Maakt het nu in mijn mailprogramma iets uit of ik als pop-server domein.nl of pop.domein.nl instel? Of zal dit allebei werken? Of moet er dan ook een virtual host zijn die het "pop" subdomein opvangt? Of is dat in het geval van e-mail niet van toepassing?
Ivo, thanks voor de toelichting. Ik zit nu bij Versio en wil een sjabloon aanmaken. Hoe het nu werkt, heb ik wel zo'n beetje door. Het gaat me vooral even om de "finesses", de puntjes op de i. Ik begrijp dat je een website op de ene, en je mail op de andere server kunt hebben staan. Ik wil nu een template maken waarbij alles op 1 en dezelfde server staat (aangezien ik maar 1 server heb).
Nu is mijn vraag de volgende. Stel mijn IP-adres is 1.2.3.4 dan kan ik het hoofddomein en www subdomein als volgt instellen. Zo:
Voor het www subdomein gebruik ik nu een CNAME-record dat verwijst naar het hoofddomein. Wat is nu wenselijk? In het laatste geval hoef ik maar 1 keer een IP-adres in te vullen, maar ik vraag me af of het vertragend werkt.
in principe heb je bij de lookup in het geval van CNAME 2 acties nodig: 1 om te vragen "wat is www.domein.nl?" en 1 "en wat is dan het ipadres van domein.nl?"
Werkt dus ietsje trager. Maar denk ik niet merkbaar.
Maar aangezien je best vaak de www gaat opvragen, zou ik daar wel een A record van maken.
Oké. Want ik las dus ook ergens, maar ik weet niet of ik het goed begreep, dat zodra www.domein.nl wordt opgevraagd, er van de CNAME versie een A-record gecachet wordt en dat het daarom niks uitmaakt, maar wellicht heb ik het verkeerd begrepen. Weet jij dat? Omdat ik een template gebruik maakt het niet zoveel uit of ik een A-record of CNAME gebruik, maar ik wil wel graag een consistente keuze maken.
Ook las ik ergens "Don't forget that if you have a CNAME record for a host, you can't have any other record type for that host in your DNS zone."
Ik denk dat dat is wat Ben van Velzen hierboven bedoelt met "De vraag is of je dit domein ook gebruikt voor je MX records. Als dit het geval is mag dit in geen geval een CNAME record zijn."
Dit ging over mijn vraag met betrekking tot mail: "Is het dan slim om voor mail.domein.nl een A-record in te stellen, en voor webmail.domein.nl een CNAME-record die verwijst naar mail.domein.nl?"
Ik kan van alles een A-record maken, geen probleem. Maar kun jij uitleggen waarom ik GEEN CNAME records moet gebruiken? Zijn die daar niet voor bedoeld ofzo?
Persoonlijk vind ik bijv. dat web.domein.nl een CNAME zou kunnen zijn van www.domein.nl.
Dat is namelijk zo ongeveer hetzelfde.
En waarom zou je sowieso een CNAME willen gebruiken?
Zo vaak zal het ip-adres niet veranderen.
En mocht het ooit veranderen dan 1 keer ^C en op de rest x keer ^V.
>> En waarom zou je sowieso een CNAME willen gebruiken?
Zodat je inderdaad geen extra IP-adres hoeft te typen. Dat is het enige. Dan hoef ik alleen 1x een IP-adres voor het hoofddomein in te stellen, en 1x voor de mail. Maar als er een goede reden is om A-records te gebruiken dan doe ik dat uiteraard! Het was/is me alleen niet helemaal duidelijk wanneer je dan eigenlijk een CNAME moet gebruiken. Bijv. je kan dit doen:
domein.nl A 1.2.3.4
blog.domein.nl A 1.2.3.4
ftp.domein.nl A 1.2.3.4
pop.domein.nl A 1.2.3.4
smptp.domein.nl A 1.2.3.4
mail.domein.nl A 1.2.3.4
Volgens mij kan je die CNAME zien als een variabele waarbij je de IP-adres overneemt van het domein die je eraan koppelt.
Dit zou geen merkbaar verschil moeten opleveren, maar constructief lijkt me het laatste beter, zodat je bij het aanpassen van je al je IP-adressen geen typfout o.i.d. maakt waardoor een belangrijke server opeens offline is.