Nu wil ik een gemiddeld weeknummer terug krijgen (1 waarde) Voorbeeld zou ongeveer een waarde van 201606 moeten terug geven.
Nu heb ik de volgende sql query gemaakt. Ik heb de query even simpel gehouden. De orginele query bevat nog wat joins :)
SELECT AVG(weeknummer) FROM Week_Nr_TB
Nu krijg ik wel een gemiddelde week terug alleen ik krijg soms ook waarden terug als 201696 :) Nu is mijn vraag is er een optie in SQL om gelijk het gemiddelde om te rekenen naar een normaal weeknummer?
Ik denk dat je even twee stappen achteruit moet doen, en even opnieuw moet bedenken wat de vraag eigenlijk was.
Mijn vermoeden:
iemand heeft gesteld dat hij per weeknummer wil weten wat de levertijd zo ongeveer is. Zodat hij iets kan roepen over: "als je rond mei besteld, dan is de levertijd een week of 4, terwijl een bestelling in week 40 maar 3 weken levertijd is. "
Ergens is dat weeknummer vervolgens de berekeningen gaan vervuilen.
Een levertijd is een periode in dagen, weken of maanden. Die staat los van de kalender. Ja, je kunt natuurlijk zeggen dat een bestelling van week 40 gemiddeld in week 43 geleverd wordt. Maar dat komt dan omdat die week 40 + 3 weken op 43 uitkomt.
Maar de uitkomst 201643 is behoorlijk irrelevant: voor een bestelling in 2017 zou dat mogelijk ook 201743 opleveren. Maar de uitkomst "3 weken" is veel zinniger.
Maar goed, dat is mijn logica voor zo ver ik te maken heb gehad met dergelijke vragen
Lees deze voorgaande reactie. Ik denk dat TS van "bovenaf" verkeerd wordt/is aangestuurd. Van bovenaf wordt dan in de gauwigheid iets geroepen en vervolgens verkeerd verwoord, waardoor TS nu met de gebakken peren zit en zich krampachtig blijft vasthouden aan het gemiddelde weeknummer ... wat dus totaal irrelevant is.
Piet Knaap op 17/10/2016 13:38:48
Als ze het in een datum willen hebben zou het een oplossing zijn Ivo. Ze willen alleen een gemiddeld weeknummer zien. Vandaar dat ik in mijn eerst post alleen weeknummer (SELECT AVG(weeknummer) FROM Week_Nr_TB) noemde
Ze willen als uitkomt van deze twee waarde 201609 terug hebben
201606 + 201612 = 201609
Lees deze voorgaande reactie. Ik denk dat TS van "bovenaf" verkeerd wordt/is aangestuurd. Van bovenaf wordt dan in de gauwigheid iets geroepen en vervolgens verkeerd verwoord, waardoor TS nu met de gebakken peren zit en zich krampachtig blijft vasthouden aan het gemiddelde weeknummer ... wat dus totaal irrelevant is.
[quote="Piet Knaap op 17/10/2016 13:38:48"]
Als ze het in een datum willen hebben zou het een oplossing zijn Ivo. Ze willen alleen een gemiddeld weeknummer zien. Vandaar dat ik in mijn eerst post alleen weeknummer (SELECT AVG(weeknummer) FROM Week_Nr_TB) noemde
Ze willen als uitkomt van deze twee waarde 201609 terug hebben
201606 + 201612 = 201609
>> Ik ben het nog steeds eens alleen heel soms is klant koning. Hoe onlogisch het soms klinkt en soms ook is
Als klant echter iets vraagt waarvan de achterliggende gedachte niet duidelijk of onlogisch klinkt, dan is het jouw taak om verder te vragen en te achterhalen wat daadwerkelijk bedoeld wordt. Dáár onderscheid je je mee. Niet door zomaar iets te doen "omdat de baas het zegt" en waarvan het vermoeden bestaat dat het niet juist is.
Maar goed ... als je niet verder geholpen wilt worden, dan houdt het op. We hebben denk ik wel genoeg advies gegeven nu.