Beste mensen,

Ik ben in PHP een systeem aan het ontwikkelen voor een organisatie waar ik vrijwilligerswerk voor doe.

Nu willen zij dat programma verkopen, maar zonder dat de broncode beschikbaar wordt.

Is er een methode om de broncode onleesbaar te maken voor de mens? Of is er een andere manier? Een soort van compileren of iets dergelijks?

Het is de bedoeling dat het op Windows werkt, de rest is niet echt direct nodig.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Vriendelijke groeten,
Jordy Deweer.
ik meende gelezen te hebben dat het mogelijk is om een volledige applicatie te laten draaien in phar... en dat in combinatie met obfuscation is al wat... Het zijn niet echt computer experts die met die app moeten werken, en het is wel de bedoeling om licensies te gaan gebruiken.
Als je licenties wilt implementeren, dan moet een een versleuteld-script hebben, met daarin een code die aan de hand van de hostname en een licentiekey contact maakt met een masterserver. Op het moment dat deze niet overeenkomt, dan is de installatie ongeldig.

Maar als je een contract opstelt, dan zorg je ervoor dat je juridisch ook sterk staat. Zeker een aanrader mocht de zaak ooit voor de rechter komen.

@Ariën: dus dan zijn we weer bij af, wat dat "versleuteld script" betreft... Of heb ik het mis?
@Jan: bedankt, maar dat lijkt meer bedoeld te zijn voor een klein aantal scripts en geen volledige applicatie :)
Die gratis tooltjes zijn wel leuk, maar het is onveilig. Vooral omdat het ook als PHP-code uitgevoerd wordt, en niet als machinecode. Ook gaat het ten koste van de snelheid omdat PHP vele meer onnodige bewerkingen moet doen.
Er zit een functie in PHP met de naam 'bcompiler'. Wat is dat dan?
nou, en het ziet eruit dat het niet ontwikkeld wordt...
Ik zie ook al berichten vanaf 2012 hierover, en heb er een hard hoofd in.

Het kost weel tijd, mankracht en onderzoek om een script veilig te kunnen omzetten naar bytecode of machinetaal. En ook dat wordt continu gekraakt en weer beveiligd wat weer een kat-en-muis spel blijft. Daarom is het ook betaald. Ik weet dat ioncube dan nog het goedkoopste is, en het heeft zelfs een abonnementsvorm dat je per bestand kan betalen.

Je kan er ook voor kiezen om het script voor je klant zelf te hosten. Dan plaats je het script buiten de web-root, en alleen de statistische inhoud (javascript, images, css) in de webroot. Hun kunnen dan, als de rechten goed staan, niet bij de source-code komen.
niet echt het idee, omdat het een soort van desktop applicatie is...
en PHC?

Reageren