Ik heb een database met weeknummers

voorbeeld
201601
201607
201610

Nu wil ik een gemiddeld weeknummer terug krijgen (1 waarde) Voorbeeld zou ongeveer een waarde van 201606 moeten terug geven.
Nu heb ik de volgende sql query gemaakt. Ik heb de query even simpel gehouden. De orginele query bevat nog wat joins :)

SELECT AVG(weeknummer) FROM Week_Nr_TB

Nu krijg ik wel een gemiddelde week terug alleen ik krijg soms ook waarden terug als 201696 :) Nu is mijn vraag is er een optie in SQL om gelijk het gemiddelde om te rekenen naar een normaal weeknummer?
>> duidelijker dan wat is het gemiddelde van 201606 + 201612 of 201652 + 201702 zou ik niet meer weten

Oké ... maar wat wil je dan met die uitkomst bereiken?

Ik bestel iets in juni, het wordt geleverd in december. Het gemiddelde is de maand september.

Wat wil dit gemiddelde (de maand september) volgens jou zeggen. Welke conclusie kun je eraan verbinden?
DATE_FORMAT(inkoopdatum, '%Y%u') AS jaar_en_weeknummer

Dit geeft inderdaad netjes jaar en weeknummer terug alleen berekend niet het gemiddelde als ik er een group by bij zet.

Als ik dit doe krijg ik wel een weeknummer terug. Ik weet even niet wat er gaat gebeuren als er een jaarovergang tussen zit
(ROUND(avg(DATE_FORMAT(inkoopdatum, '%Y%u')))) AS jaar_en_weeknummer,
Had je mijn vraag (hierboven) gelezen?
>> Ik weet even niet wat er gaat gebeuren als er een jaarovergang tussen zit

Daar heb ik rekening mee gehouden: DATEDIFF() geeft een interval in dagen en die interval wordt door 7 gedeeld. Het verwarrende van je vraag is dat je "week" in drie verschillende betekenissen gebruikt:

- de orderdatum valt in een bepaalde week (GROUP BY);
- die week moet worden getoond als jaar en weeknummer;
- het verschil tussen orderdatum en leverdatum moet niet in dagen maar in weken worden uitgedrukt.

De weken die je berekent, zijn van een andere orde dan de weken waarop je groepeert: het eerste is een interval, het tweede een datum.
Ozzie PHP op 17/10/2016 14:20:11

Had je mijn vraag (hierboven) gelezen?

De weeknummers zijn puur informatief. Een gemiddelde zegt alleen maar of je iets goed doet.
>> De weeknummers zijn puur informatief.

Dat lijkt me wel handig dat ze informatief zijn, anders heb je er weinig aan.

>> Een gemiddelde zegt alleen maar of je iets goed doet.

Oké ... nogmaals dan maar. Ik bestel iets in juni. Het wordt in december geleverd. Het gemiddelde is september.

WAT zegt dit? Op welke manier zegt een of ander weeknummer in september of je iets goed doet?
Dan weet je dat je koekoek vogels in september moet gaan kweken. Het is dan verstandig om hier dan voorbereidingen voor te gaan treffen
Klinkt een beetje als "ik ben bezig met KPI, maar heb eigenlijk geen flauw idee welke statistiek ik hiervoor kan gebruiken". Wat iedereen als zegt: wat zegt de gemiddelde week? Welke informatie haal je hier uit?
>> Dan weet je dat je koekoek vogels in september moet gaan kweken. Het is dan verstandig om hier dan voorbereidingen voor te gaan treffen

Really?

Als je weet dat iemand in juni bestelt, dan zou ik die vogels al 3 maanden eerder kweken zodat je ze een dag nadat ze besteld zijn direct in juni al kunt afleveren.

Ik probeer je overigens niet aan te vallen, maar ik ... en velen met mij, hebben het idee dat je informatie probeert te vergaren die op geen enkele wijze relevant is.
>> Op welke manier zegt een of ander weeknummer in september of je iets goed doet?

Dat zegt inderdaad niets, maar volgens mij zijn we ondertussen al zo ver dat de TS begrijpt dat hij het aantal weken als interval moet hebben om de gemiddelde levertijd te bepalen, niet een gemiddelde weeknummer.

Met die historische data kan hij natuurlijk wel wat doen. Bijvoorbeeld voorspellen dat een bestelling geplaatst in de weeknummers die vallen in de zomervakantie gemiddeld 3 weken later worden geleverd. Of voorspellen in welk weeknummer iets vermoedelijk geleverd wordt als je vandaag zou bestellen.

Aangezien hij toch al een gemiddelde berekent, zou hij er bijvoorbeeld een standaarddeviatie aan toe kunnen voegen: dan kun je gelijk zien hoe betrouwbaar het gemiddelde is. En daarmee uiteindelijk of het berekende gemiddelde überhaupt wel bruikbaar is.

Reageren