Ik probeer dus iemand te helpen met z'n windows 10. Hij heeft een nieuw systeempje via via gekregen, maar nu werkt de monitor niet. Windows start op, je ziet heel even het beginscherm en dan valt het beeld weg en komt er zo'n melding/waarschuwing van de monitor zelf dat de resolutie niet klopt. Ik heb de handleiding van de monitor opgezocht, en je kunt de resolutie van het scherm niet aanpassen. Je moet de resolutie in Windows zelf aanpassen. Probleem is dat ik vanwege die melding heel Windows dus niet te zien krijg, en de resolutie in Windows dus ook niet kan aanpassen. Ik heb al even een andere (oude) monitor aangekoppeld, maar ook die monitor geeft zo'n resolutie foutmelding. Iemand toevallig een idee hoe ik dit kan oplossen :-s
Elk voordeel heeft zijn nadeel (en vice versa)... Het activeren van de safe mode is uit de opstartprocedure gehaald om Windows 10 sneller te laten opstarten, las ik hier:
Ik weet niet zeker of het bij Windows 10 ook nog werkt, maar vroeger kon je dit probleem eenvoudig oplossen door voor het aanpassen van de instellingen tijdelijk een andere monitor aan te sluiten die meerdere resoluties ondersteunt, inclusief de resolutie van de monitor die je eigenlijk wilt aansluiten.
Tja, ik heb het al met een andere monitor geprobeerd en daar precies hetzelfde probleem :-s
Handigst zou zijn als ik in de safe mode kan komen, maar dat gaat dus niet. Gaat goed met dat Windows 10.
Met een recovery drive kun je er zonder al te veel gehannes in komen. Moet je wel even maken natuurlijk. Je kunt ook nog proberen het booten hardhandig te laten mislukken (stekker eruit tijdens opstarten). Wanneer het booten na 2 pogingen niet lukt zal Windows de recovery environment opstarten waarna je in safe mode kunt komen (te kiezen onder opstartopties).
Dat is een fenomeen uit de jaren 90. Hardeschijven zijn tegenwoordig voorzien van hun eigen beveiligingen om problemen bij wegvallen van de spanning te voorkomen. Het enige risico dat er zou zijn is een minimale kans op schade aan je bestandssysteem. En dat wordt opgevangen door journalling. Ook wordt er niet bijster veel geschreven tijdens de start van Windows, wat de kans nog kleiner maakt. In die zin is het net zo veilig of mogelijk veiliger dan een laptop met een standaard hdd verplaatsen terwijl deze in gebruik is. Hier is het risico op schade wat groter doordat je te maken hebt met een draaiende schijf die vreemde dingen kan gaan doen door de gyroscopische werking van de schijf.
Oke ... als je nu dus opstart, dan zie ik nog heel even het windows logo in beeld voordat die foutmelding van de monitor in beeld komt. Is dat dan het moment waarop ik de stekker eruit moet trekken?
En dat dan 2x doen, en gaat ie dan automatisch in safe mode, of moet ik een bepaalde optie kiezen?
2 keer laten mislukken, en dat werkt vanaf het moment dat het Windows logo verschijnt. Daarna zal worden geschakeld naar Windows RE (de Windows Recovery Environment). Hier kun je de opstartopties aanpassen zodat je kunt opstarten in safe mode. Het zal erg domme pech worden als ook RE niet zichtbaar is door problemen met de resolutie.
Een ander punt is dat ik jouw symptomen eens eerder heb gezien met een defecte videokaart (de klok liep niet meer synchroon op de hogere resoluties waardoor monitoren het vertikten).
Ah oke, thanks. Ik zal dit vanavond gaan proberen.
Als ik dan dus in die Recovery Environment kom, dan moet ik daar dus de "safe mode" selecteren? En dan start ie opnieuw op in safe mode? Op die manier?
En in safe mode kan ik daar dan de resolutie aanpassen? Zou dat werken?