig om de sftp server te laten werken in WinSCP?
Hij bedoelt dat als je gebruik maakt van SSH, er een sshd-proces moet draaien. sshd is (net als sftp-server) onderdeel van het package openssh-server. Oftewel: sftp-server is in jouw geval al geïnstalleerd en die stap van de instructies kun je dus overslaan.
Euh ... oké, dus die "yum install openssh-server" komt te vervallen? Maar de rest blijft dus exact hetzelfde? Dus ook "sudo /usr/libexec/openssh/sftp-server"?