Door
Ozzie PHP
op 24-06-2016 01:20
gewijzigd op 24-06-2016 01:26
6.804 views
Hi allemaal,
We weten allemaal wel wat software is, maar toch heb ik er een vraag over.
Is software iets wat per se geïnstalleerd moet worden (een computerprogramma), of kan software ook iets zijn wat voor een ander programma is ontwikkeld? Bijv. een plugin of bijv. een spreadsheet.
Stel mijn buurman wil bijhouden hoeveel en welke vogels er iedere dag voorbij vliegen. Ik maak voor hem een Excel-spreadsheet waarin hij in kolom A kan bijhouden hoeveel vogels hij geteld heeft en in kolom B welke soort het was. Vervolgens wordt in kolom C het totaal aantal vogels getoond dat voorbij is gekomen, plus een Top-5 van meest voorkomende vogels.
We hebben dus nu een spreadsheet met wat 'intelligentie' gebouwd. Mag je dit software noemen? Valt dit onder de definitie van software? Ik vroeg me dat af omdat je de spreadsheet zelf niet hoeft te installeren. Het is geen programma ... maar is het wel software?
>> Prima, jouw keuze.
>> Had je die opleiding, welke was het ook alweer, nog afgerond?
Jazeker. Jammer dat je nu op deze flauwe wijze mijn betoog probeert te pareren. Ik had er wat meer van verwacht eerlijk gezegd. Anyhow, we verschillen van mening. Prima toch?
De Dikke Van Dale, het driedelige Groot woordenboek der Nederlandse taal, definieert muziek zowel uitgebreider als ruimer met zeven betekenissen. Daarvoor heeft het woordenboek anderhalve kolom in kleindruk nodig.
Over software is De Dikke echter lekker kort:
software (de (m.); g.mv.) [Eng.], programmatuur, tgov. hardware
Lees: software is Engels voor programmatuur en het tegenovergestelde van hardware.
?Onbekende gebruiker
04-07-2016 09:43
gewijzigd op 04-07-2016 12:19
Hoeveel abstract denkvermogen is nodig om te beseffen dat een registratie van iets niet hetzelfde is als het iets zelf?
Bij een kind van 5:
Q: Is een regenboog op TV een regenboog?
A: Nee, een regenboog is in de lucht.
Q: Is die foto van oma, oma?
A: Nee, oma is in de hemel.
Q: Is deze tekening een appel?
A: Nee, een appel kan je eten.
Nu voor de lezers van dit forum:
Q: Is een geluidsopname van muziek, muziek zelf?
A: ...
Mijn probleem met jouw visie is dat muziek meer is dan wat jij stelt dat het is, en dat het lezers op de verkeerde been kan zetten, waarmee het begrip van muziek geweld wordt aangedaan.
Ik ageer omdat ik vind dat er een tegengeluid moet zijn voor het ontzettende onbegrip op dit gebied. Denk aan het weinig subtiele regeringsbeleid voor kunst en cultuur.
Over software: mijn conclusie is, dat veel mensen eigenlijk niet precies weten wat software is. We weten dat het passief is en opgeslagen is in (computer-)geheugen, en dat het pas tot leven komt wanneer de 'instructies' worden uitgelezen door een apparaat om zichzelf en evt. randapparatuur mee aan te sturen. Data is ook software, software hoeft dus niet 'ontwikkeld' te worden.
Negatief bekeken zou je dus kunnen zeggen dat veel mensen maar wat doen op basis van aannames. Meer neutraal bekeken kan je stellen dat het puur menselijk gedrag is, en niets nieuws onder de zon. Nog positiever is het dat wij al 4 pagina's gepassioneerd weten te vullen over dit onderwerp. We lijken wel idealisten. :)
De definitie in de Dikke is wel lekker kort, maar helaas ook net zo veelzeggend als dat het lang is. Dit topic is wat mij betreft volledig terecht.
>> Hoeveel abstract denkvermogen is nodig om te beseffen dat een registratie van iets niet hetzelfde is als het iets zelf?
En hoeveel denkvermogen is er nodig om van een vastgeroest idee af te stappen?
Bij een kind van 5:
Q: Is een regenboog op TV een regenboog?
A: Nee, een regenboog is in de lucht.
Q: Is die foto van oma, oma?
A: Nee, oma is in de hemel.
Q: Is deze tekening een appel?
A: Nee, een appel kan je eten.
Nu voor de lezers van dit forum:
Q: Is een geluidsopname van muziek, muziek zelf?
A: ...
Oké ... hou je vast. Daar gaan we.
Q: Kun je de regenboog op TV aanraken?
A: Nee, dat kan niet.
Q: Kunnen we oma op de foto omhelzen?
A: Nee, want het is een plaatje van oma.
Q: Kunnen we de appel in de tekening eten?
A: Nee, want het is een tekening.
Q: Kunnen we de muziek op een geluidsopname beluisteren?
A: ... JAAAAAAAAAAAA, natuurlijk kunnen we dat want het is muziek!
En om het geheel dan maar helemaal af te ronden. Een van de omschrijvingen uit de Dikke Van Dale:
uitvoering van muziekstukken, weergave daarvan
Juist inderdaad, je leest het goed weergave daarvan.
Dus een muziekregistratie is muziek. Geregistreerde muziek.
?Onbekende gebruiker
04-07-2016 16:52
gewijzigd op 04-07-2016 17:03
Aha, ik snap hem! Een geluidsopname dat een beetje klinkt als muziek noem jij muziek, net als bladmuziek, musici, en audiokabels! En je bent het er niet mee eens dat dat niet van mij mag, terwijl je er toch in bent geslaagd met hulp van Ward om een definitie te vinden die afwijkt van je eerdere eigen definities! LOL
Van mij mag jij dat rustig muziek noemen hoor, het is niet eens onlogisch. In context van associaties en classificatie kan dat prima, heb ik al zo vaak beweerd in dit topic.
Daarnaast worden geluiden alleen tot muziek gerekend als zij met die bedoeling voortgebracht worden door een muziekinstrument of de menselijke stem.
Drie onafhankelijke bronnen, plus mijn professionele mening, kunnen er niet naast zitten.
En voor je weer begint: Nee, een registratieapparaat is niet hetzelfde als een muziekinstrument.
Al kun je wel weer muziek maken met een lineaal, watergevulde reageerbuisjes, ... (wat zou je met een registratieapparaat moeten doen om daar muziek mee te maken? :-)
En nu afwachten of jij kunt loskomen van jouw vastgeroeste, beperkte idee :)
Jij hebt gelijk!!! Jij bent de alwetende musicus, de muzikant! Niemand anders dan jij heeft gelijk!!! Iedereen die een cd'tje opzet luistert niet naar muziek, iedereen die naar de radio luistert, luistert niet naar muziek. Iedereen bij een concert die de muziek versterkt hoort, luistert niet naar muziek. JIJ hebt gelijk, JIJ bent het alwetende mirakel!!!! Bedankt voor jouw wijsheid en wat fijn om te weten dat alle muziek die wij dagelijks horen eigenlijk geen muziek is!! Wow ...
>> wat zou je met een registratieapparaat moeten doen om daar muziek mee te maken?
Gooi er een paar tegelijk uit het raam ... levert vast een mooi deuntje op.
>> wat zou je met een registratieapparaat moeten doen om daar muziek mee te maken?
En dat is de werking van veel sample based instrumenten. En wat komt er uit die apparaten? Juist! Muziek.
Wanneer je fragmenten van muziekregistraties achter elkaar plakt kun je ook compleet nieuwe *tromgeroffel* muziek krijgen.
Leuk dat pedantische gezeur en we gaan gewoon voorbij aan het simpele feit dat geluidsgolven geluidsgolven zijn ongeacht hoe deze tot stand komen.