Ik snap een dingetje met dns nog niet helemaal.

Stel ik heb 2 A-records:

1) domein.nl 1.2.3.4
2) pop.domein.nl 1.2.3.4

Maakt het nu in mijn mailprogramma iets uit of ik als pop-server domein.nl of pop.domein.nl instel? Of zal dit allebei werken? Of moet er dan ook een virtual host zijn die het "pop" subdomein opvangt? Of is dat in het geval van e-mail niet van toepassing?
Ik las ook nog zoiets dat een CNAME host niet al mag voorkomen in een ander record, maar dat begrijp ik niet heel goed.

Stel je hebt:

mail.domein.nl A 1.2.3.4
domein.nl MX mail.domein.nl
webmail.domein.nl CNAME mail.domein.nl

Mag die laatste regel wel of niet?
Die laatste regel is geen enkel probleem. Het staat alleen vreemd omdat webmail een webserver impliceert en geen mailserver.
Een CNAME moet je zien als een alias.
Correct. En desgewenst mag die alias zelfs naar buiten je domein wijzen, bijvoorbeeld:
www IN CNAME www.google.com
Ozzie PHP op 21/07/2015 13:15:39

Ik las ook nog zoiets dat een CNAME host niet al mag voorkomen in een ander record, maar dat begrijp ik niet heel goed.

Ik denk dat ze zoiets bedoelen:

domein.nl MX mail.domein.nl
webmail.domein.nl A 5.6.7.8
mail.domein.nl A 1.2.3.4
Oké ... maar gebruik je een CNAME dan niet om simpelweg IP-adressen te "kopiëren"? Of is het daar niet voor bedoeld?

Mijn idee van deze regel:

... was dus dat webmail.domein.nl op dezelfde server staat als mail.domein.nl. Anders gezegd, ze hebben hetzelde IP-adres. Ik hoef nu slechts eenmaal het IP-adres voor de mailserver op te geven, en de webmail "gaat automatisch mee". Dat was de gedachte. Maar zo is het dus niet bedoeld?
Klopt. De reden hiervoor is ook heel eenvoudig. Stel je voor dat je gebruik maakt van round-robin DNS:
www.domein.nl IN A 1.1.1.1
www.domein.nl IN A 1.1.1.2
www.domein.nl IN A 1.1.1.3
www.domein.nl IN A 1.1.1.4

Als je hier nog een CNAME aan zou toevoegen zou DNS resolutie praktisch onmogelijk worden, omdat er dan eenvoudiger lussen gelegd kunnen worden via 2 of meer "hops".
>> Ik denk dat ze zoiets bedoelen:

Ah oke, dat zou inderdaad kunnen.
Ozzie PHP op 21/07/2015 13:24:13

Oké ... maar gebruik je een CNAME dan niet om simpelweg IP-adressen te "kopiëren"? Of is het daar niet voor bedoeld?

Mijn idee van deze regel:

... was dus dat webmail.domein.nl op dezelfde server staat als mail.domein.nl. Anders gezegd, ze hebben hetzelde IP-adres. Ik hoef nu slechts eenmaal het IP-adres voor de mailserver op te geven, en de webmail "gaat automatisch mee". Dat was de gedachte. Maar zo is het dus niet bedoeld?

Nope, het is "bedoeld" om services van gelijk niveau te onderscheiden. Webmail zal praktisch nooit mee gaan met een mailserver, omdat dit een webserver activiteit is. De reden om mail van web te scheiden is juist omdat je deze twee niet samen wilt hebben.
@Ben:

Ah oke ... ik werk met Plesk, en dan zou het vrij logisch kunnen zijn om (eventueel) een mailserver en webserver op dezelfde server te hebben staan, en de website op een andere.

Maar als ik het dus goed begrijp duiden we met CNAME dezelfde "services" aan. En wat is dan wijsheid wat betreft domein.nl en www.domein.nl? Het gaat hier beide om de webservice. Gebruiken we nu voor www een A-record of een CNAME?

Reageren