Door
Ozzie PHP
op 24-06-2016 01:20
gewijzigd op 24-06-2016 01:26
6.805 views
Hi allemaal,
We weten allemaal wel wat software is, maar toch heb ik er een vraag over.
Is software iets wat per se geïnstalleerd moet worden (een computerprogramma), of kan software ook iets zijn wat voor een ander programma is ontwikkeld? Bijv. een plugin of bijv. een spreadsheet.
Stel mijn buurman wil bijhouden hoeveel en welke vogels er iedere dag voorbij vliegen. Ik maak voor hem een Excel-spreadsheet waarin hij in kolom A kan bijhouden hoeveel vogels hij geteld heeft en in kolom B welke soort het was. Vervolgens wordt in kolom C het totaal aantal vogels getoond dat voorbij is gekomen, plus een Top-5 van meest voorkomende vogels.
We hebben dus nu een spreadsheet met wat 'intelligentie' gebouwd. Mag je dit software noemen? Valt dit onder de definitie van software? Ik vroeg me dat af omdat je de spreadsheet zelf niet hoeft te installeren. Het is geen programma ... maar is het wel software?
>> Muziek is altijd live, is muziek opgenomen dan heet hetgeen dat is opgenomen een (muziek-)registratie.
Hmmm ... niet helemaal eens. Dat is maar net met welke visie/blik je er naar kijkt.
Kijk je naar het feit dat de muziek is opgenomen, dan heb je gelijk dat het een muziekregistratie betreft. Echter, het betreft nog steeds muziek. Weliswaar geen live muziek, maar opgenomen muziek. Omdat muziek is opgenomen, is het niet ineens geen muziek meer. Als ik een mp3 afspeel, is het wel degelijk muziek dat uit de boxen schalt.
Sterker nog ... veel moderne muziek wordt tegenwoordig met behulp van digitale apparatuur (denk aan synthesizers) geproduceerd, en direct opgeslagen in een digitale eind-mix. Daar komt geen live-instrument aan te pas ... en toch is het muziek :-)
Mee eens, vaak is wat data is en wat software is niet veel meer dan een definitie. Het nadeel hier is, dat juridisch software "iets" is dat beschermd kan worden en data juridisch "niets" is, dus van geen waarde.
Tussenvormen als firmware (je BIOS) daargelaten, welke als deel van de hardware kunnen worden gezien zolang je niet te maken hebt met flash eeproms is de letterlijke definitie van software dat dit een tegenhanger moet zijn van hardware. Eenvoudig gezegd houdt dit in dat software in de enge zin geen taken kan uitvoeren die de hardware uitvoert zonder de bijhorende hardware aan te spreken. Denk hierbij aan je OS, dat afhankelijk is van de hardware die je hebt, en ook emulatoren zijn gedekt, omdat deze niet kunnen functioneren zonder de overkoepelende hardware.
Dat is maar één definitie, de definitie zelf is denk ik meer filosofisch van aard. Je kunt definities in mijn gedachten oprekken of ombuigen vanuit de enge definitie. Ik zou in een aantal gevallen hardware ook als software kunnen zien. Denk hierbij aan de microcode van een CPU, wat ook bij te werken is dmv hotpatching: gedurende boot van Windows, Linux of OSX is het mogelijk om een bitstream naar de CPU te sturen welke zekere bugs in de CPU oplost, denk bijvoorbeeld terug aan de oudere bugs zoals de f00f bug, welke je pc onherroepelijk naar een halt kon brengen.
Maar hardware kan toch ook software bevatten? Hardware is dan het materiële deel dat je kunt vastpakken, en software zijn de instructies die in het geheugen zijn weggeschreven. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Klopt, maar daar komen we weer met de definitie van firmware, dus de gefixeerde software. Hier zeg ik dus ook: ook CPU's bevatten software. Praktisch ieder stuk hardware tegenwoordig wel. Of het je TV, je auto, je hardeschijf of whatever is, het bevat een vorm van software en/of firmware.
Yes ... dat lijkt me een correcte conclusie. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
?Onbekende gebruiker
01-07-2016 08:59
gewijzigd op 01-07-2016 09:00
@Ben, in het geval van het uitlezen van de FPGA betreft het dan dus niet het uitlezen van de gehele FPGA inclusief de geconfigureerde schakelaars in de gate array, maar alleen het ROM-deel wat op zichzelf een medium is met software? Dan hebben we hem duidelijk :)
@Ozzie, volgens mij is muziek iets anders dan software. Muziek is een vorm van communicatie die mensen maken. Muziek moet wel live zijn omdat er aan muziek zowel een uitvoerende kant zit, als een waarnemende (luisterende) kant, waarbij die laatste kant de eerste beïnvloedt. (Ook muzikanten moeten zichzelf kunnen horen bij het maken van muziek.) Muziek is daarmee organisch en leeft, en is nooit exact hetzelfde.
Bij een registratie van muziek (of video, foto, ..) zit je retrospectief te kijken, naar een onveranderlijke situatie (herinnering), die hooguit technisch slijt. Elke keer dat je er naar luistert of kijkt kan je wel iets anders waarnemen, maar jouw waarnemen zal nooit de registratie inhoudelijk veranderen. Ofwel de communicatie is niet langer tweeweegs, alsof er niet langer sprake is van een luisteraar/waarnemer. Je kunt zo vaak als je wilt naar exact hetzelfde luisteren, totdat het geen nieuwe prikkels geeft en saai wordt. De muziekregstratie is dan 'grijs' gedraaid. Dat zou met muziek zelf niet kunnen, anders waren we al lang opgehouden met het maken er van.
Mensen zijn geneigd te benoemen zoals ze waarnemen op basis van associaties, zeg aannames. Vormen bits via een microcontroller (DA-convertor) een analoog signaal, dat via twee speakers een geluidsspectrum bediend dat herkend kan worden als muziek, dan zal de meerderheid van de mensen wat ze horen duiden als muziek, bij gebrek aan het completere beeld. Datzelfde geldt voor bits die via een videokaart en monitor in een raster van beeldpunten belanden, en daarmee een beeld vormen. Is het herkenbaar als een foto, dan noemen we het foto. Vormen diezelfde bits een ander soort afbeelding zoals een stuk van de gebruikersinterface, dan noemen mensen hetzelfde verschijnsel ineens geen foto meer maar een screenshot. Veranderen de bits continu in iets dat we herkennen als een video, dan noemen we het een video. Maar, we zouden de inhoud ook kunnen herkennen als computeranimatie, spectrumanalyse, ...
Volgens mij ligt de reden van dit soort aannames in het feit dat mensen in normale situaties snel moeten kunnen oordelen. Tijdens een normaal gesprek is geen ruimte voor bovenstaand geneuzel. Hoewel verhelderend, schiet het niet op. Dus noemen we een muziekregistratie gewoon muziek (is voor classificatie ook wel zo handig). Met als vergroot risico dat mensen compleet langs elkaar heen kunnen praten zonder het zelf in de gaten te hebben.
Maar als we een serieus antwoord willen op de vraag wat het verschil is tussen hard- en software, dan moeten we de tijdsinvestering doen en de moeite nemen om het ons eigen te maken.
[size=xsmall]Toevoeging op 01/07/2016 09:18:35:[/size]
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
In het geval van firmware op een EEPROM, maar eigenlijk ook in alle andere gevallen: het medium dat software bevat is ook altijd hardware. Denk aan een RAM-chip, ROM-chip, of CD(-ROM) of DVD(-ROM), tape, ...
De term software slaat op de inhoud van de bits, niet op de fysieke verschijningsvorm.
>> In het geval van firmware op een EEPROM, maar eigenlijk ook in alle andere gevallen: het medium dat software bevat is ook altijd hardware. Denk aan een RAM-chip, ROM-chip, of CD(-ROM) of DVD(-ROM), tape, ...
De term software slaat op de inhoud van de bits, niet op de fysieke verschijningsvorm.
Mee eens, maar hoe klassificeren we een geprogrammeerde en gelockte Atmel of PIC? Zonder de inhoud doet de PIC vervult de PIC immers niet de taak binnen het circuit dat nodig is om de handware "functioneel" te maken; er kan zelfs schade optreden aan het circuit in dit geval en wanneer je deze lockt is het met geen mogelijkheid meer te veranderen.
?Onbekende gebruiker
01-07-2016 10:42
gewijzigd op 01-07-2016 10:50
Dat een chip gelocked is doet niet ter zake, immers inhoud van een ROM kan je ook lastig aanpassen.
De chip zelf is hardware. Dat het intern software (firmware, microcode, etc.) aan boord heeft om te kunnen functioneren in een groter geheel maakt voor de classificatie niet uit. Zo zal je in een webwinkel de Atmel of PIC of PLC maar zelden in de hoek van software aantreffen.
Uiteraard kan er op een geprogrammeerde chip, op de aanwezige software, een aparte licentie meegegeven worden. Auteursrecht en eigendomsrecht blijven bij de leverancier van de software, die niet noodzakelijkerwijs dezelfde leverancier hoeft te zijn als die van de chip. De afnemer van de geprogrammeerde chip betaalt eventueel apart voor de licentie van de software.
Een wat trivialer voorbeeld: een PC bestaat uit hardware (zeg de componenten) en software (zeg Windows). Voor licentiekosten aan Windows betalen particulieren soms, en bedrijven vaker apart. Maar nog vaker wordt een systeem als geheel aangeleverd, met een enkele factuur. Wat niet wegneemt dat je na aanschaf nog wel apart akkoord moet gaan met de licentie van Windows. Uiteraard kan een afnemer alsnog een ander OS installeren, met risico op schade aan hardware...
Ben het toch niet helemaal met je eens ;-) Je hebt me nog niet overtuigd.
Stel we vullen een zaal met 1.000 mensen. In de zaal is een podium met daarop een groot gordijn. Vanachter het gordijn klinkt muziek. Op avond 1 speelt achter het gordijn een live-band. Op avond 2 zijn er 1.000 andere mensen in de zaal die een exacte registratie krijgen te horen van het optreden op avond 1.
In beide situaties heeft het publiek exact hetzelfde gehoord. Ze hebben precies dezelfde muziek gehoord. De ene keer werd die live gespeeld, de andere keer werd een registratie afgespeeld. In beide gevallen hoorde het publiek hetzelfde, namelijk ... muziek.
Het wel of niet opgeslagen zijn of het wel of niet live ten gehore brengen, is geen vereiste om iets muziek te mogen noemen.
@Ozzie,
Dat is appels met peren vergelijken.... (Kip ei verhaal?)
Muziek is muziek. Of het nu live is of op band. Feit blijft dat het muziek is en dat mensen daar naar luisteren.
De oorspronkelijke vraag is de definitie van Software....
Tja, als ik aan software denk, dan is dat iets met nullen en enen.
Meer is het eigenlijk niet. Dus in welke vorm is denk ik niet eens zo relevant.
Dus terugkomende op de vraag of een spreadsheet software is in eerste instantie wel.
Want, je maakt met een applicatie (wat al software is omdat de vorm bestaat uit enen en nullen) iets wat omgevormd word naar nullen en enen.
Heb overigens niet alle pagina's gelezen overigens knap dat zo'n vraagstuk al 3 pagina's groot is. :)