Ik probeer dus iemand te helpen met z'n windows 10. Hij heeft een nieuw systeempje via via gekregen, maar nu werkt de monitor niet. Windows start op, je ziet heel even het beginscherm en dan valt het beeld weg en komt er zo'n melding/waarschuwing van de monitor zelf dat de resolutie niet klopt. Ik heb de handleiding van de monitor opgezocht, en je kunt de resolutie van het scherm niet aanpassen. Je moet de resolutie in Windows zelf aanpassen. Probleem is dat ik vanwege die melding heel Windows dus niet te zien krijg, en de resolutie in Windows dus ook niet kan aanpassen. Ik heb al even een andere (oude) monitor aangekoppeld, maar ook die monitor geeft zo'n resolutie foutmelding. Iemand toevallig een idee hoe ik dit kan oplossen :-s
Uit mijn hoofd kun je dat onder de geavanceerde troubleshooting opties vinden ja. Daarna zal hij opstarten in safe mode, en dit draait per definitie op een lagere resolutie waardoor je je opties kunt aanpassen. Je moet er wel even rekening mee houden dat safe mode actief blijft tot je dit weer uitschakelt onder geavanceerde opstartopties in Windows, te vinden in systeemconfiguratie.
Ik heb nog even wat hulp nodig. De truc van Ben werkt prima en ik kan nu gelukkig in de safe modus komen.
Alleen wat nu? Ik kan dus de resolutie in de safe modus aanpassen, maar als ik de computer daarna opnieuw opstart, dan neemt ie de resolutie niet over in de normale modus en krijg ik die waarschuwing weer in beeld dat de resolutie niet klopt. Iemand nog een goed idee hoe ik dat kan oplossen?
Oké ... maar in de veilige modus werkt de videokaart en de monitor wel gewoon ... dus eigenlijk zou dat dan goed moeten zijn. Zodra ik opnieuw opstart en dus weer in de normale modus kom, gaat het fout. Dan krijg ik een zwart scherm en gaat de monitor weer die waarschuwing geven dat de resolutie niet klopt. Het lijkt dus alsof de resolutie in de normale modus te hoog is ingesteld voor die monitor. De vraag is dan hoe ik vanuit de veilige modus de resolutie voor de normale modus kan wijzigen.
Ja oké ... maar in de veilige modus werkt alles ... dat is het probleem. Als ik in de veilige modus de juiste resolutie instel, dan neemt ie dat blijkbaar niet over in de normale modus waardoor het dus fout gaat.