Ik probeer dus iemand te helpen met z'n windows 10. Hij heeft een nieuw systeempje via via gekregen, maar nu werkt de monitor niet. Windows start op, je ziet heel even het beginscherm en dan valt het beeld weg en komt er zo'n melding/waarschuwing van de monitor zelf dat de resolutie niet klopt. Ik heb de handleiding van de monitor opgezocht, en je kunt de resolutie van het scherm niet aanpassen. Je moet de resolutie in Windows zelf aanpassen. Probleem is dat ik vanwege die melding heel Windows dus niet te zien krijg, en de resolutie in Windows dus ook niet kan aanpassen. Ik heb al even een andere (oude) monitor aangekoppeld, maar ook die monitor geeft zo'n resolutie foutmelding. Iemand toevallig een idee hoe ik dit kan oplossen :-s
Probeer eens het volgende:
Start in safe mode
Ga naar apparaatbeheer(windows toets + break)
Ga naar beeld en toon verborgen apparaten
Zoek ALLE monitors en verwijder deze.
Zoek alle beeldscherm adapters en verwijder deze.
Bij de vraag of de drivers ook weg mogen antwoord 2X ja
Start de pc opnieuw op en Windows zal de drivers weer opladen.
Indien Windows een driver niet vind zal een standaard 480*600 gekozen worden. Om dit niet te werken moet het scherm al héél oud zijn:)
@Jan: dat was mijn idee van het wegmikken van de drivers ook. Op zijn minst een herinitialisatie forceren. Maar ik vraag me werkelijk af wat voor exotische resolutie de adapter naartoe gaat dat een monitor hem niet wil accepteren. Vandaar ook dat ik denk dat het probleem mogelijk dieper ligt dan dat.
Heren, ik kan dat proberen ... maar ik heb die pc niet zelf geïnstalleerd. Ik weet ook niet of er een specifieke monitor of beeldschermadapter is geïnstalleerd. Als ik de geïnstalleerde versies wegmik, bestaat dan niet het risico dat ie het helemaal niet meer doet? Internet werkt nog niet, dus ik kan ook geen drivers downloaden mocht het misgaan.
Wanneer er geen specifieke adapter geinstalleerd is wordt teruggevallen op een VESA/VGA adapter, welke op een resolutie van 640x480 of 800x600 functioneert. Dezelfde driver als die in RE wordt gebruikt. Dit kan dus niet tot al te veel problemen leiden.