Het is lang gelden maar zoals ik van jullie de tip heb gekregen ben ik begonnen aan de hand van deze video een formulier te bouwen lekker om te beginnen het gaat om deze video: https://www.youtube.com/watch?v=g_r4a-DXA7c

en dit is mijn code:

<?php

function validate ($name, $email, $subject, $message)
{
	$error = '';

if($name ==  '')
		$error = 'U hebt geen naam opgegeven';

if (!filter_var($email, FILTER_VALIDATE_EMAIL)) 
		$error = 'U hebt geen emailadres opgegeven opgegeven';

if ($subject ==  '')
		$error = 'U hebt geen onderwerp opgegeven opgegeven';

if ($message ==  '')
		$error = 'U hebt geen bericht ingevoerd opgegeven';

return $error;
}

$name = '';
$email = '';
$subject = '';
$message = '';

if($_SERVER['REQUEST_METHOD'] == 'POST' )
{
	//FORMULIER IS VERZONDEN

$name = $_POST['name'];
	$email = $_POST['email'];
	$subject = $_POST['subject'];
	$message = $_POST['message'];

$error = validate($name, $email, $subject, $message);

if(error != '')
		echo $error;

}

?>

<!doctype html>
<html>
<head>
<meta charset="utf-8">
<title> Contact </title>
<style>
textarea, div, label, input[type=text] {
	font-family:Arial, Helvetica, sans-sarif;
	font-size:18px;
	width:300px;
}
textarea
input[type=text] {
	font-size 14px;
}
textarea {
	height:200px;
}
</style>
</head>

<body>
<div>
<h1>Contact </h1>
<form action="" method ="post">
<label for= "name">Naam:</label><input type="text" id="name" name="name" value="<?php echo $name; ?>" />
<label for= "email">Email:</label><input type="text" id="email" name="email" value="<?php echo $email; ?>" />
<label for= "subject">Onderwerp:</label><input type="text" id="subject" name="subject" value="<?php echo $subject; ?>" />
<label for="message">Bericht:</label> <textarea id="message" name="message"><?php echo $message; ?></textarea>
<input type="submit" value ="verzenden" />
</form>
</div>
</body>
</html>

Ik krijg deze foutmelding: Notice: Use of undefined constant error - assumed 'error' in on line 40 als ik de foutmelding wil testen maar volgens mij is het goed wie is er bereid mij van een klein beetje uitleg te voorzien?
Je overschrijft je Body.
Doe het eens zo:

$mail->Body= $message;
$mail->Body.= $phone;
Oke dat werkt maar kan je me even uitleggen? die . gebruik je voor een 2de body. De 3de doe je dan door $mail->Body..? wat betekent die . eigenlijk precies?

2 hoe krijg je alles onder elkaar in zo'n mail? Je kan lastig even een <br> toevoegen
Als je HTML-headers gebruikt kan je prima <br> gebruiken. Anders gebruik je je \n als linebreak.

Die punt is om variabelen aan elkaar te koppelen. Gewoon na de eerste steeds met een enkele punt.
Probeer maar eens.....
Ik heb al veel van jullie mogen leren! De volgende vraag dan maar:

Ik typ het volgende
 if (!filter_var($email, FILTER_VALIDATE_EMAIL)) 
		 $error = '<font color=\"green\"> U hebt geen emailadres opgegeven opgegeven </font>'; 

En ik krijg de melding in het groen. Hoe kan dat?
Omdat dat ook in de HTML-code staat? Green = Groen. ;-)

Font is overigens verouderd. Kijk liever naar CSS.
o Sorry had er red van gemaakt maar dan krijg ik hem ook groen was het in de kopie vergeten
Er moet geen \ voor je double-quote staan voor escaping. Je gebruikt namelijk al een single-quoted echo.
Iedereen die aan dit steeds langer wordende topic meewerkt wil ik zeer hartelijk danken door jullie reacties wordt het mij steeds duidelijker en leer ik er veel van.

De volgende vraag dan maar: over heel het internet kom ik kilometers lange pagina's met code tegen om aan je formulier de optie toe te voegen om een bijlage mee te sturen.

Weet er iemand net zo;n handige tutorial als die ik hier heb gekregen voor het formulier maken alleen dan voor het toevoegen van een bijlage?
Ik gebruik de PHP mailer dus dat is geregeld :) ik ga eens kijken of ik de regels kan ontcijferen die gelden voor de PHP mailer ik ga maar eens kijken of ik er ook nog wat van begrijp want dat is natuurlijk wel het doel

Reageren